Magazine

Komt een man bij de tandarts

Als je in deze tijd nog niet van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) hebt gehoord, moet je haast wel onder de spreekwoordelijke steen hebben geleefd. Consultants vanuit zo’n beetje elk vakgebied, waaronder de accountancy, buitelen over elkaar heen om informatiebijeenkomsten, workshops of andersoortige hulp aan te bieden. Als één van de positieve punten van de AVG kunnen we in ieder geval stellen dat de economie flink wordt gestimuleerd.

Dit artikel is verschenen in Accountant Q2, 2018

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

» Download dit artikel in pdf

De commotie die nu door de AVG wordt veroorzaakt lijkt wel een beetje op de storm van een aantal jaren geleden, waarbij de accountant werd verteld dat zijn hele wereld op de schop moest. Alles moest veranderen en wel zo snel mogelijk. Want een disruptieve ontwikkeling hing als het zwaard van Damocles boven het hoofd van elke accountant die niet meeging met zijn tijd.

Als ik objectief en onafhankelijk om mij heen probeer te kijken is er binnen de accountancy de laatste jaren zeker het een en ander veranderd (en verbeterd). De grote bom is echter niet ontploft. Nu de crisis al weer even voorbij is, lijkt de storm wel weer overgewaaid. We doen alles nu natuurlijk net een beetje slimmer en efficiënter, maar in feite doen we nog precies hetzelfde als we altijd al deden. Veel werd en wordt gepraat over de omschakeling naar adviseur, maar in feite komen we daar maar weinig aan toe,omdat we het nog veel te druk hebben met de traditionele dienstverlening.

Het meest opvallend hieraan is misschien wel dat klanten nog altijd trouw blijven aan de accountant. Er is meer dan genoeg software op de markt die nagenoeg het hele werk van de accountant kan overnemen. Veel van de diensten die door accountants worden aangeboden zouden sneller, goedkoper en zelfs beter kunnen worden uitgevoerd. Waarom blijven aldie bedrijven dan toch bereid om de aanzienlijke nota’s van de accountant te betalen?

Je kunt het werk van de accountant misschien nog wel het beste vergelijken met de halfjaarlijkse controlebezoeken aan de tandarts. Niemand gaat graag naar de tandarts. Soms doet hij je pijn en je vreest altijd de vraag of je wel genoeg flost. Maar als je naar buiten loopt, heb je wel het vertrouwen dat je het komende halfjaar weer beschermd bent tegen de grootste risico’s op het wegrotten van je tanden. Een zelfde gevoel van vertrouwen geeft de accountant, als die gezocht heeft naar gaatjes in de boekhouding ofeen nieuwe kroon heeft geplaatst op de waarderingssystematiek van de voorraad.

Ondanks alle technologische hoogstandjes die elkaar in hoog tempo opvolgen, zie ik het menselijke aspect als belangrijkste succesfactor voor de accountant en zijn dienstverlening. Laten we deze blijven koesteren en verder perfectioneren.

Gideon Folkers is registeraccountant en werkzaam als IT-engineer bij Refine-IT.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.