Magazine

Bronnen

Masters of scale - Heeft u uw purpose al te pakken? - Buitenpromoveren - Elly's boekblog.

Dit artikel is verschenen in Accountant nr. 6, 2022

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

» Download dit artikel (pdf)
» Download het hele nummer (pdf)

Rob Heinsbroek

Masters of scale

Afgaande op de ronkende woorden uit de omslag mág u dit boek niet laten liggen: “succesvolste entrepeneurs ter wereld”, “meeslepende verhalen”, “zeldzaam inkijkje”, “verrassende en inzichtelijke theorieën” enz.

Oké, normaal gesproken voor uw recensent een red flag maar vooruit, Reid Hoffman was medeoprichter van LinkedIn en betrokken bij de oprichting van PayPal. Dat is toch tweemaal kacheng voor een succesvol en super snelgroeiend bedrijf.

In dit boek claimt hij om ook u een echte ‘groeimindset’ aan te leren. Daarvoor gebruikt hij de lessen uit gesprekken met leiders en managers van diverse bedrijven. En dat zijn gelukkig niet enkel voorspelbare hoog-over verhalen van gearriveerde ceo’s, maar ook leuke anekdotes over de beginperiodes van bedrijven; in de trant van “ik struikelde over het snoer van mijn pc, de database viel uit en binnen vier minuten had ik tien boze klanten aan de lijn terwijl ik niet eens wist dat ik tien klanten had...”. Of een leuke uitleg hoe het ‘anti-pestfilter’ bij Instagram werd ontwikkeld en vooral waaróm dit een gewenste ontwikkeling was.

Tussen alle verhalen door staan er ook blokken met ‘Reids analyse’, een soort take-away van het onderwerp dat desbetreffend hoofdstuk behandelt. De hoofdstukken zijn behoorlijk thematisch opgezet en behandelen thema’s als leiderschap, opschalen, cultuur en het goede doen.

Anyway, gezegend met een forse dosis gezond scepticisme inzake dit soort I’m gonna tell you all there is to know-boeken, was deze best leuk om doorheen te snuffelen. Op een vlotte manier geschreven (of in elk geval vertaald van Engels naar Nederlands) en vaak genoeg ging er tijdens het lezen een wenkbrauw omhoog ‘he, da’s grappig’. Of u er ook een echte groeimindset aan overhoudt valt nog te bezien, maar aan het enthousiasme van Hoffman zal het in elk geval niet liggen.

Reid Hoffman (met June Cohen en Deron Triff): Masters of scale - leer van de succesvolste entrepeneurs ter wereld hoe je een groeimindset ontwikkelt, A.W. Bruna Uitgevers BV, 2022, ISBN 978 94 0051 406 5

Heeft u uw purpose al te pakken?

“Ondernemingen met een purpose kiezen een maatschappelijk doel als fundament van de onderneming en stellen een winstgevend businessmodel daaraan ten dienste”.

Wacht eens even, dat horen we toch al jaren als het gaat over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) of over duurzaamheid? Ja en nee. Er zijn zeker raakvlakken tussen deze drie maar ook zeker verschillen; in paragraaf 2.3 staan de drie thema’s keurig naast elkaar beschreven qua verschillen en overeenkomsten. En dit geeft ook meteen een goede indruk van de opbouw en schrijfwijze van dit boek. Kent u het verschil tussen een duale versus een convergerende purpose? En die zijn alle twee ook nog onder te verdelen in een reactieve en proactieve purpose. Juist, dit is dus geen snel doorbladertje, maar vraagt wat meer aandacht en concentratie.

Het boek is immers de weergave van de resultaten van wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd door Stichting Management Studies van VNO-NCW. Plus de resultaten van plusminus zestig interviews met bestuursleden en interne en externe stakeholders van tien ondernemingen. Daarmee zijn er best wat pretenties bij de schrijvers/onderzoekers en dat mag ook wel.

Zo komen de vragen wat een purpose-gedreven onderneming is, de kenmerken van dergelijke ondernemingen, welke factoren bijdragen aan het ontwikkelen van een purpose en last but not least wat het oplevert. Dit levert interessant maar - nogmaals - ook best wat taai leesvoer op.

