Magazine

Boeken - mei 2012

De eurocrisis - Klantropologie - Geld verdienen met sociale media - Weten is meer dan meten.

Dit artikel is verschenen in Accountant nr. 5, 2012

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

Tekst: Rob Heinsbroek

De eurocrisis

‘Deze mensen kunnen geen besluiten nemen.’ Toenmalig ECB-president Jean-Claude Trichet had het op 7 mei 2010 eventjes helemaal gehad met de Europese politici die maar geen besluit konden nemen over de instelling van een Europees noodfonds. Dit thema loopt als een rode draad door het boek van Visser heen; weifelende politici die eerder naar hun binnenlandse populariteit kijken dan naar een Europese oplossing zoeken. Visser - FD-correspondent te Brussel - beschrijft chronologisch van eind 2009 tot begin 2012 de gebeurtenissen op de Europese financiële markten en de politieke beslissingen (of gebrek daaraan) om de financiële stormen te doen bedaren. En ook Visser beseft dat met het verschijnen van dit goed beschreven boek de eurocrisis nog niet ten einde is. Laten we hopen op een vervolg, met misschien wel het verlossende antwoord op het ultieme gezelschapsspel van 2010 en 2011: hoeveel ‘top der toppen’ hebben de politici in Europa nodig om een daadkrachtig besluit te nemen?

Martin Visser, De eurocrisis - onthullend verslag van politiek falen, Business Contact 2012, ISBN 9789047004813

Klantropologie

De klant centraal stellen. Dat is waar de financiële sector de laatste twee jaar hard mee bezig is. Volgens eigen zeggen althans. In elk geval zou zelfbenoemd klantropoloog Jacqueline Fackeldey wel raad weten met het brede scala aan financiële producten die de belangen van de bankmedewerker of aandeelhouder te lang lieten prevaleren boven de belangen van de klant. Met een frisse no nonsense aanpak beschrijft Fackeldey de stappen die nodig zijn om het fenomeen ‘klant’ in een beter kader te plaatsen. Hier komt het nodige out of the box denken bij en dat maakt het geheel redelijk innovatief, maar gelukkig ook met een hoog boerenverstand-gehalte. Daar houden we van.

Jacqueline Fackeldey, Klantropologie - groot denken, klein doen, Scriptum 2012, ISBN 9789055948789

Geld verdienen met sociale media

Volgens de een nieuw wereldwonder, volgens de ander hooguit een snellere en meer directe wijze van communiceren. Hoe dan ook, de zogenaamde sociale media zijn voorlopig niet weg te denken, maar hoe over drie jaar de vlag er bij hangt is voorlopig nog gissen. Zo is het maar zeer de vraag of er wel een goed belegde boterham mee te verdienen is. In elk geval is Cor Hospes een true believer, en hij geeft flink wat tips om sociale media commercieel in te zetten. Met name het hoofdstuk over hoe sociale media te gebruiken zijn voor guerrillamarketing (een strategisch bedachte reclameoverval) levert doeltreffende voorbeelden - en leuk leesvoer - op.

Cor Hospes, Geld verdienen met sociale media, Uitgeverij Haystack 2011, ISBN 9789077881965

Weten is meer dan meten

‘Een cynicus weet van alles de prijs, maar van niets de waarde.’ Met instemming haalt Reijngoud deze prachtuitspraak van Oscar Wilde aan. Veertien interviews met vooraanstaande opiniemakers beschrijven de al lang ingezette trend tot economisering en operationalisering van de private en publieke sector, met de nodige verschraling van de meer sociale en maatschappelijke aspecten en thema's tot gevolg. Alle geïnterviewde personen zijn ook zonder uitzondering kritisch over het feit dat alles toch maar vooral gemeten moet kunnen worden. Hoewel mensen als Arnoud Boot, Frank Ankersmit en Peter Blom zonder meer prima opmerkingen maken, is het dus een voornamelijk kritisch gezelschap. Naar de mening van uw recensent is dit geen probleem, maar voor een neoliberaal pamflet moet u elders terecht.

Tobias Reijngoud, Weten is meer dan meten - spraakmakende opinieleiders over de economisering van de samenleving, Uitgeverij Ilias 2012, ISBN 9789088030055

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.