Magazine

Boeken - juni 2010

Zakelijk twitteren voor beginners - De kracht van mensen - Zicht op Schilder - Innoveren kan beter.

Dit artikel is verschenen in de Accountant nr. 6, 2010

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

» Download dit artikel in pdf

Tekst: Rob Heinsbroek

Zakelijk twitteren voor beginners

Twittert u al of bent u nog een twitwit? Met twitter houdt u in berichtjes van maximaal 140 tekens de wereld op de hoogte van uw belevenissen, ontmoetingen, klantencontacten, zielenroerselen etc. Uw recensent is nog niet helemaal overtuigd van het nut van dit nieuwe sociale medium, maar voor diegene die nog een beetje koudwatervrees hebben, is dit boekje van communicatieadviseur Carlijn Postma een snel en handig startmiddel. Tips, afkortingen en de twitter-etiquette volgen elkaar kort en krachtig op.

Carlijn Postma, Zakelijk twitteren voor beginners, Haystack, ISBN 9789077881750

De kracht van mensen

‘Wie ben jij om te bepalen welke informatie je medewerkers nodig hebben?’ Roland Hameeteman is een groot voorstander van het zogenaamde ‘nieuwe werken’; minder of zelfs geen hiërarchie, meer flexibiliteit in werktijden, betere balans werk-privé, kennis aan iedereen beschikbaar stellen, chatten en netwerken onder werktijd. In extremis doorgevoerd is dit concept een radicale breuk met het verleden en zo beschrijft Hameeteman het ook in dit vlot geschreven boekje. Hij noemt het concept ‘Work21’ en naar zijn mening is dit de beste en enige methode om in de 21e eeuw het werk voor hoogopgeleide kenniswerkers - en die bevinden zich vooral in de jongere generatie - te organiseren en voldoende uitdagend te houden. Op basis van zijn persoonlijke ervaringen formuleert hij een stappenplan met veertien stappen om Work21 in de eigen organisatie in te voeren. Het boekje is beperkt van omvang, niet meer dan een korte introductie in het ‘nieuwe werken’, maar zeker enige food for thought.

R. Hameeteman, De kracht van mensen - organiseren in de 21e eeuw, Haystack, ISBN 9789077881507

Zicht op Schilder

Een liber amicorum is niet iedereen gegeven. Gezien de staat van dienst van Arnold Schilder niet onterecht; hoogleraar, oud-partner PwC, oud-directeur DNB, oud-voorzitter NIVRA, huidig voorzitter IAASB. Deze bundel met bijdragen van een breed scala aan accountants, deskundigen en hoogleraren is aangeboden aan Schilder op 26 maart 2010 ter gelegenheid van zijn afscheid als hoogleraar grondslagen en techniek van de accountantscontrole aan de Universiteit van Amsterdam. De diverse bijdragen behandelen onder andere accounting- en auditing-standaarden, IFRS, duurzaamheid, onafhankelijkheid, governance. Een van de leukste bijdragen is van Philip Wallage over de invloed van het irrationele bij een besluitvormingsproces, in dit geval van de accountant. Een actueel thema dat in de afgelopen twee jaar door meer auteurs bestudeerd is in combinatie met de kredietcrisis.

Zicht op Schilder - Ethiek, controle en toezicht, Philip Wallage en Henk Langendijk (eindredactie), Universiteit van Amsterdam, 020-5254170, accountancy@uva.nl

Innoveren kan beter

Innoveren is belangrijk, daar is nagenoeg iedereen het over eens. Maar hoe het precies te doen, daar gaan de wegen uiteen. Organisatiepsycholoog Klaas Koops beschrijft een analyse- en handelingsmodel dat voornamelijk naar de gedragscomponent kijkt. Aan de basis van innovatie staat immers gedragsvernieuwing. Daarnaast worden enkele bepalende factoren beschreven die een innovatieproject een forse steun in de rug geven richting succes. Onderlinge verhoudingen van deze factoren blijven ook niet onbelicht. In het tweede gedeelte van het boek behandelt Koops enkele praktijkcases die het meer theoretische eerste gedeelte enige praktische handen en voeten geven.

Klaas Koops, Innoveren kan beter - welke factoren zijn bepalend?, Eburon, ISBN 9789059723146

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.