Discussie Opinie

Assurancemonopolie? Tijd voor spelregels!

Is het na inwerkingtreding van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) nog gerechtvaardigd dat accountants het marktmonopolie hebben voor uitvoering van assuranceopdrachten? Zonder onderzoek naar de gevolgen van het openstellen van de assurancemarkt blijft die vraag onbeantwoord. Dat kan niet meer; dinsdag 18 februari is het moment dat de wetgever zich hierover moet uitspreken. Het is tijd voor spelregels!

Lizzy Bos

De CSRD vervangt de Non-Financial Reporting Directive (NFRD). De NFRD bevatte ook de lidstaatoptie om een 'onafhankelijke verlener van assurancediensten' toe te staan om niet-financiële assurance te geven. Bij de implementatie van de NFRD in 2017 beargumenteerde de Nederlandse wetgever dat dit niet wenselijk was. De kosten voor ondernemingen zouden stijgen als ondernemingen een tweede assurancedienstverlener moeten inwerken, naast de wettelijke accountant. Daarnaast zou de waarde van de verklaring van een andere assurancedienstverlener lastig zijn in te schatten. En er ontbraken beroepsregels als waarborgen voor de werkzaamheden van de andere assurancedienstverleners.

Zelfs na het rapport Vertrouwen op Controle uit 2020 van de Commissie toekomst accountancysector (Cta), in opdracht van het ministerie van Financiën bleef de wetgever vasthouden aan deze argumenten. Terwijl dit rapport juist adviseerde om de niet-financiële assurance niet exclusief aan accountants voor te behouden. De CSRD verplicht nu aparte assurance bij het duurzaamheidsverslag. Voor het geven van die assurance mogen lidstaten de assurancemarkt openstellen. Beweging lijkt onvermijdelijk. De tijd van afwachten is voorbij.

Lidstaten reageren verschillend op deze lidstaatoptie. Frankrijk, Roemenië en Litouwen staan anderen dan accountants toe, Denemarken en Spanje volgen vermoedelijk. De Nederlandse wetgever vroeg betrokkenen naar hun voorkeur via een internetconsultatie. Wederom was er geen daadkracht bij de Nederlandse overheid op dit onderwerp.

De huidige discussie gaat over drie thema's: het evenwicht op de assurancemarkt, de kwaliteit van de opdrachtuitvoering en de beroepsreglementering. Deze discussie blijft echter steken, omdat de argumenten alleen bestaan uit toekomstverwachtingen zonder harde onderbouwing. Aangezien geen enkele partij een glazen bol heeft, is het hoog tijd voor onderzoek. Er is behoefte aan een invulling van de beroepsregels voor onafhankelijke assurance dienstverleners. Dan zal blijken of het openstellen van de assurancemarkt voordelig is.

Marktevenwicht

De wetgever was in 2017 bang dat het openstellen van de assurancemarkt tot hogere kosten zou leiden. In plaats daarvan voorspellen toezichthouder AFM, VNO-NCW/MKB-Nederland, D66 en PwC nu juist het tegenovergestelde. Het aanbod van accountants is op dit moment (te) krap. De nieuwe assuranceverplichting uit de CSRD betekent namelijk een uitbreiding van de vraag naar assurance. Is er voldoende aanbod, of krijgen we te maken met een overspannen markt? Deze vraag komt voort uit de problematiek vorig jaar bij acht beursfondsen die geen accountant konden vinden. Geen enkele partij in de discussie onderbouwt de vrees voor een overspannen markt met een marktanalyse. Wachten ondernemingen liever af? Volgens mij moeten we (de wetgever) aansturen op het uitvoeren van gedegen onderzoek.

Kwaliteit

De impact op de kwaliteit van assurance blijft een discussiepunt, die eerder dit jaar ook in het FD werd gevoerd. De NBA, SRA en Deloitte waarschuwen voor het verlies in samenhang van de financiën en het duurzaamheidsverslag bij twee verschillende assurancedienstverleners. Volgens mij blijft die samenhang wel in stand, omdat de vergelijkbaarheidstoets over het bestuursverslag onderdeel blijft van de wettelijke controle. Het duurzaamheidsverslag is onderdeel van dit bestuursverslag en daarmee onderwerp van de vergelijkbaarheidstoets. Een regelgevend kader is nodig om de combinatie van de vergelijkbaarheidstoets en de assurance bij het duurzaamheidsverslag goed te laten werken. Het regelgevend kader verduidelijkt immers de verschillende verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden.  

