Digitaal
Welke apps, websites, twitteraars en andere digitale bronnen zijn voor accountants nuttig, handig of gewoon vermakelijk? Arnout van Kempen doet elk kwartaal een actuele greep.
Dit artikel is verschenen in Accountant Q2, 2017
Bekijk alle artikelen uit dit nummer
Steeds meer accountants werken als zzp’er, dat was u vast al opgevallen. Een van de mooie kanten van het zelfstandig zijn is dat je zelf een computer mag uitzoeken zonder dat je aan een kantoorbeleid vast zit. Waar de klassieke pc met Windows populair is in bedrijven, is Apple veel gezien onder zzp’ers. Omdat het hip staat, wellicht. Maar vooral toch omdat de cost of ownership betrekkelijk laag is en je bijzonder weinig ondersteuning nodig hebt. Het apparaat werkt gewoon en is eenvoudig te begrijpen. Daar staat wel een forse aanschafprijs tegenover, maar zeker accountants begrijpen dat niet de aanschafprijs, maar de jaarlijkse afschrijving de werkelijke kosten laat zien.
Wie zichzelf verhuurt aan accountantskantoren, als externe accountant, OKB’er of in een andere rol loopt wel tegen een kwestie aan: kan mijn laptop overweg met de systemen die door die kantoren worden gebruikt? Het delen van een Word-bestand of Excel is niet zo spannend. Maar kan mijn laptop wel toegang krijgen tot de elektronische dossiers van het kantoor waar ik voor werk? Ben ik niet veiliger uit met een Windows-laptop?
In de praktijk kom ik feitelijk twee varianten tegen. De eenvoudigste variant zijn de kantoren die voor hun eigen medewerkers via een website toegang tot de Citrix-server geven. Met een wachtwoord, een RSA-token of bijvoorbeeld een call-back-beveiliging. Al deze varianten werken prima met Apple, omdat Citrix een Mac-receiver heeft gemaakt die gratis valt te downloaden. Inloggen gaat dan eenvoudig, ongeacht de soort laptop die je hebt. Na inloggen werk je in de Windows-omgeving van het kantoor.
De andere variant is de Microsoft Remote Desktop. Microsoft heeft voor Apple een app gemaakt die deze verbinding tot stand brengt. Het kantoor waarvoor je werkt stuurt je een klein bestandje met de inloggegevens. Dat plaats je in de MRD-app en je kunt voortaan via deze app direct naar de kantooromgeving van je klant.
Kortom, geen enkel probleem. Tot je klant zich afvraagt: die Apple-laptop van jou, is die wel veilig? En dat komt goed uit. Als je gebruikmaakt van de standaard beveiligingsopties die Apple biedt, dan is je laptop minstens zo veilig als een Windows-laptop.
Maar over die beveiliging de volgende keer meer.
Heeft u tips? Stuur ons een linkje naar uw favoriete business-app, -site etc. (accountant@nba.nl).