Discussie Opinie

Klappen vangen

Ik weiger iemand te zien als ongeschikt, zwak of ziek; ik denk dat iedereen hulp nodig heeft.

Richard Knops

De accountancy is een vak waarin precisie, verantwoordelijkheid en samenwerking centraal staan. Maar zoals in elke beroepsgroep zijn er momenten waarop er fouten worden gemaakt, deadlines worden gemist of onverwachte problemen opduiken. En dan is er altijd de vraag: wie vangt de klap op? 

Tijdens een fusie moet de organisatie worden gereorganiseerd. Ook moeten reguliere procedures worden vernieuwd en kan het betekenen dat mensen hun rol kwijtraken. Mijn leidinggevende geeft aan dat ik mij geen zorgen hoef te maken, hij houdt mij uit de wind.

In veel accountantskantoren is er een ongeschreven regel dat je elkaar helpt, ook als dat betekent dat jij degene bent die de klap opvangt. Dit kan betekenen dat je verantwoordelijkheid neemt voor een teamfout, een klant geruststelt terwijl je collega een fout herstelt. Of zelfs dat je extra uren draait om een ander uit de brand te helpen.  Maar klappen vangen betekent niet dat je andermans fouten kritiekloos accepteert.

Een collega loopt over in het werk en heeft moeite om dossiers af te werken. Je ziet hem zichtbaar onder druk staan. De teamleider biedt hem ruggespraak en is bereid extra mensen in te zetten ter ondersteuning. De medewerker wordt gecoacht om grenzen te stellen.

Het gaat erom dat je als team optreedt, elkaar beschermt en samen sterker wordt. Een cultuur waarin collega's elkaar opvangen, zorgt voor vertrouwen en een veilige werkomgeving, waarin mensen durven te leren van hun fouten. 

Een medewerker is vanwege privéproblemen tijdelijk niet meer werkzaam en wordt gemist in het team. Een collega informeert periodiek naar deze persoon en kijkt of hulp kan worden gevonden om deze persoon te helpen. Dit lijkt te werken.

Altijd zelf de klappen vangen is overigens destructief en ongezond. Niet alles hoeft direct bij één persoon terecht te komen. Soms is het beter om als team een oplossing te vinden. Elke klap die je als team opvangt, is een kans om te leren en te groeien.

Een accountant constateert bij haar werkzaamheden van een nieuwe klant fouten in het werk van een ander accountantskantoor; dit zorgt voor onrust. Om erger te voorkomen kiest de accountant op het kantoor ervoor constructief om te gaan met de fouten en dit professioneel en discreet op te lossen. Dit schaadt de naam van het beroep niet.

Vang jij weleens klappen op voor een ander? Of laat je dit liever over aan anderen? Klappen vangen als accountant, of en hoe je dit doet, zegt wat over jou.  Dit is de kans om te zien of je echt op elkaar kunt rekenen als het erop aankomt.

Je herstelt langzaam, je voelt nog steeds wat angst, het gaat wel wat beter, je lacht weer, je vecht weer.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Richard Knops AA is als accountant werkzaam in het midden- en kleinbedrijf. Hij startte het initiatief 'Waarom ben ik accountant', om jonge mensen te overtuigen van de meerwaarde van het beroep en schrijft aan een boek over 'Gespreid Leiderschap binnen de Accountancy'.

3 reacties

Ron Heinen

Als accountant moet je goed aanvoelen hoeveel precisie er in een bepaalde context noodzakelijk is. Het zowel globaal / abstract en concreet / precies kunnen werken en redeneren is een belangrijke gave welke mensen boven machines kunnen hebben.

Jan Vermeij

Altijd lachen, iemand die het woord "dyslexie" spectaculair verkeerd spelt.

Alexander Vissers

Het siert je, dit vertrouwen in de medemens. Toch zijn er zieke zwakke en -relatief- ongeschikte mensen. Dislectie, discalculie, bestaan echt en niet iedereen heeft het zelfde talent.

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.