Waarom accountants gratis hulp moeten bieden aan bedrijven in nood
De uitgestelde belastingen moeten binnenkort worden terugbetaald en daardoor dreigen veel ondernemers failliet te gaan. Voor accountants is dit een kans. Zij kunnen ervoor zorgen dat gezonde bedrijven deze storm overleven en daarmee hun maatschappelijke relevantie en impact op de samenleving laten zien.
Alain Mulder
Onlangs bracht EenVandaag de nabije toekomst van ondernemend Nederland pijnlijk scherp in kaart. Honderdduizenden bedrijven staan al op omvallen en dan moeten vanaf oktober ook nog eens de belastingen worden terugbetaald die vanwege corona waren uitgesteld. Gemiddeld gaat het om 75.000 euro per ondernemer, een bedrag dat in vijf jaar terugbetaald moet worden.
Een stijging in faillissementen wordt ook verwacht door de Bijzonder Beheer Barometer van PwC, en incassobureau Intrum rapporteert dan ook een groeiend aantal betaalachterstanden. Tel daar de Oekraïnecrisis, de inflatie en het personeelstekort bij op en de conclusie is simpel: voor veel bedrijven is de nood extreem hoog.
Lege winkelstraten
Als ook maar een deel van deze bedrijven daadwerkelijk failliet gaat, hebben we al een groot probleem. Zoals ook EenVandaag aangeeft, zou dit de leefbaarheid van dorpen en steden direct aantasten. Straks is de helft van het dorpsplein of de winkelstraat ineens verdwenen.
Accountants kunnen een essentiële rol spelen om dit te voorkomen. Daarvoor moeten we ons alleen wel focussen op de achterkant, in plaats van op de voorkant. De belangrijkste oorzaak van faillissementen is simpelweg financieel wanbeleid – het terrein van de accountant. Iedere accountant weet dat een succesvol bedrijf niet alleen draait om een succesvol product, maar vooral ook om succesvol management. Veel ondernemers slaan hier helaas de plank mis.
Accountants, kom in actie!
Stel je nu eens voor dat we als accountants massaal besluiten om bedrijven in nood te hulp te schieten. Ieder kantoor kan een steentje bijdragen, idealiter tien lokale bedrijven zelfs kosteloos. Dan leveren we niet alleen een grote bijdrage aan de maatschappij; we kunnen het tegelijkertijd beschouwen als een marketingstunt om de maatschappelijke relevantie van de accountant te laten zien.
Als ik in het weekend in Amersfoort langs de sportvelden rijd, zie ik altijd reclame voor accountants. Allemaal leuk en aardig, maar je hebt pas écht impact op lokale ondernemers wanneer je ze bijstaat. En als je ze eerst gratis helpt, heb je er over een paar jaar alsnog tien betalende klanten bij. Geef ze een paraplu als het regent en pluk er de vruchten van als straks de zon weer schijnt.
Accountants kunnen in korte tijd ontzettend veel voor deze bedrijven betekenen. Alleen al door prioriteiten te stellen. Nog altijd denken veel ondernemers: álle omzet is mooi – waardoor ze tijd, geld en energie kwijt zijn aan producten en diensten die helemaal geen winst opleveren. Het is aan de accountant om ze hierbij te helpen. Ik snap natuurlijk dat het gemiddelde accountantskantoor erg druk is in deze tijden van personeelstekorten, maar laten we creatief zijn en onze verantwoordelijkheid pakken.
De economie gezond houden
Uiteraard heb ik het niet over de zombiebedrijven: de ondernemingen die al op omvallen stonden nog voordat corona kwam. Die moeten juist wél failliet gaan. Pijnlijk voor de betrokkenen, maar gezond voor de economie. Nee, het gaat mij om die kleine lokale bedrijven die in principe gezond zijn, maar die alleen een steuntje in de rug nodig hebben om deze zware tijden te overleven.
Dat er een economische winter zit aan te komen, is duidelijk. Maar wij kunnen als accountants mede bepalen hoe streng – of beter gezegd: hoe zacht – die winter lokaal zal worden. Op meerdere vlakken een unieke kans.