The A-team
Voor de jeugdigen onder ons: The A-team was een serie waarin een licht wonderlijk, maar complementair samengesteld team een probleem (doorgaans iets met heel herkenbare boeven) moest oplossen. Wat altijd net lukte natuurlijk, vlak voordat de aflevering ten einde was. Je wist als jonge kijker dat het goed zou komen. Niet precies hoe, maar wel dat ze het op originele wijze zouden flikken.
Dit artikel is verschenen in Accountant Q3, 2018
Bekijk alle artikelen uit dit nummer
Voor de zomer kreeg ik, net als Arthur van Bemmel, oud-voorzitter van de Young Profs, van het NBA-bestuur een Loftrompet uitgereikt voor mijn inzet voor uw beroep en dan met name voor de totstandkoming van het boek Artikel 5, de beroepseer van de accountant. Hoe leuk is dat.
De Loftrompet was voor mij een volslagen verrassing, wat zichtbaar is aan de foto waarop ik met halfnat haar sta, omdat ik de hele ochtend had gesport; niet wetende dat ik nog een Loftrompet moest powerliften (ik schat dat het goede ding zo’n zes kilo weegt). Anders had ik ook beslist minder water gedronken, omdat ik aansluitend ook nog jullie Algemene Ledenvergadering 3,5 uur lang mocht meebeleven! Zonder pauze, mensen. Persoonlijk denk ik dat die prestatie ook onderscheidingswaardig is. En dan voor alle aanwezigen.
In het boek Artikel 5 is het belang van goed onderwijs voor de vorming van integere accountants een van de belangrijke rode draden. De basis van iedere professie is immers dat onderwijs. Niet dat er nu nog niets gebeurt hoor. Zo kent uw beroep bijvoorbeeld het nieuwe vakgebied Gedrag, ethiek en besluitvorming. Zelf zie ik dit vakgebied bij voorkeur gecombineerd met de vaardigheid om schriftelijk en mondeling overtuigend te zijn, oftewel duidelijk gekoppeld aan de retorische kant van de ethische afweging. Goed onderbouwd, voortkomend uit een doorwrochte vakinhoudelijke analyse, inclusief de VGBA, en gegoten in een helder betoog, met betrokkenheid gebracht, gevolgd door een professionele dialoog waarin wordt gewikt en gewogen. In die ethische afweging en de verwoording ervan, schuilt de broodnodige maatschappelijke betrokkenheid - als het goed is.
Maar, dat weet ik als geen ander, zo beschouw ik de wereld. Om mij heen zijn natuurlijk meer docenten bezig in het hbo- en universitair accountancyonderwijs om ‘goede professionals’ te vormen naar hun eigen wereldbeeld. Ieder op zijn of haar eigen manier en vanuit verschillende perspectieven. Maar zijn ‘we’ daarin ook complementair?
De wijze waarop je de vorming van integere beroepsbeoefenaren precies insteekt en welk beeld je hebt bij de accountant die je bij het afstuderen de weerbarstige beroepspraktijk inloodst, dat specifieke gesprek over hoe hij of zij dan acteert volgens jouw beeld en professionele norm, dat zou wat mij betreft in Nederland diepgaander mogen worden uitgespit.
Wanneer we ideeën hierover meer delen komen wellicht belangrijke lijnen bij elkaar en kunnen hbo’s en universiteiten met vereende krachten, op originele en wellicht zelfs onconventionele wijze, onderwijs aanbieden dat recht doet aan de vereisten en verwachtingen van een integere accountant.
Een beetje zoals The A-team dus.