Vaktechnische vraagbaak voor mkb-accountant
Accountants die op een vaktechnische vraag het antwoord niet kunnen vinden, kunnen de NBA Helpdesk benaderen. Telefonisch of, bij ingewikkelder problemen, via de NBA-website. De helpdesk wordt bemand door Gerard van IJzendoorn en Hugo van Campen.
Dit artikel is verschenen in Accountant nr. 4, 2013
Bekijk alle artikelen uit dit nummer
NBA Helpdesk
De NBA Helpdesk voorziet duidelijk in een behoefte. Juli 2012 vond er een nulmeting plaats naar het aantal telefonische vragen. Hugo van Campen: “Er bleken zo'n 25 telefoontjes per week binnen te komen. Dat aantal is sindsdien alleen maar toegenomen. De meeste vragen kunnen we zelf direct beantwoorden, of nadat we binnen het NBA navraag hebben gedaan. Verder worden er wekelijks zo'n twee tot drie vragen doorverwezen naar de site. Ook worden twintig tot 25 vragen per week rechtstreeks digitaal ingediend. Wanneer er voor het midden- en kleinbedrijf belangrijk nieuws is, zie je direct een piek in het aantal telefonische vragen.” Niet elke vragensteller heeft een concreet probleem waarop hij een helder antwoord verwacht. Van Campen: “Soms willen collega's een luisterend oor, als ze van een bepaalde kwestie niet zeker zijn, of het niet vertrouwen en graag advies willen. Dan ben je meer een klankbord. Daar is natuurlijk niets op tegen. Maar we beantwoorden bij voorkeur geen second opinion- vragen. Want we willen niet dat we partij worden in discussies.”
Twee voorwaarden
De NBA Helpdesk richt zich voornamelijk op de mkb-accountant. Degenen die bellen of digitaal hun vragen stellen, moeten aan twee voorwaarden voldoen. Hugo van Campen: “Ze mogen niet bij een groot accountantskantoor werken. Die hebben per slot van rekening een eigen vaktechnisch bureau. De helpdesk is juist bedoeld voor accountants die dat soort voorzieningen niet hebben. Ook beantwoorden we geen vragen van studenten. De onderwijsinstellingen hebben documentatieafdelingen waar studenten zelf antwoorden kunnen vinden.”
Ook notarissen raadplegen de helpdesk regelmatig, bijvoorbeeld als ze met statuten van accountantskantoren bezig zijn. Of een gemeente is op zoek naar de standaardeisen van de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Soms willen klanten weten wat ze van een accountant kunnen verwachten, of waar ze bij problemen met een accountant terecht kunnen.
Geen rechten ontlenen
In hoeverre kunnen rechten worden ontleend aan de antwoorden van de Helpdesk? Bij het NIVRA leidde dat in het verleden tot onduidelijkheid, wat de reden was dat men vragen bij voorkeur per e-mail beantwoordde.
Hugo van Campen: “Onze antwoorden zijn bedoeld voor accountants om een mening te vormen. Uiteindelijk moeten ze zelf een beslissing nemen. Dus niemand kan rechten aan onze antwoorden ontlenen, laat dat duidelijk zijn. Maar dat verwachten de meeste vragenstellers ook niet. Het zijn vaak standaardvragen, bijvoorbeeld waar je iets kan vinden in een bepaalde wet of op de NBA-website.”
Wie en waar?
Gerard van IJzendoorn AA is senior vaktechnisch medewerker bij de NBA. Tot eind 2006 was hij partner bij enkele kleine en middelgrote accountantskantoren. Daarna heeft hij kantoren ondersteund op het gebied van kwaliteitsverbetering. Binnen de NBA houdt hij zich ook bezig met het actieprogramma MKB-accountant. Verder is hij compliance officer bij een accountantsorganisatie en treedt hij op als extern beoordelaar en examinator bij de AA-praktijkopleiding.
Hugo van Campen AA FB is vaktechnisch medewerker mkb bij de NBA. Hiervoor werkte hij zestien jaar in het openbare beroep bij verschillende kleine, middelgrote en grote kantoren. Ook hij is betrokken bij het actieprogramma MKB-accountant. Verder biedt hij onder meer ondersteuning aan de NBA Young Profs. Daarnaast is hij lid van de raad van toezicht van een kinderopvangorganisatie in Amersfoort.
De NBA Helpdesk is op werkdagen te bereiken op 020- 3010340. Als er niemand beschikbaar is, wordt u uiterlijk de volgende werkdag teruggebeld. Meer ingewikkelde vragen kunnen worden gesteld via www.nba.nl/site/helpdesk. Binnen vijf werkdagen volgt dan antwoord.
Veelgestelde vragen plus antwoorden
Ik ga nieuw briefpapier bestellen, mag ik het NBA-logo al gebruiken?
Accountantspraktijken kunnen het NBA-logo gebruiken op hun (digitale) uitingen, zoals briefpapier, visitekaartjes, websites en nieuwsbrieven. Het NBA-logo is te downloaden via Mijnnba.nl (inloggen vereist).
Ik heb een Duitstalige verklaring en voorbeeldbrief nodig, kan ik deze op de site vinden?
De NBA werkt momenteel aan de vertaling van de meest gebruikte teksten in het Duits. Vertalingen in het Engels zijn al beschikbaar.
Zijn er kwaliteitseisen voor accountants bij oprichting van een bv?
Sinds 2007 zijn er geen eisen meer aan de statuten van accountantsvennootschap. Onze regels zijn principle based, wat inhoudt dat wij naar de feitelijke situatie kijken.
Wanneer een kantoor assurance-opdrachten uitvoert, zoals jaarrekeningcontroles en bijvoorbeeld inbrengverklaringen, dan moet de meerderheid van het stemrecht in handen zijn van accountants of accountants bv's. Ook moet de meerderheid van de beleidsbepalers accountant zijn.
Als een kantoor alleen samenstelopdrachten en overige opdrachten uitvoert, zijn hieraan helemaal geen eisen.
Is de samenstellingsverklaring aangepast in verband met de NBA-fusie?
In verband met de fusie tot NBA per 1 januari 2013 is een aantal aanpassingen doorgevoerd in de voorbeeldrapportages Samenstellingsverklaringen zoals opgenomen in HRA deel 3 Voorbeeldteksten (pdf) en in de Verklaringengenerator.