GroenLinks-PvdA en MVO-prestatieladder verwachten juist dat de kwaliteit van assurance bij het duurzaamheidsverslag stijgt na het openstellen van de markt. Dan kunnen specialisten op het gebied van milieu en sociale kwesties de opdrachten uitvoeren, in plaats van financieel onderlegde accountants. Accountants voegen nu ook specialisten toe aan hun teams, of schakelen waar nodig externe deskundigen in. De accountant blijft eindverantwoordelijk en moet de door een derde uitgevoerde werkzaamheden dus (kunnen) beoordelen.

Beroepsreglementering

Iedereen is het over één punt eens: als de assurancemarkt wordt opengesteld, dan moet een level playing field worden gecreëerd. De CSRD verplicht lidstaten om regelgeving te ontwerpen die gelijkwaardig is aan het kader dat geldt bij de jaarrekeningcontrole. De Nederlandse wetgever vindt de implementatietermijn van de CSRD te kort om dit kader uit te werken. Een teleurstellende uitkomst. De discussie loopt immers al sinds 2017.

Zonder actie van de wetgever, zoals een onderzoek naar beroepsreglementering of een marktanalyse, blijft de patstelling bestaan. Met de creatie van een level playing field ontstaat een nieuw marktevenwicht vanzelf. Dan zal blijken welke optie efficiënter is voor ondernemingen: het inwerken van twee partijen, of het betalen van hogere accountantshonoraria.

Als voor alle assurancedienstverleners dezelfde eisen gelden, hoeven ondernemingen zich geen zorgen te maken over kwaliteitsverlies. En met een duidelijk kader voor verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden kunnen de assuranceopdrachten geïntegreerd worden uitgevoerd. Kortom: het is tijd voor spelregels, om te bepalen of het behoud van een assurancemonopolie wenselijk is.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Lizzy Bos onderzoekt als buitenpromovendus aan de Erasmus Universiteit Rotterdam de rol van externe accountants bij duurzaamheidsverslaggeving (CSRD). Zij schrijft op persoonlijke titel.

Gerelateerd

20 reacties

Ron Heinen

Om een recente studie bij het eerder aangehaalde Business-As-Usual scenario te geven:

In het huidige tempo waarmee de mens CO2 uitstoot, zal de CO2 concentratie in de lucht ten opzichte van het pre-industrieel niveau binnen 50 tot 60 jaar zijn verdubbeld.

Dan zal de aarde tussen de 2,6 en 4,1 graden Celsius warmer zijn.

Een nieuwe, uitgebreide analyse, die onlangs is gepubliceerd in Review of Geophysics, komt daarop uit, zie

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1029/2019RG000678

Ron Heinen

@Dick de Waard

Dank voor de reactie.

Hoe eenvoudig dit ook is, hoe lang het ook kan duren. Meer van 50 jaar geleden kwam de Club van Rome met zijn wetenschappelijke rapport.

Tot op de dag van vandaag zitten we nog steeds in het Business-as-Usual scenario met alle consequenties van dien.

CSRD is een manier om uit dit Business-as-Usual scenario te komen.

https://photos.app.goo.gl/ntXBFfwXUJ4Vos1p6

geeft hierbij wat wetenschappelijke achtergrond info, zie de referenties onder de foto's.

Dick de Waard

En zo eenvoudig kan het inderdaad zijn Ron Heinen en Johan Peters. Dank voor jullie reactie.
De huidige accountant is een financial accounting specialist die we hebben leren controleren: de financial auditor. Zo kunnen we een energie/klimaat specialist ook leren controleren: de sustainability auditor.
En dan kan de NBA aan de slag met een nieuwe ledengroep. Stage, permanente educatie, registratie en noem maar op. Dat is best een klus. En er zijn vast en zeker ook wettelijke belemmeringen. En er zijn veel 'ja-maars' te bedenken, maar wat een mooie kans.

