Magazine

Boeken - januari/februari 2014

De Twitter story - Gids voor de kantoorjungle - It's the car stupid!

Dit artikel is verschenen in Accountant nr. 1/2, 2014

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

Tekst: Rob Heinsbroek

De Twitter story

‘Twitter is a global platform for public self-expression and conversation in real time.’ Aha, dus dat is de definitie van de recente beursgang van deze technologielieveling. Nu heeft lang niet iedereen behoefte aan public self-expression en in hoeverre je een hoogstaande conversation in 140 tekens kunt voeren is ook maar zeer de vraag. In elk geval is Twitter wel tot een wereldwijd fenomeen uitgegroeid. En zou het niet mooi zijn als er een goede studie verschijnt die de culturele en maatschappelijke betekenis van de alomtegenwoordige tweet eens goed analyseert? Voor dat boek moeten we nog wat geduld opbrengen want ‘De Twitter story’ is vooral een geschiedenis van de oprichters en hun eerste jaren van groeistuipen en persoonlijke vriend- en vijandschappen. Lekker vlot geschreven (soms zelfs bijna in een romanvorm) en ook op basis van een goede research, maar een inhoudelijke analyse van het fenomeen Twitter blijft achterwege. Nog even geduld dus.

» Nick Bilton, De Twitter story, Business Contact 2013, ISBN 9789047005780

Gids voor de kantoorjungle

In de categorie ‘luchtig en vermakelijk, maar wel leerzaam’ presenteert dit boek een puntige beschrijving van de diverse types die onze kantoren bevolken en die soms zo genadeloos een stempel op het reilen en zeilen van hele organisaties kunnen drukken. Met als uitgangspunt het motto van hoofdstukje 1 ‘de kantoortuin is een jungle’ passeren een aantal feilloze en rake beschrijvingen de revue. Wat dacht u van onder andere de ‘klager’, de ‘carrière-tijger’, de ‘ziekelijke flirt’, de ‘powerlady’, de ‘collega die in zijn recht staat’. Maar ook de ‘koffieautomaat’, de ‘kantine’ en het ‘bureau en de bureau-accesoires’ worden fris en vrolijk in hun sociale context en betekenis beschreven. Bouma kan af en toe genadeloos zijn, maar in sommige beschrijvingen glinstert ook wel wat charme door. In elk geval altijd puntig en to-the-point, en bovenal: heerlijk herkenbaar. Elk hoofdstukje met een typetje-beschrijving heeft enkele ‘wist-u-datjes’ die serieuze en door onderzoek onderbouwde info geven. Het nuttige wordt aldus met het aangename verenigd. Tot slot een speciale vermelding voor de illustraties van Gijs Kant die elk beschreven type heel raak in een tekening weet te vangen. Een aanradertje dus om beslagen ten ijs te komen in de survival of the fittest in de Nederlandse kantoren.

» Japke-d Bouma, Gids voor de kantoorjungle, met illustraties van Gijs Kast, NRC Boeken/Nieuw Amsterdam Uitgevers 2013, ISBN 9789046815939

It's the car stupid!

De jaarlijkse bijvangst van het beloningsonderzoek onder accountants is enige info over de keuze van de leaseauto. Normaal gesproken acht de redactie van ‘Accountant’ dit met name geschikt voor enige human interest nieuwsberichtjes op Accountant.nl, maar op basis van dit boek moeten we daar toch maar wat minder schouderophalend aan voorbijgaan. Wat is namelijk volgens Wijman het geval. Een grote auto straalt succes uit, mensen nemen u een stuk serieuzer en willen graag zaken met u doen. En wat dacht u van de volgende beweringen: een cabriorijder heeft meer seks (ja echt!) en dames met carrièreplannen die in een handig lief klein autootje rondrijden, kunnen hun weg naar de top wel vergeten. De ‘10 autowetten van Wijman’ achterin geven ook iedereen gelijk die altijd al riep ‘auto's zijn emotie’. Het boek is vlot leesbaar maar op sommige momenten had er wel een beetje kunnen worden gesneden. Niet elk interviewtje of citaat van een bepaald type autorijder voegt nieuwe info toe. En de toonzetting is af en toe een beetje ‘ouwe jongens krentenbrood’. Maar het zij de auteur vergeven want de boodschap is duidelijk en ook verfrissend. En dan toch nog even het onderwerp ‘accountants en hun auto’. We scrollen even terug naar het nieuwsberichtje op Accountant.nl van 18 oktober 2013. Zowel bij AA's als RA's staat Audi op 1. Kijk, dat zien we graag; een keurige degelijke Duitse middenklasser (alhoewel een A6 met extra opties niet echt meer middenklasse is, maar ok). Daar kunt u bij uw klant in komen aanrijden. En het nieuwsberichtje van 4 november 2013 laat de voorkeur van openbare accountantskantoren duidelijk zien. Volkswagen staat daar dik op nummer 1: degelijk en geen fratsen (zoals een goede accountant nietwaar?). Maar een prachtige klassieke Citroën DS dan (de snoek), of een dertig jaar oud Kevertje cabrio? Nee, dergelijke automobiele spielereien passen uitstekend bij een hippe reclameman of -vrouw, maar als gründliche accountant mag u dergelijk speelgoed bewaren voor het weekeinde of de zomervakantie. En voor de vrouwelijke junior-accountant die droomt van een partnerschap? Ruil volgende week dat handige en makkelijk in te parkeren automobieltje als de wiederweerga in voor minstens een stoere BMW 1-serie of een degelijke Audi onder de bevallige bips. Uw carrière zal u dankbaar zijn.

» Erwin Wijman, Succes met je grote auto - wat je (niet) moet rijden om vooruit te komen, Haystack 2013, ISBN 9789461260741

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.