Discussie Opinie

Discontinuïteit in het mkb: een wereld van schaamte en bedrog

Eindelijk alles weer open, MKB-Nederland blij en iedereen opgelucht, zou je denken. De realiteit is vaak anders; door corona getroffen mkb-ondernemers moeten alle opgebouwde schulden als gevolg van steunmaatregelen gaan terugverdienen. Ik vraag me in alle eerlijkheid af of we nu al niet te laat zijn.

Richard Knops

We kennen allemaal de ondernemers met succesverhalen die baat hadden bij corona: thuisbezorgdiensten, webshops en online softwareverkopers met torenhoge winsten. Maar laten de ondernemers met torenhoge schulden ook het achterste van hun tong zien?

Vanaf 1 oktober 2022 moeten belastingschulden vanuit corona binnen zestig maanden worden afgelost. Bij sommige mkb-ondernemers gaat dat om duizenden euro's per maand cashflow. Verder zitten eenmanszaken met TOZO-leningen van 10.000 euro of terugbetalingsverplichtingen van onterecht verkregen TOZO. Besloten vennootschappen kampen vaak met te veel ontvangen NOW- of TVL-geld. Daarnaast zijn er bedrijven met hoge mkb-bankkredieten en soms zelfs hoge openstaande rekeningen van hun accountant, als gevolg van verplichte overheidscontroles op steungeld.

Mentale problemen zijn enorm groot. Na alle lockdowns is het personeel in de getroffen branches (waaronder de horeca-, reis- en evenementenbranche) lastig te vinden. Medewerkers zijn gedemotiveerd en hebben geen zin om in een branche te werken zonder te weten of die in de winter weer dicht zal gaan. Ook stoppen ze eerder met hun studie Toerisme. 

Ondernemers hebben minder ambitie. "De markt is veranderd. Consumentengedrag is anders dan voor corona. Mijn bedrijfsmodel is verouderd", zijn veelgehoorde uitspraken. Door het niet werken is hun ondernemersdrift afgenomen. Ze zijn gewend geraakt aan niet werken en leven van steun.

Verder hebben ze een gevoel van schaamte. De gemiddelde particulier met schulden klopt om 5 over 12 aan voor hulp. Maar de gemiddelde ondernemer wacht tot het kwart over 12 is. Tot hij of zij echt geen uitweg meer ziet. Dan is het eigenlijk al te laat. Ondernemers zullen verder vanuit schaamte voor de buitenwereld hun uitgavenpatroon niet aanpassen. Dit alles helpt ook fraude in de hand en wat denk je verder dat het voor invloed heeft op de bedrijfscultuur?

Voor mkb-accountants breekt nu een belangrijke tijd aan. Wij moeten nu in actie komen, anders dan via het onszelf verrijken aan controles op steungeld. Trekken we snel genoeg aan de bel en komen we nu met een goed reorganisatievoorstel of een vernieuwd bedrijfsplan? Het opstellen van een liquiditeitsprognose is wenselijk, maar kijken we ook verder? Beoordelen we ook de bedrijfscultuur en het uitgavenpatroon van de ondernemer? Durven wij ook slecht nieuws te brengen of een coachende rol in te nemen?

Het venijn zit in de staart. Het water staat de getroffen mkb-ondernemers aan de lippen en de moed zit in de schoenen. Vanuit schaamte laten ze dit echter niet blijken of stoppen ze hun kop in het zand. Nu het vijf voor twaalf is, ben ik benieuwd welke accountant zijn of haar zorgplicht echt serieus gaat nemen. 

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Richard Knops AA is als accountant werkzaam in het midden- en kleinbedrijf. Hij startte het initiatief 'Waarom ben ik accountant', om jonge mensen te overtuigen van de meerwaarde van het beroep en schrijft aan een boek over 'Gespreid Leiderschap binnen de Accountancy'.

Gerelateerd

2 reacties

Jan Wietsma

Beste Jasper,

Goed dat je dit aankaart. Want de punten die je aansnijdt zijn uiterst actueel. Gelukkig ken ik inmiddels ook een aantal college-beroepsgenoten die actief zijn in het begeleiden van ondernemers met herstructureren en onderhandelen. Daarnaast heeft de NBA contact met het Corona- en Zwaar Weer team van de KvK en is er regelmatig overleg met het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat, het Ministerie van Financiën en de Belastingdienst. Met deze laatste partijen hebben we op dit moment overleg over de aanpak van de schuldenproblematiek en de rol die de accountant hierbij kan spelen.

In de gesprekken die we voeren komt ook nadrukkelijk aan de orde dat veel ondernemers er helemaal doorheen zitten en dat er in eerste instantie aandacht moet zijn voor de mentale kant van de ondernemer. De KvK werkt met de GGD aan een zorgkaart voor de adviseur en een aanvullende training om op een goede manier het gesprek aan te gaan en erger te voorkomen.

Daarnaast is het belangrijk dat accountants weten dat ze ib-ondenemers met een complexe schuldenproblematiek het best kunnen doorverwijzen naar partijen als MKB-doorgaan of OverRood die zijn gespecialiseerd in het oplossen van dit vraagstukken en hebben arrangementen met allerlei partijen.

Daarnaast sluit jouw artikel goed aan bij het artikel dat Benne van Leeuwen en ik een maand geleden schreven voor Accountant.nl

Overigens is er ook een schuldroutekaart voor ondernemers met problematische schulden beschikbaar.

Ed Suiker

Tijdens de door ons verzorgde (verplichte) cursus continuïteitsdreiging werd dit probleem al uitvoerig geconstateerd én besproken.
Naar mijn mening zit het probleem vooral bij de accountants die hun huisarts functie niet helemaal juist interpreteren.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Als je de klant niet wilt/kunt/durft te vertellen dat het tijd is om het roer om te gooien dan ben je in mijn ogen geen proactieve accountant.
Het credo moet zijn: wij denken wel met je mee maar we praten niet altijd met je mee.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.