Aanbesteden of niet?
Vanaf 1 januari 2004 moet een externe accountant lokale overheden controleren op de juiste toepassing van de aanbestedingsregelgeving. Een korte routebeschrijving in een doolhof van richtlijnen en drempelwaarden.
Dit artikel is verschenen in de Accountant nr. 4, 2003
Bekijk alle artikelen uit dit nummer
Armand Doggen
Verplichte aanbestedingsregels gelden vaak voor overheden of daarmee gelijk te stellen instellingen. Het is niet altijd in een oogopslag duidelijk of er regels van toepassing zijn. De regels zijn divers (mondiaal, Europees en nationaal) en verschillen bovendien per activiteit.
Zo zijn er uiteenlopende aanbestedingsregels voor de ‘aanschaf’ van bouwwerken, leveringen en diensten. Maar ook dan kunnen zich nog complicaties voordoen, want sommige activiteiten zouden onder verschillende regels kunnen worden gebracht en dan rijst de vraag: welke regel toe te passen?
Op Europese Unie-niveau tracht men te komen tot uniforme regels voor alle aanbestedingen van bouwwerken, leveringen en diensten, boven een zogenaamd drempelbedrag. Dit bedrag kan verschillen en dat leidt regelmatig tot verwarring (zie kader ‘Drempelwaarden (2002-2003)’).
Opdrachten
Bij opdrachten onder de Europese drempelbedragen is aanbesteding niet verplicht. Op basis van uitspraken van de Europese Commissie moeten zulke opdrachten echter wel worden gepubliceerd, zodat ze voldoende bekend zijn.
Levering en diensten
Boven de genoemde drempelbedragen moeten overheden aanbesteden conform de richtlijnen voor leveringen (93/36 EEG) en diensten (92/50 EEG, gewijzigd 97/52 EEG). Bij die drempelwaarde moet worden uitgegaan van de totale waarde van een opdracht (ook als die in ‘percelen’ is verdeeld), inclusief opties. Voor opdrachten van bepaalde en onbepaalde duur gelden nog specifieke waardebepalingsregels.
Bouwwerken
De aanbesteding van bouwwerken is wat diffuser geregeld. In Nederland kennen we gereglementeerde en ongereglementeerde aanbestedingen. Van die eerste is sprake als er een uniform aanbestedingsreglement (UAR) op van toepassing is verklaard. De rijksoverheid, lokale overheden en gesubsidieerde of bestuurlijk beïnvloede instellingen moeten dus Europees aanbesteden - al dan niet verplicht conform een UAR - als de geschatte bouwsom (exclusief BTW) een drempelbedrag te boven gaat.
De grens voor verplicht Europees aanbesteden ligt voor overheden op ruim €6,2 miljoen. Voor instanties en instellingen die voor meer dan vijftig procent worden gesubsidieerd of bestuurlijk beïnvloed door de overheid ligt de grens op €5 miljoen. Voor concessies van werken - een concessie is een overeenkomst waarbij als tegenprestatie voor de realisatie van een bouwwerk het recht tot exploitatie van dat bouwwerk wordt verkregen - geldt hetzelfde drempelbedrag.
De nationale aanbestedingsreglementsvariant is het UAR 2001. Deze wordt gebruikt bij aanbestedingsprocedures onder de Europese drempelbedragen voor werken. De Europese variant is het UAR-EG 1991, dit is de omzetting in nationale regelgeving van de Europese richtlijn Werken. De ministeries van Defensie, Verkeer en Waterstaat en VROM hebben zich verplicht om bouwwerken altijd conform hetzij de nationale, hetzij de Europese UAR-variant aan te besteden, ook werken die niet onder de werking van de richtlijn Werken vallen.
Andere overheden en eerdergenoemde instanties en instellingen zijn verplicht Europees aan te besteden wanneer de geschatte bouwsom het drempelbedrag overschrijdt. Zij kunnen er daarbij voor kiezen om in plaats van de richtlijn Werken het UAR-EG 1991 toe te passen. Voordeel daarvan is dat daarin de gehele procedure is geregeld, in tegenstelling tot in de richtlijn. In 2004 zal het UAR 2001 worden aangepast, vooruitlopend op nationale wetgeving die in 2005/2006 wordt verwacht.
Noot
Armand Doggen is directeur van Adviescentrum Aanbestedingen B&U.
Gerelateerd
FTM: Nederland minst transparante EU-land bij openbare aanbestedingen
Nederland is het slechtst presterende EU-land op het gebied van transparantie bij openbare aanbestedingen. Van elke euro die de overheid betaalt aan private partijen...
'Ministerie overtrad aanbestedingsregels met deal Rijkspassen'
Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft bij de aanbesteding van 150 duizend nieuwe Rijkspassen voor ambtenaren de regels overtreden.
Aanbestedingen wederom pijnpunt bij gemeenten
86 procent van de 380 gemeenten heeft over verslagjaar 2018 een goedkeurend oordeel voor rechtmatigheid gekregen. Dat is 1 procentpunt minder dan over 2017. Bij...
Staat wil 'schikkende bedrijven' kunnen uitsluiten bij aanbesteding
De Nederlandse Staat onderzoekt de mogelijkheid om bedrijven die na een wetsovertreding hebben geschikt met justitie, uit te sluiten bij aanbestedingen. Gewerkt...
Jaar cel voor corrupte ambtenaar die wagenpark Defensie beheerde
De rechtbank in Rotterdam heeft voormalig ambtenaar Jacques H. veroordeeld tot een jaar cel wegens corruptie. De inmiddels 65-jarige H. beheerde het wagenpark van...