Ron Heinen

Zoals we als mensheid op dit moment de wereld georganiseerd hebben ligt het primaire assurancemonopolie bij de wetenschap.

Als er een partij zou zijn welke betere assurance methoden zou hebben dan zou de wetenschap direct op deze methoden overstappen.

Uitleg hierbij heb ik op dit platform eerder gegeven, zie bijvoorbeeld:

https://www.youtube.com/@hakobbarseghyan9533/videos

Johan Peters

Al die deskundigheid maakt de betrokken deskundigen nog geen accountant. Dat is in ons wet en rechtssysteem nu eenmaal een mens met een bijzondere positie (met alle voor- en nadelen die daarbij horen) die andere deskundigen niet hebben. Er is een hele simpele manier voor iedere Nederlander om lid te worden van de NBA: gewoon even accountant worden. Net als dat accountants zich via extra opleiding moeten bekwamen in CSRD alvorens ze hierover mogen rapporteren. Hoe moeilijk kan het zijn……

Marcus Looijenga

Mooie column met een heldere oproep. Volgens mij is er niet zoveel wat ons als Nederland tegenhoud om anderen dan accountants toe te laten op het CSRD werkveld. Er zijn regels (BW2, nou ja… bijna dan, de bespreking van de 18e is inmiddels uitgesteld), er zijn voorschriften en verordeningen (NV COS, ViO, NVKM etc.), er is toezicht (AFM), er is recht (accountantskamer) en er is een markt. En er zijn mensen, veel technische- en milieudeskundigen die meer assurance kennis kunnen gebruiken, maar er zijn ook genoeg accountants die kunnen leren van de inhoud (en in Groningen kun je je goed upskillen).

Dus de wetgever heeft genoeg haakjes dit op een deugdelijke manier te organiseren, die moeten dan ook wel gebruikt worden. Hetzelfde spel met dezelfde regels, diverse deelnemers, en een uitkomst waarop vertrouwd kan worden.

Dick de Waard

Goede opinie Lizzy. Een goede prikkel om de discussie een slinger te geven. Het is goed dat accountants in dit proces worden betrokken. Zij hebben veel ervaring en een kwaliteitsysteem op het gebied van auditing. Maar specifieke informatie vraagt om specifieke deskundigheid bij de assuranceverleners. Dus moeten wij openstaan voor andere assuranceverleners. Het is wel belangrijk dat er dan inderdaad spelregels zijn die van toepassing zijn voor iedere assuranceverlener: een level playing field. Het zou goed zijn als de NBA een organisatie zou worden voor een breder palet aan auditors. Dus ook voor niet-financiële auditors.
Ik maak maar even heel brutaal van de gelegenheid gebruik: de Rijksuniversiteit Groningen start per 1 september 2025 een postinitiële opleiding voor milieukundigen, energie- en transitiedeskundigen, internationaal juristen mensenrechten en arbeidsrecht (alleen afgestudeerde masters) die - analoog aan het postinitiële traject voor accountancy studenten - moet uitmonden in de Executive Master of Sustainability Assurance, zodat zij net als de accountants in spe zich op de vrijdag in deeltijd kunnen bekwamen in audit en assurance en zo een carrièreperspectief bij audit firma's te creëren.
Zo hopen wij een mooie inhoudelijke en deskundige aanvulling op ons beroep te realiseren. Goed punt.

