Wat is nu eigenlijk van waarde?
De definitie van waardecreatie is iets waar we al decennia naar zoeken, maar waarvan we het antwoord steeds opnieuw uitvinden.
IT-systemen en digitale avatars hebben de spelregels binnen het bedrijfsleven veranderd. Wat ooit waardecreatie was, is nu een bijproduct geworden. Als voorbeeld: waarom zou je nog een accountant inschakelen, als software de jaarrekening sneller kan opleveren? Waarom zou je nog een docent hebben voor de opleiding, als een aantrekkelijke avatar foutloos en inspirerend de lesstof kan vertellen? Waar ligt nu nog echt jouw toegevoegde waarde?
Een jaarrekening heb ik tegenwoordig soms binnen een uur gereed, de grondslagen worden automatisch bijgewerkt naar de nieuwste versies en ik word door de software geïnformeerd welke risico's er zijn en welke werkzaamheden het team moet verrichten. Wanneer ze binnen het team een vraag hebben, adviseer ik ze ChatGPT te raadplegen voor het antwoord. Dit klopt meestal wel in grote lijnen. Als ik kijk naar collega-kantoren lijken ze hetzelfde te doen
Een docent vertelde mij ooit: Richard, de markt moet je zien als een weiland met gras erin. Het gras zijn de klanten. De koeien zijn de bedrijven actief op deze markt. Daar waar het druk is ligt prijsdruk en is vooral veel shit en een harde concurrentie gaande. De IT-bedrijven focussen zich op de drukke plekken en hebben inmiddels een groot deel van het weiland bezet. De keuze aan jou is om je positie in het weiland te bepalen en dus te kiezen wat je wel, maar vooral ook wat je niet doet.
Mijn boek 'Waarom ben ik accountant' wordt geregeld verkocht, maar vrijwel nooit gelezen. Het eindigt in de stoffige boekenkast op kantoor of bij mensen thuis. Wanneer ik kopers er naar vraag blijken ze echter wel geïnteresseerd en nodigen mij persoonlijk uit voor een workshop of lezing voor hun medewerkers. Ik vertel dan de samenvatting van het boek. Daar ligt blijkbaar de waardecreatie.
Boeken, AI, digitale avatars en geavanceerde software kunnen kennis beter overdragen en rapporten maken dan de meeste mensen. Ze hebben geen slechte dagen, vergeten nooit iets, en draaien probleemloos 24/7. Maar wat ze nooit zijn is authentiek. Een goede accountant vertelt niet alleen de feiten, maar deelt zijn persoonlijke reis. De mislukkingen, de successen en vooral de lessen daartussenin. Mensen leren en groeien door interactie, ongemak en echtheid, dingen die een avatar nooit kan bieden.
We kiezen er bij Lenssen voor om medewerkers veel verantwoordelijkheid te geven en zelf te laten zoeken naar antwoorden. Dit zet ze aan om zelf de telefoon op te pakken en te bellen met collega's en klanten, zelfstandig cursussen te volgen en staat ze toe om fouten te maken. Dit lijkt waarde te creëren op kantoor.
Teamleden willen graag bijdragen aan waardecreatie van het kantoor. Durf ze daarom het vertrouwen te geven, ook al kost dit vaak tijd en geld. Het gevoel van extreme ownership zal toenemen.
Ondernemers willen geen jaarrekening, maar zoeken naar een persoonlijk adviseur op het gebied van financiën en strategie. Bestuurders willen geen duurzaamheidsverslag, maar handvaten voor een transitie naar duurzaamheid. Bedrijven willen geen controleverklaring bij hun jaarrekening, maar willen wel vertrouwd worden.
De definitie van waardecreatie is iets waar we al decennia naar zoeken, maar waarvan we het antwoord steeds opnieuw uitvinden. Maak uw keuze voor komend jaar en zorg dat u niet in de shit belandt.