Spookcijfer: U bent een paar miljoen waard
Hoeveel is een mensenleven waard? Dat is niet alleen een vraag die zich leent voor uitgebreid filosoferen, maar is ook een spijkerhard thema bij het nadenken over verkeersveiligheid. Want de vraag die er direct mee samenhangt is: hoeveel mag je investeren in verkeerveiligheid om een mensenleven te sparen?
Dit artikel is verschenen in Accountant nr. 4, 2011
Bekijk alle artikelen uit dit nummer
Voor Amerikaanse truckers is het een belangrijk thema, zo blijkt uit een verhaal in de New York Times dat een aardig inkijkje geeft in hoe er wordt gedacht over de waarde van mensenlevens. saillant detail is dat er onder het bewind van Barack Obama blijkbaar duidelijk meer waarde wordt toegekend aan een mensenleven dan onder het bewind van zijn voorganger Bush. Want de daken van nieuwe trucks moeten voortaan twee keer zo sterk worden geconstrueerd om daarmee naar schatting jaarlijks 135 doden te voorkomen. Onder Bush kwam die afweging nog niet rond en dat komt doordat er toen met andere waarden werd gerekend. Bush’ ambtenaren rekenden met $3,5 miljoen per gered mens, Obama’s ambtenaren hebben dat nu opgehoogd naar $6,1 miljoen.
Dat geldt overigens ook op andere terreinen. De Environmental Protection Agency keurt nieuwe regels goed als de kosten ervan lager zijn dan de geprognosticeerde afname van doden vermenigvuldigd met $ 9,1 miljoen. Onder Bush lag dat cijfer nog op $ 6,8 miljoen. Bij de Food & Drug Administration is er een soortgelijke ontwikkeling: men hanteert nu $ 7,9 miljoen, terwijl dat tot voor kort nog lag op $ 5 miljoen. Blijkbaar is er een samenhang tussen politieke kleur en de waarde die aan een mensenleven wordt gehecht.
Uiteraard valt er eindeloos te soebatten over de herkomst van de waarden, die zijn gebaseerd op verschillende (wetenschappelijke) methodes. Maar de enorme variëteit in uitkomsten is veelzeggend over de absurditeit ervan. Het begrip dat u in dit verband dient te kennen is Value Of a statistical Life, kortweg VOsL.
Een rapport van de Nederlandse stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid maakt dat ook duidelijk. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat hanteert voor de berekening van de maatschappelijke kosten van verkeersongevallen een VOsL van 2,2 miljoen euro in 2006. Dat is zo’n beetje de helft van de levenswaarde van een Amerikaanse trucker en laat daarmee eigenlijk de waanzin van dergelijke berekeningen haarfijn zien. Want waarom zou een Amerikaans leven twee keer zoveel waard zijn?