Alexander Vissers

Vooralsnog zijn het met name de internationale ondernemingen die aan duurzaamheidsrapportering doen en onder de CSRD als deze in nationaal recht zou worden omgezet verplicht zouden zijn te rapporteren. Daarmee is een internationaal netwerk vereist om de assurance te kunnen verzorgen. Tevens is een rapportagestructuur noodzakelijk. Bij de internetconsultatie toonden technische toetsinstituten belangstelling. Die hebben echter een geheel andere insteek. en zijn minder internationaal vertegenwoordigd. Kortom, de cliënten zijn tot de internationale accountantsnetwerken veroordeeld. Bovendien zou het toch absurd zijn nog een wettelijk toezicht te regelen voor het theoretische geval een onderneming graag twee verschillende pottenkijkers naar het jaarverslag wil laten kijken. "Dinsdag 18 februari is het moment dat de wetgever zich moet uitspreken"? De leidende factor van de wetgever, de regering heeft zich al uitgesproken.
Je kunt toch verder niet serieus verwijzen naar het rapport "vertrouwen op controle" van de CTA dat in zichzelf inconsistent is, 120 tuchtklachten noemt in plaats van de 5 tot 8 tuchtklachten met betrekking tot de wettelijke controle en stelt dat de incidenten geen aanleiding geven tot de conclusie dat er een structureel probleem bestaat maar dat dat probleem desondanks is aan te pakken? De CSRD verplicht slechts lidstaten wetgeving in te voeren en er is nog geen wet.
De suggestie dat de beursfondsen geen accountant konden winden vanwege capaciteit is een onzinnig fabeltje: het zijn voornamelijk problematische ondernemingen, lege hulzen zonder noemenswaardig personeelsbestand of omzet, beurszombies waar niemand het verleden kent en dus hoog risico zijn bij een geringe fee. Daarnaast saboteerde de AFM de toetreding van buitenlandse accountants. Maar waarschijnlijk is het een achterhoedegevecht, gaat de stekker uit de CSRD en gaat de EU zich concentreren op concurrentiepositie, innovatie en veiligheid.

Jules Muis

Ja, @Johan, ook binnen de accountants club kennen we, vooral in de uitvoering, geen level playing field. Zolang controle eerder een kunst Dan een wetenschap blijft/blijkt, het object van controle aan elkaar hangt van een weelde aan conventies losgelaten op een zee aan verschillende zichten, het winststreven uitvoerder gebonden is, en de mens maar een men’s blijft/blijkt.

Never a boring day. Ons veld is een knollenveld op een vulkaan.

Johan Peters

Wat iedereen er ook van vindt (en ik vind er ook wat van....) dat "level playing field" met anderen (niet-accountants) daar geloof ik niet in. Een accountant heeft los van CSRD te maken met allerlei regelgeving en toezicht daarop die te maken hebben met het zijn van accountant en niet (noodzakelijk) met de werkzaamheden die hij/zij verricht. Je kunt voor wat betreft dat laatste (hier CSRD werkzaamheden) wel iets doen aan "level playing field" maar aan dat eerste niet. En daarmee zal er nooit een "level playing field" zijn.

Jules Muis

CSRD reporting/assurance is en blijft een hoog risico propositie.

Door als beroepsgroep het assurance monopolie voor zich op te eisen getuigt niet van zelfvertrouwn van “wir schaffen das” maar straalt onzekerheid uit.


Niet een goede start positie en zeker niet in het algemeen belang. Vooral niet voor een beroep dat getuige haar eigen for profit bedrijfsmodel sugereert geloof te hebben in vrije marktwerking.

What goes around, comes around. Time will tell.

Alexander Vissers

De enige reden voor de duurzaamheids assurance zijn de fondsen die om onbegrijpelijke redenen willen investeren in "duurzame" ondernemingen (Shell is al meer dan 100 jaar duurzaam.) Het te onzinnig voor woorden, de EU regeert in het nastreven van een absurde utopie buiten haar grenzen. Zelfs nu de EU met de neus op de feiten is gedrukt door de enige natie die bij machte is buiten haar grenzen te regeren blijven geschoolde mensen vasthouden aan deze ideologie. Het is verbijsterend. De groene ideologie is niet meer actueel. De EU moet hard aan de bak om te redden wat er te redden valt. Dat kan deze discussie ook van tafel. De VS hebben geen wettelijke controle en de economie heeft er niet onder te lijden. Trump gaat de PCAOB kortwieken en in Europa? Daar werken bureaucraten aan een omnibus. Beter snel wakker worden, hoe langer je blijft slapen des te harder komt de wake up call aan. Vance is de reality call die de EU hard nodig had.

