Digitaal
Welke apps, websites, twitteraars en andere digitale bronnen zijn voor accountants nuttig, handig of gewoon vermakelijk? Arnout van Kempen doet elk kwartaal een actuele greep.
Dit artikel is verschenen in Accountant Q2, 2016
Bekijk alle artikelen uit dit nummer
U weet natuurlijk, al was het maar via uw kinderen, dat televisie ten dode is opgeschreven, en dat Netflix en YouTube de kanalen zijn waarmee u naar beeld kijkt als moderne digitale accountant. Dat is mooi voor uw vrije tijd, maar hebt u daar nu zakelijk ook wat aan? Netflix gaat u niet echt helpen, tenzij u voor uw werk inspiratie opdoet bij films als Wall Street. Maar YouTube is wel een bron van interessante informatie.
U kunt individuele filmpjes bekijken met YouTube, en dat is handig als u naar een specifiek onderwerp op zoek bent. Wie bijvoorbeeld in de zoekbalk van YouTube big data explained invoert, ziet als tweede suggestie het filmpje What is Big Data and how does it work? met een heldere uiteenzetting over wat big data zou kunnen zijn. Op dezelfde manier is vrijwel ieder onderwerp op te zoeken en te voorzien van filmpjes.
Een nadeel bij deze methode is dat u niet weet hoe goed de inhoud van het filmpje is. Helaas zegt kwaliteit van de techniek helemaal niets over de kwaliteit van de inhoud. Er zijn onderwerpen waarbij u echt liever de filmpjes van een twaalfjarige, opgenomen met de webcam in de garage en met beroerd geluid wil zien dan een gelikt maar inhoudelijk nutteloos filmpje van een of andere corporate. Dit probleem is niet echt goed oplosbaar, maar er is wel een hulpmiddel: de kanalen. Hier worden filmpjes van een partij verzameld. En als u eenmaal weet dat die partij goede informatie geeft, dan weet u dus iets over de kwaliteit van al het materiaal in dat kanaal.
U vindt een kanaal door in YouTube te kiezen voor ‘browse door kanalen’ en dan in het zoekveld aan te geven wat u ongeveer zoekt. Neem als voorbeeld het NBA. Zoekt u alleen op ‘NBA’ dan komt u in het Amerikaanse basketbal terecht, maar voeg ‘accountants’ toe en u vindt interessante kanalen, waaronder dat van de NBA.
Deze keer geen vergelijking tussen specifieke bronnen, maar vooral een uitnodiging: duik eens in YouTube en ontdek de enorme rijkdom aan materiaal dat daar te vinden is. Veel plezier!
Heeft u tips? Stuur ons een linkje naar uw favoriete business-app, -site etc. (accountant@nba.nl).