Op weg naar nieuw
De feestdagen en de jaarwisseling vormen altijd een mooi moment om even stil te staan bij alles waarmee je als mens bezig bent. Om je voor te nemen sommige dingen anders te gaan doen.
Dit artikel is verschenen in Accountant Q4, 2019
Bekijk alle artikelen uit dit nummer
Goed, stoppen met roken is tegenwoordig verplaatst naar ‘Stoptober’, maar menigeen drukt nog rond middernacht op 31 december de laatste sigaret uit. Zelf rook ik niet, maar neem mij wel jaarlijks voor om vanaf 1 januari eindelijk een aantal kilo’s kwijt te raken; het lichte embonpoint rondom het middenrif begint immers gaandeweg wat minder licht te worden. Echt een succes is dat goede voornemen dus niet.
Een nieuw jaar is een goed moment om vernieuwing in gang te zetten. Dat geldt ook voor dit magazine. Inmiddels verschijnt Accountant in de huidige vorm vijf jaar; als een kwartaalblad met twee specials (over trends en belonen) tussendoor. Het is elke keer een feestje om te maken, met dank aan de hoogwaardige inspanningen van de betrokken journalisten, fotografen, vormgevers en drukkers. Eens per kwartaal een klein cadeautje van de NBA op uw deurmat, bedoeld om te informeren, te verdiepen en te verstrooien. Een blad dat op de salontafel mag liggen en waarvan meelezers - familie, vrienden - bij het doorbladeren hopelijk zeggen ‘leuk vak heb jij als accountant’.
Toch is besloten om dat mooie kwartaalblad opnieuw tegen het licht te houden. Vijf jaar is een beste tijd binnen een sector in verandering. Een tussentijds gehouden lezersonderzoek leverde vooral keurige zeventjes op. Ik weet niet hoe het u vergaat, maar die geef ik ook als ik het eigenlijk niet weet. Niet onverwacht was daarbij de roep om meer vaktechnische bijdragen. Die zijn in 2015, met de overgang naar een kwartaalfrequentie, naar de website verhuisd. Maar blijkbaar worden ze in het blad toch gemist.
Daarnaast was er de behoefte van ledengroepen om de achterban met het blad meer informatie op maat te bieden; voor de mkb-praktijk, voor accountants in business. Dat vraagt om ‘voor elk wat wils’. Tegelijk moet Accountant als NBA-magazine vooral leden verbinden en informeren. Ook in een vernieuwde organisatie, waarvan de contouren steeds duidelijker worden.
Lang verhaal kort: Vanaf volgend voorjaar krijgt u als NBA-lid een vernieuwd magazine in de bus. Papier blijft, al geldt ook bij ons digital first. Een nieuw blad, met de vertrouwde naam maar een nieuwe subtitel: ‘NBA-magazine voor accountants en financials.’ Met een herkenbaarder afzender (veel succes met het zoeken naar het NBA-logo op de uitgave die u nu in handen heeft). Met iets meer need to know-info en iets meer vaktechniek.
Met de ambitie om u als lezer het gevoel te geven dat u niets heeft gemist van uw beroepsorganisatie. Met een duidelijker verbinding met de website Accountant.nl. Met een iets andere frequentie (van 4+2 naar gewoon 6), maar een iets bescheidener aantal pagina’s per editie. Dat leest wat makkelijker weg.
Natuurlijk behouden we het goede: veel aandacht voor vorm, verdieping en leesbaarheid. In een blad dat er voor u - als het goed is - wat nadrukkelijker toe doet.
Op naar een nieuw jaar. Dan is dit blad, net als het georganiseerd accountantsberoep, zomaar 125 jaar oud.