Glenn Mungra

Ik geloof zelf niet in het creëren van schaarste via wetgeving (als oplossing). De oplossing moet de oplossing zijn van het echte probleem. Het echte probleem is niet dat er wetgeving gekomen is, waardoor er nog meer wetgeving nodig is, omdat er anders (teveel) stress optreedt in de markt voor accountants en voor het bedrijfsleven.

Wat is het probleem? Het echte probleem is dat natuurbehoud een eigen gerechtvaardigd rationeel belang heeft.

Waarom is dat een probleem? Het probleem verergert zich (ik betrap mezelf hier op doemdenken). De oplossing moet dus effectief en tijdig zijn.

Wat kan daaraan gedaan worden? Welke informatie heb je dus nodig om deze vraag te beantwoorden? Ik denk dat je niet ontkomt aan uitvoeringsregels. Maar in plaats van het concurrentiemodel zouden wij voor de verandering ook eens het samenwerkingsmodel kunnen uitproberen als uitvoeringskader (dus op een slimmere manier het aan de markt overlaten). De beschikbare tijd en productiefactoren zijn al te schaars voor verspilling en voor 'polderen over wie mag en wie niet mag'.

Bovendien is het geen grote stap voor AI-modellen om slim genoeg zijn op dit kennisdomein en beter samen te werken met de experts. (AI is hier de spreekwoordelijke hond die met het been ervan door gaat, waar de twee andere honden niet met elkaar samenwerken). Maar misschien is deze oplossing te moeilijk, omdat ik nu op zoek naar een oplossing nog een derde hond uit een ander kennisdomein erbij betrek.

Frans Kersten

Wellicht was het handig geweest om eerst assurance af te bakenen. Er zijn vele vormen van assurance c.q. certificering waar geen accountant bij komt kijken. Zie bijvoorbeeld het werk van IT-auditors of certificering tegen ISO-27001/NEN-7510. Dan krijg je bijvoorbeeld te maken met (andere) ISO-normen en de Raad voor de Accreditatie die bepalen wie audits mogen uitoefenen.
Als je er dieper induikt met hoeveel soms tegenstrijdige wet- en regelgeving met daarin vastgelegde audits en inspecties een gemiddelde organisatie te maken heeft, dan weet je dat het onmogelijk is dat een RvB hier alles van af weet of periodiek op training moet (zoals gesuggereerd in concept cybersecurity wet t.a.v. cybersecurity).

Marc Schweppe, Accountant.nl

De redactie heeft een reactie verwijderd op basis van de spelregels voor het debat. Regel 7: off topic-reacties worden verwijderd.

Lizzy Bos

Beste Arnout,

In de ideale wereld had deze verdieping inderdaad al plaatsgevonden, tijdens de implementatietermijn van de CSRD de afgelopen twee jaar. Eens!
Toch zie ik nu nog steeds mogelijkheden, vandaar de urgentie! Het implementatieproces is nog niet afgerond, dus er is feitelijk nog gelegenheid. Zoals het er nu naar uitziet zal de grootste groep ondernemingen onder het toepassingsbereik van de CSRD over boekjaar 2025 het eerste duurzaamheidsverslag opstellen. Hoewel veel ondernemingen hun accountant hierbij betrekken (bijvoorbeeld in het kader van de DMA), is er nog tijd voordat de assuranceopdrachten uitgevoerd gaan worden.

Als laatste kan de EU Omnibuswetgeving nog voor een (late) gelegenheid zorgen. De herziene regels die hieruit voortvloeien moeten ook geïmplementeerd worden. Terwijl de EU aan de Omnibus werkt, zou de NL wetgever deze verdiepingsslag kunnen maken.

Arnout van Kempen

Beste Lizzy,

Als ik je goed begrijp is dat moment dan toch eigenlijk al gepasseerd? Ik ben met je eens dat geen keuze maken hier ook een keuze is.

Persoonlijk zou ik wensen dat de europese markt hier haar werk wat beter gaat doen.

