Welkom
Hoe zie jij je eerste werkdag bij PwC voor je, werd mij gevraagd tijdens het sollicitatiegesprek. Handjes schudden en koffiedrinken, was toen nog mijn antwoord.
Dit artikel is verschenen in Accountant nr. 3, 2020
Bekijk alle artikelen uit dit nummer
» Download dit artikel (pdf)
» Download het hele nummer (pdf)
Wendy Groot
1 mei, op die desbetreffende eerste werkdag, bleek de realiteit toch iets anders. Ik heb geen koffie gedronken met mijn nieuwe collega’s en er werden zeker geen handjes geschud. Welkom, dit is de inwerkperiode gedurende de coronacrisis.
Nu vond ik werken in deze crisis sowieso een behoorlijke uitdaging - thuiswerken met drie jonge thuisscholende kinderen is, op zijn zachtst gezegd, intensief. Beginnen bij een nieuwe werkgever is echter van een hele andere orde. Gelukkig kan er veel digitaal, stonden er al flink wat e-learnings klaar en waren de eerste afspraken al ingepland. Dus ik kon gelijk aan de slag. Maar nu, in week 2, merk ik dat ik mijn nieuwe collega’s mis (wat een interessante gewaarwording is, iemand missen die je nog niet kent). Ik zou graag willekeurige collega’s leren kennen bij het koffiezetapparaat, de dynamiek ervaren, rustig landen op het kantoor, misschien zelfs een plantje neerzetten, wie weet. Het werk kan inhoudelijk nog zo geweldig zijn (en dat is het ook), toch mis ik het echt bij elkaar zijn. En ik blijk niet de enige te zijn. Diverse onderzoeken laten zien dat goede sociale contacten cruciaal zijn voor het gevoel van welzijn op het werk.
Nu las ik recentelijk dat de coronacrisis (op het moment van schrijven) beperkte invloed heeft op de vacatures bij accountantsorganisaties. Dat betekent dat er naar verwachting de komende maanden een flink aantal nieuwe collega’s binnen zal komen met een soortgelijke digitale start als ik. Nu is het natuurlijk belangrijk dat de nieuwe collega’s snel van start kunnen en begrijpen wat ze moeten doen. Dat dit technisch mogelijk is via e-learnings en webinars hebben we de afgelopen periode allemaal ervaren. Maar hier stopt het niet. Want hoe zorgen we dat de nieuwe collega’s zich thuis voelen, dat zij hun weg leren vinden, dat zij voldoende coaching on-the-job krijgen? Dat is voor zij-instromers zoals ik van belang, maar geldt des te meer voor collega’s die fris uit de digitale collegebanken komen. Welk referentiekader hebben zij immers? En daarvoor moeten we elkaar leren kennen, relaties opbouwen. Het zijn deze sociale contacten die leiden tot betrokkenheid en een gevoel van welzijn. Maar juist het opbouwen van deze contacten is moeilijker in een digitaal tijdperk. Want alhoewel videobellen best persoonlijk kan zijn met spelende kinderen op de achtergrond of de kat op schoot, echte relaties bouw je makkelijker op wanneer je samen bent. Daarom stel ik voor dat we tussen alle aangepaste controleverklaringen en steunmaatregelen wat meer aandacht hebben voor elkaar. Zo zie ik bij PwC virtuele kennismakingsgesprekken en borrels, vlogs en pubquizes, waarmee niet alleen nieuwe relaties kunnen worden opgebouwd, maar ook bestaande worden onderhouden.
Daarbij heb ik van mijn nieuwe werkgever in ieder geval een mooi paar Happy Socks gekregen, met de boodschap knock their socks off. Ik werk waarschijnlijk nog even vanuit huis, maar ze staan in ieder geval al heel mooi onder mijn joggingbroek.