Digitaal
Welke apps, websites, twitteraars en andere digitale bronnen zijn voor accountants nuttig, handig of gewoon vermakelijk? Arnout van Kempen doet elk kwartaal een actuele greep.
Dit artikel is verschenen in Accountant Q2, 2015
Bekijk alle artikelen uit dit nummer
Als moderne accountant heb je natuurlijk een smartphone vol nuttige apps, je jongleert met websites alsof het niets is, maar heb je ook de nuttige gadgets? Wie op dit gebied een beetje bij de tijd is, weet dat de levenscyclus van een gadget er zo uit ziet:
- Allerlei partijen proberen een nieuwe gadget te verkopen, maar echt spannend wil het maar niet worden.
- Apple maakt een variant die niet alleen technisch voorop loopt, maar die vooral gezien mag worden. Nee, moet worden, want je betaalt daar goed voor.
- De rest van de markt leert van Apple en begint nu ook te verkopen.
Op dit moment is de gadget die toe is aan de Apple-behandeling het horloge. En wel de smartwatch. Wat moet u gaan kopen deze zomer? U kunt Apple vóór zijn. Voor een kleine € 300 koopt u dan bijvoorbeeld de Moto 360 van Motorola. Een horloge dat uw hartslag bijhoudt, uw stappen telt, meldt als u een e-mail ontvangt maar vooral via Google Now naar u luistert en antwoorden geeft. Vraag aan uw horloge hoe u bij het station moet komen, het horloge wijst u de weg.
Wacht u nog even op de Apple Watch, dan hebt u een horloge dat alles kan wat de Moto 360 ook kan, en u kunt gebruikmaken van de van oudsher enorme verzameling apps die voor Apple worden gemaakt. Maar wat u vooral heeft is een fashion statement.
Apple verkoopt geen producten die fijn goedkoop zijn, maar producten die fijn duur zijn. De prijzen beginnen bij pakweg € 400. Maar als u op een subtiele manier aan de wereld wilt vertellen dat u niet alleen erg bij de tijd bent maar ook erg succesvol, dan kunt u ook een Apple Watch kopen voor € 18.000.
Er is natuurlijk een derde optie. In essentie doen deze smartwatches niets meer dan uw smartphone voorzien van een extra schermpje, dat u aan uw pols draagt. Of deze nieuwe gebruikerservaring werkelijk iets toevoegt zal in de komende maanden moeten blijken als de early adopters hun ervaringen beginnen te delen op internet. De eerste berichten zijn gemengd. U kunt dus ook een heel modern statement maken door voorlopig nog maar even géén smartwatch aan te schaffen.
Heeft u tips? Stuur ons een linkje naar uw favoriete business-app, -site etc. (accountant@nba.nl)