Lizzy Bos

Beste Arnout,

Dank voor de scherpe reactie!
De kern van deze column is juist niet om een (impliciet) standpunt in te nemen ten aanzien van het openstellen van de assurancemarkt. Ik betoog juist dat het opmaken van een lijst met veronderstelde voor- en tegenargumenten niet voldoende is om een antwoord op de vraag te geven.

Door deze verdieping nog eens uit te stellen is (automatisch) sprake van behoud van het assurancemonopolie.
Terwijl het uitvoeren van die verdieping niet automatisch tot openstellen van de markt leidt. Dat is nu juist afhankelijk van de uitkomsten - waar we nu nog naar gissen.

De rol van de accountant bij duurzaamheidsverslaggeving wordt nu gevormd, dan is voor de wetgever nu het momentum om deze kwestie te behandelen.

Alexander Vissers

De assurance markt is al veel opener dan velen zich realiseren. Als de AFM ophoudt met het wederrechtelijk dwarsbomen van de toetreding van buitenlandse accountants scheelt dat al een hoop. En dan assurance: er zijn 16.000 wettelijke controles van ondernemingen en nog enkele duizenden overige wettelijke controles en subsidiecontroles. Voor de rest is assurance al sinds 1993 vrij.
Wat betreft de CSRD: die erfenis van Frans Timmermans is de facto al gestorven. Er is geen wet en als de Commissie aangeeft dart de richtlijn niet aan de proportionaliteitseis, grondwaarde van de EU voldoet kun je hem ook niet omzetten. Na het besluit van Trump Parijs op te zeggen, de speech van Vance en de aanwijzing van Trump de Foreign corrupt practices act niet te handhaven maakt de EU zich belachelijk door op deze lijn door te gaan. Hopelijk zijn de bureaucraten nu wakker geschud. Streep er door. Ondernemingen moeten ondernemen en verder niets.
Concreet naar markttoetreding: welke onderneming staat te wachten op nog een controleur, welke raad van ebstuur en raad van commissarissen zit te wachten op nog een vergadering met een controleur en nog een benoeming door de algemene vergadering?
En de wetgever moet dan toezicht regelen op nog een beroepsgroep? Bovendien zal de metriek van de CSRD gewoon in het rapportagesysteem moeten worden opgenomen even voortgaande op de onrealistische aanname dat het blijft bestaan.
CSRD is dood en begraven exponent van een onzinnige utopische ideologie. Laten we ons in plaats daarvan bezig houden met belangrijke zaken.

Arnout van Kempen

Nu ben ik groot voorstander van het afschaffen van de hele controleplicht, of tenminste die te beperken tot die organisaties waar controle aantoonbaar nuttig en geboden is, maar dan nog zie ik hier vooral een impliciet pleidooi voor vrijgeven van de CSRD-assurance ondersteund met als voornaamste argument dat er nog geen ondersteunend argument is. Onderzoek moet nog plaats vinden, zo lees ik. Dat is mooi, maar wel wat laat.

Een detail dat me opvalt: de bewering dat de Nederlandse markt overspannen zou zijn, en dat dat zou blijken uit de acht beursfondsen die geen accountant konden vinden.

Als nu ergens de meerwaarde van de gezamenlijke markt van de EU is gebleken, dan wel in juist die casus. Er is een eeuwigheid nodig geweest voordat EU-kantoren van buiten Nederland de weg gevonden hebben, maar zowel vanuit Portugal als vanuit Cyprus is die weg gevonden. Twee kantoren hebben daarmee aangetoond dat het KAN. Als de Nederlandse markt zo overspannen is, en als je ook maar een beetje gelooft in de werking van de vrije markt, dan kan de conclusie geen andere zijn dan dat het kennelijk nog wel meevalt met hoe overspannen die markt is (de arbeidsmarkt lijkt al heel wat overspannener). Als twee betrekkelijk kleine kantoren de weg weten te vinden naar Nederland, aantonen dat er geen juridische obstakels zijn (zoals dat hoort in een gezamenlijke europese markt) dan kunnen andere, wellicht grotere, kantoren die weg ook begaan.

(Ik was betrokken bij de Portugal-route, dus ik praat niet uitsluitend op basis van krantenberichten)

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.