Geknipt en geschoren: Diana Clement
Twaalf jaar lang was Diana Clement bestuurlijk actief binnen het accountantsberoep; eerst bij de NOvAA, later als bestuurder/adviseur bij de SRA en vervolgens binnen de NBA. In juni liep haar termijn als plaatsvervangend NBA-voorzitter af. Ze is partner bij Borrie Accountants in Amstelveen. “Het leuke van accountancy is dat je altijd achter de schermen mag kijken.”
Dit artikel is verschenen in Accountant Q3, 2019
Bekijk alle artikelen uit dit nummer
U woont in Ter Aar, zit daar een kapper?
“Zeker wel. Ik ga altijd naar Hair Change, één van de leukste kapsalons in Zuid-Holland. Ze staan bekend als de ‘krullenkapper’. Maar krullen heb ik niet, ik doe ook niet aan bijzonder onderhoud van mijn kapsel, dat past niet bij me.”
Wat beschouwt u na al die jaren bestuurswerk als uw belangrijkste wapenfeit?
“In 2014 was ik lid van de werkgroep Publiek Belang, die in de zomer van dat jaar haar verbeterplan voor de controlepraktijk opstelde. Het was verfrissend om te ervaren hoe jonge collega’s naar hun beroep keken. De 53 maatregelen die wij presenteerden waren het begin van een proces. Ik vond het prachtig om aan dat begin te staan, maar nog mooier om te zien dat het plan kon worden geïmplementeerd.”
Wat vindt u als oud-NOvAA-voorzitter van de kritiek dat de NBA te weinig zou doen voor de accountant in de mkb-praktijk?
“De NOvAA kon al haar aandacht richten op de AA in het mkb; een overzichtelijke wereld. De NBA is een complexe organisatie, voor een brede beroepsgroep. Maar tegelijk gaan we verder voor het mkb dan we destijds bij de NOvAA deden. Dat zie je bijvoorbeeld aan het bieden van een digitaal werkprogramma of een aparte compacte HRA-bundel voor het mkb. Het is zeker niet waar dat de NBA door de grote kantoren wordt bestuurd. Ook die zijn regelmatig kritisch over wat de beroepsorganisatie doet.”
Hoe kan de accountant in het mkb relevant blijven in een snel digitaliserende omgeving?
“De grootste uitdaging voor accountants zit in het volgen van alle ontwikkelingen en nieuwe verplichtingen. Maar mkb-ondernemers steunen nog steeds op de rol en kennis van de accountant rondom financiën. Als je zorgen hebt over je gezondheid kun je alles digitaal vinden, maar je gaat toch naar de huisarts. Ondernemers schenken veel vertrouwen aan de accountant. Een klant die tegen je zegt ‘als er wat gebeurt, heb ik gezegd dat ze jou moeten bellen’, daar kan geen robotisering tegen op.”
Hoe veel jonge accountants heeft u in de afgelopen jaren een diploma overhandigd?
“Ik denk tussen de vijfhonderd en duizend. Ik ga die Limpergzaal bij de NBA wel missen. Je voelt de trots van de nieuwe collega’s bij zo’n diplomauitreiking, het is een feestje. Het kostte tijd, maar zorgde altijd voor een big smile op mijn gezicht als ik weer naar huis reed.”
Wat doet Diana Clement buiten werktijd?
“Wij wonen hier aan het water, ons huis is ooit gebouwd als het eindstation van een speciale groente- en fruitspoorlijn. Ik heb een bootje waar we in het weekend mee varen. En mijn dochter doet aan twirling, op Europees niveau, dat vraagt ook tijd. Maar ik zit niet in lokale ondernemersnetwerken; ik ben meer van de inhoud.”
Hair Change, Ter Aar
‘Kwaliteit is het belangrijkst en de klant is koningin’, is het motto van Monica Daniël, die in 1998 begon met Hair Change. Inmiddels heeft de kapsalon twee vestigingen en werkt er een dozijn kapsters. Hair Change geldt als ‘krullenspecialist’. Diana Clement werd er geknipt door Charelle.