Het woord van 2022: discontinuïteit
Er komt na de coronacrisis een golf aan faillissementen aan. Dat vraagt om alerte accountants die zo snel mogelijk met hun klanten om de tafel gaan zitten.
Alain Mulder
Het financiële woord van 2022 is volgens mij nu al bekend: discontinuïteit. Er komt dit jaar immers een onwijze stroom aan faillissementen op ons af. Dat voorspelde het AD al in oktober vorig jaar: Een kwart meer bedrijven gaat failliet. En wie leggen vooral het loodje? Ondernemers zonder cash, die hardnekkig vasthouden aan omzet maken en investeren. Dat vraagt om adequaat ingrijpen van alerte accountants, die niet schromen om hun klanten aan te zetten tot het nemen van serieuze beslissingen.
Ons land barst echt van de zombiebedrijven: Organisaties die grotendeels in leven worden gehouden dankzij allerlei tijdelijke subsidies en maatregelen. Die maatregelen waren door de pandemie uiteraard hard nodig, maar feitelijk hebben veel van dit soort bedrijven geen duurzaam bestaansrecht. Er komt namelijk geen of veel te weinig geld binnen. Het is belangrijker dan ooit om juist op cash te sturen. Begrippen als omzet doen er nu even niet meer toe. Een serieus probleem.
Bij te veel mkb-bedrijven overheerst de gedachte dat sturen op cash flow alleen geldt voor hele grote bedrijven. Met als gevolg dat het tijdens de laatste lockdown stikte van de winkels met producten die men niet aan de straatstenen kwijt kon. Allemaal kapitaal dat op slot zat en soms zelfs in seizoensvoorraden, zoals kerstproducten. Dan neemt de kans op een hausse aan faillissementen natuurlijk met de dag toe.
Zo snel mogelijk met je klant om tafel
Dat vraagt om alerte accountants die zo snel mogelijk met hun klanten om de tafel gaan. Bekijk wat er mogelijk is om alsnog een betere en het liefst goede cash flow te creëren. Hoe eerder je inzicht krijgt in de financiële houdbaarheid van de klant, hoe eerder je weet tot wanneer hij of zij heeft om maatregelen te nemen.
Dat kan betekenen dat je klant tot inzicht komt en zegt: "Ik houd ermee op, ik ga er geen extra geld meer insteken." Ook goed. Dan bedenk je samen een plan hoe de onderneming geleidelijk kan discontinueren. Prima. Of de ondernemer besluit zijn of haar bedrijf te verkopen aan een collega die er nog wel zin in heeft.
Deze financiële inzichten krijg je door zo snel mogelijk de cash runway te berekenen van een onderneming: hoeveel kapitaal heeft het bedrijf nodig om te overleven zonder vers kapitaal? Oftewel: hoe lang kan een ondernemer het uitzingen met het maken van verlies met het geld dat hij of zij op de bank heeft staan? Die fase wil je natuurlijk zo lang mogelijk zien te rekken.
Hou je voorraad zo klein mogelijk
Dan nog zijn er genoeg ondernemers die hopen dat ze ondanks hun problemen toch de hele crisis uit kunnen zingen. En dan na een runway van, pak 'm beet, acht maanden met droge ogen besluiten om weer te gaan sturen op winst. Die ze vervolgens investeren in nieuwe voorraden. Dat risico zou ik als ondernemer niet meer willen nemen, vooral nu niet. Straks moet je winkel ineens wéér tijdelijk op slot door een volgende lockdown. Mijn advies: Houd je voorraad zo klein mogelijk. Dan maar een jaartje zonder al te veel winst.
Naast het helder hebben van de cash runway voor de onderneming is het ook belangrijk om te berekenen wat de cash burn rate van de onderneming is. Hoeveel geld heeft de ondernemer maandelijks nodig om het bedrijf opererend te houden? Oftewel: Hoe snel verbrandt hij of zij al het geld?
En dan hebben we ook nog de nieuwe Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA). Dan herstructureer je als ondernemer onderhands al je schulden en zeg je tegen je tegenstemmende schuldeisers: "Dit is het plan. Zoveel ga ik nog terugbetalen en daar moet je het dan maar mee doen. Take it or leave it."
Belastingdienst beoordeelt dit keer extra streng
Vergeet niet dat de Belastingdienst zich binnenkort weer meldt en begint met het invorderen van alle schulden bij ondernemers. En er zit al zo weinig vet op de botten. Natuurlijk bestaan er weer allerlei mogelijkheden om alsnog uitstel te vragen, maar weet wel dat de Belastingdienst voor dit keer een hele strenge beoordeling aankondigde.
Mijn boodschap voor alle ondernemers die denken dat het op zich nog wel goed gaat met hun bedrijf, dankzij al die subsidies van afgelopen zomer en klanten die ineens weer geld uitgaven: Wake up and smell the coffee. Ik wil niet overkomen als doemdenker, maar dit jaar wordt echt een ander verhaal. Als straks echt een kwart meer aan bedrijven failliet gaat, zoals het AD beweert, verliezen ook meer mensen hun baan en neemt vanzelf de koopkracht af.
Pak je rol als accountant, wees alert en zet alles op een rijtje. Zo kun je tijd kopen voor je klant. Hele dure tijd. Voorkom dat de ondernemer in augustus op de bankrekening kijkt en ziet dat er helemaal niets meer staat. Kijk, dan zijn jullie echt te laat en is de klap niet te overzien. Dit is de tijd dat de accountant het verschil kan maken!