Digitaal
Welke apps, websites, twitteraars en andere digitale bronnen zijn voor accountants nuttig, handig of gewoon vermakelijk? Arnout van Kempen doet elk kwartaal een actuele greep.
Dit artikel is verschenen in Accountant Q1, 2017
Bekijk alle artikelen uit dit nummer
U maakt afspraken, u belooft iets te doen, en vervolgens is het de kunst dat dan ook te doen. Voor afspraken hebt u natuurlijk een agenda, maar hoe regelt u uw takenlijst? Op papier bestaan daar al heel lang oplossingen voor, maar dat wil nooit echt lekker overzichtelijk worden. Hier heeft de digitale accountant echt een voorsprong. Immers, u wilt dat wat gedaan is uit beeld, en liefst wilt u prioriteiten en deadlines kunnen beheren.
Een eis die verder wel voor de hand ligt is dat u uw takenlijst vanaf ieder platform kan benaderen. Pc, Mac, Android-telefoon of iPhone.
Een optie waarover veel professionals zullen beschikken is Outlook van Microsoft. Dit programma werkt niet alleen als mail- en agendaprogramma, maar kan ook met takenlijsten werken. Het is kinderlijk eenvoudig om mails in taken om te zetten, en het beheren van prioriteiten en deadlines gaat ook eenvoudig. Taken toewijzen aan anderen werkt ook makkelijk. Het is een kwestie van smaak waarschijnlijk, maar ik ben minder enthousiast over het werken met projecten en deeltaken. Waarvan wellicht niet iedereen zich bewust is: Outlook werkt even makkelijk op een Windows-pc als op een Mac of een smartphone.
Een programma specifiek voor taakbeheer is Todoist, beschikbaar voor vrijwel ieder denkbaar platform, inclusief web-toegang. De mogelijkheden om taken te verdelen in sub-taken, samen te voegen in projecten en van allerlei prioriteitenniveaus te voorzien zijn enorm. Je kan werken met labels en filters, wat je ook maar kan bedenken om je taakbeheer te verbeteren, de opties zijn aanwezig. Ook het samenwerken aan projecten via taken werkt eenvoudig en krachtig. En het aardige is dat de basisversie gratis is.
Waar Todoist als basiseenheid de taak kent, gebruikt Wunderlist zoals de naam al doet vermoeden de lijst als eenheid. In de basis is deze klassieker dan ook vooral een lijstjesmaker, geschikt voor alle soorten lijsten. Van bagagelijst tot inventarislijst, en inderdaad ook de takenlijst. In functionaliteit doet het nauwelijks onder voor Todoist, de flexibiliteit is vrijwel onbeperkt, zolang je maar een lijst maakt.
Drie klassiekers inmiddels, en drie bewezen multi-platform oplossingen. Het essentiële verschil is vooral een kwestie van smaak.
Heeft u tips? Stuur ons een linkje naar uw favoriete business-app, -site etc. (accountant@nba.nl).