In elk geval is de titel duidelijk; richt je als bedrijf op een sterke purpose en de winsten zullen komen en niet alleen financieel.

Henk W. Volberda e.a.: De winst van purpose - Hoe ondernemingen het verschil kunnen maken, Mediawerf 2022, ISBN 978 94 90463 94 6

Buitenpromoveren

Dit boek is overigens uit 2018, maar heeft aan actualiteit nog weinig tot niets ingeboet. En gelukkig maar, want de aandacht in Accountant voor dit onderwerp is niet geheel van eigenbelang gespeend. Het aantal promovendi in de accountancy kan namelijk best een boostje gebruiken. Waar we ons voortdurend zorgen maken - terecht overigens - over het aantal instromers in het beroep, vergeten we soms weleens dat alle studenten accountancy ook het benodigde onderwijs moeten krijgen. Niet enkel van promovendi uiteraard, maar een hoger aantal kan zeker geen kwaad.

De opzet van het handboek - en overigens ook het begeleidende werkboek - zit prima in elkaar. Zeer gestructureerd en bijna geen thema wordt vergeten in een keurig wetenschappelijke nummering van paragrafen. Ja inderdaad, zo dien je een promotiestudie ook op te zetten.

En het taalgebruik is nog goed toegankelijk ook. Waar promoveren zelf nogal te boek staat als zeer lastig, is dit boek vlotjes geschreven. Daar kunnen diverse proefschriften nog wel een puntje aan zuigen.

Tot slot, accountants zijn nogal van het doorleren en dat geldt voor een promovendus niet anders. Dus de combinatie van accountants en (buiten)promoveren is ook vanuit dit gezichtspunt zo gek nog niet.

Floor Basten en Kerstin van Tiggelen - Handboek Buitenpromoveren: Hét oriëntatiepunt voor promoveren naast of na de carrière. ISBN 978 90 819353 6 4, Accent Grave vof 2018

Elly's boekblog

Koude rillingen van opwarming

Greta Thunberg is boos, heel boos. Politiek en bedrijven doen nog steeds veel te weinig tegen klimaatverandering. Het grote publiek komt niet in opstand, omdat ze de ernst van het probleem niet begrijpt. Dus verzamelde Greta honderd bijdragen van wetenschappers, journalisten en bekende auteurs in dit uitstekende, confronterende, fascinerende, verhelderende, soms deprimerende en zeker activerende boek uit oktober 2022.

Confronterend zijn de wetenschappelijke bijdragen over klimaatverandering. Die gaan verder en dieper dan andere boeken die ik hierover las. De vorige vijf ‘Grote Uitsterven’, de manieren waarop homo sapiens de zesde in gang heeft gezet en de onzekerheid of de overgebleven diersoorten, die ijstijden overleefden, wel tegen opwarming kunnen, gaven me koude rillingen. Fascinerend is hoe onze planeet door klimaatverandering mee verandert. Nieuw voor mij was de informatie over wolken die de aarde opwarmen en aerosolen die afkoelen, maar wel op andere manieren dodelijk zijn. Meer luchtvervuiling is dus geen oplossing. Verhelderend waren de bijdragen over het effect op ons, op onze gezondheid. Twee graden opwarming is (financieel en qua sterftecijfers) goed voor bijvoorbeeld Noorwegen, dramatisch voor India, geweldig voor Rusland, dodelijk voor Afrika. Deprimerend was het lezen over wat we al doen en hoe weinig effect sommige van die maatregelen hebben, denk aan CCS (afvang en opslag). Activerend vond ik de meer politieke bijdragen over klimaatrechtvaardigheid, over ongelijkheid tussen Noord en Zuid, tussen rijk en arm, tussen generaties. Beschamend ook. Kennis = actie? Ik hoop het. Dit stevige en goedgeschreven boek is perfect voor de kerstvakantie, met een olie(?!)bol erbij.

Greta Thunberg, Het klimaatboek, Uitgeverij De Bezige Bij, 2022, ISBN 9789403194318

Elly Stroo Cloeck is project- en interimmanager GRC, audit en accountancy. Ze schrijft recensies en samenvattingen van managementboeken, te vinden op 1001managementboeken.nl.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.