Discussie Opinie

De inhoudsopgave zegt soms al genoeg

Wat er niet in een ESG-verslag staat, is misschien nog wel interessanter dan wat er wel staat.

Joris Joppe

In mijn strijd om sneakercultuur te vermengen met accountancy zocht ik op de Nike-website naar een nieuw paar schoenen. Mijn vrouw, die over mijn schouder meekijkt, vraagt schamper of ik echt nóg een paar schoenen nodig heb. En zo ja, of het dan echt ook echt bij moet dragen aan de door Nike veroorzaakte zee van plastic en de instandhouding van kinderarbeid… Veel tijd voor discussie heb ik niet, want we moeten naar IKEA. In mijn hoofd mompel ik nog iets over ontbossing, beddengoed en Oeigoeren, maar ze zit al in de auto te wachten.

Getergd door het incident pak ik tijdens mijn vakantie de ESG-verslagen van beide bedrijven erbij; je moet toch wat als het regent. Allereerst die van Nike, zodat ik met een gerust hart mijn schoenen kan bestellen. Ik lees in 120 pagina's over een bedrijf dat zichzelf de maat neemt op misschien wel honderd verschillende KPI's. Van water- en chemicaliënverbruik en gelijke behandeling tot excessive overtime en circulariteit van de verschillende productcategorieën. Voor elke KPI is een vijfjaarsdoelstelling bepaald, waarbij in een meerjarenoverzicht wordt getoond of de doelstelling is gehaald. Wat vaak wel ontbreekt zijn goede definities of grondslagen. Alhoewel het de vergelijkbaarheid ten goede zou komen, zou het er nogal onleesbaar van worden. Ik lees het door, tot aan de limited assurance van PwC bij (alleen) de CO2-footprint van het bedrijf. Als consument hou ik er een goed gevoel aan over.

Dan IKEA, met een verslag dat bijna de helft zo dik is. Het geeft de indruk dat onze Zweedse (of  moet ik zeggen Delftse) vrienden nog wat minder ver zijn. Het verslag is veel minder cijfermatig en toont veel beloftes. Beleid dat nog in ontwikkeling is en pilots die worden uitgevoerd. Uiteraard krijgt ontbossing veel aandacht, maar ook de plantaardige versie van de IKEA-gehaktbal (de Plantball) wordt in het zonnetje gezet. Het is duidelijk dat IKEA ambitieus is, wat gegeven hun reach tot in de woonkamer van zoveel aardbewoners, fijn is om te lezen. Toch, als cijfermatig ingestelde accountant ben ik minder tevreden - er staat ook veel niet in. En er is zo te zien geen accountant bij in de buurt geweest.

Beide verslagen staan los van de financiële rapportages, wat op zich bijzonder is. Maar het roept ook gelijk de vraag op voor wie de ESG-verslagen eigenlijk bedoeld zijn. Voor investeerders? Voor consumenten? Ik schat in dat niet dat elke consument zo gek is als ik om eerst een zo’n rapport door te lezen voordat-ie honderd euro uitgeeft. Het zijn in ieder geval goed leesbare en mooi opgemaakte documenten, die duidelijk een hoog marketinggehalte hebben.  

Er zijn nog een paar andere overeenkomsten. Beide bedrijven hebben een verdraaid complexe supply chain. Daar controle over krijgen, en erover rapporteren, lijkt me een complexe opgave. Daar dan ook nog eens relevante assurance bij geven zal nog wel even op zich laten wachten. Mijn gok is dat dit nogal systeemgerichte verhalen worden. Met vervolgens een reëel risico dat actiegroepen de onderste steen van één of ander issue boven weten te halen en de pers gauw gevonden is. Ik voorzie veel disclaimers en een erg hoog afbreukrisico (meer dan met financiële rapportages).

Beide verslagen staan ook vol met goede dingen die voor de gemeenschap worden gedaan. Geeft je een warm gevoel, als IKEA beddengoed aan ziekenhuizen doneert ten tijde van de coronacrisis. Bij zo'n bedrijf haal je als vanzelf je Billy boekenkast. En hoeveel uren ze wel niet stoppen in community outreach.

Jammer genoeg hebben beide bedrijven nog een overeenkomst, die helaas niet uit de verslagen blijkt: de 'aarzeling' om belasting te betalen. Voor zover ik weet zijn belastingen wel degelijk onderdeel van de GRI-standaarden. Niet gek, want belasting betalen lijkt me een basisprincipe van verantwoord ondernemen. Toch wel bijzonder dan, dat beide bedrijven zich de vingers blauw schrijven over de meest complexe ESG-onderwerpen terwijl ze belastingen, het meest kwantificeerbare (en ongetwijfeld intern volledig uitgekauwde) onderwerp, volledig links laten liggen in hun maatschappelijk verslag.

Wat er niet staat, is misschien nog wel interessanter dan wat er wel staat. En als dat zo is, maakt het de assurance opgave ook gelijk veel makkelijker: begin met de volledigheid van de inhoudsopgave. Dat alleen spreekt al boekdelen.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Joris Joppe is registeraccountant en managing director bij Visionplanner.

Gerelateerd

5 reacties

Ron Heinen

Aansluitend op je Nike en IKEA voorbeelden in je artikel kun je een analyse van de belastingbetalingen van Apple vinden op:

https://emmaclancy.files.wordpress.com/2021/03/apple-tax-structure-post-2014-final-report.pdf

Dit is tevens mijn laatste reactie op dit artikel.

Elly Stroo Cloeck

Fijn artikel! Ik zie me bij een investering best wel het jaarverslag erbij pakken om te zien hoeveel ‘goeds’ er met mijn geld gebeurt. Een lijstje met ‘verantwoorde’ bedrijven, die zowel normaal belasting betalen als duurzaam bezig zijn, kan best handig zijn. Ideetje voor een journalist?

Ron Heinen

@Joris Joppe : Dank voor de reactie.

Wereldwijd opererende multinationals hebben aggresieve belastingontwijking constructies.

Deze constructies passen ze aan wanneer wet- en regelgeving op dit vlak veranderd.

Bijvoorbeeld de "Double Irish, Dutch Sandwich" constructies zijn na wijziging van wet- en regelgeving door multinationals vervangen door "Single Malt" en "Green Jersey" belastingontwijking constructies.

Joris Joppe

Wow…. Dat is een interessante bevinding Ron. Ik hoop dat dit met dr adoptie van GRI tot het verleden zal gaan behoren.

Ron Heinen

Dank voor het artikel.

De relatie tussen "corporate social responsibility" en "corporate tax payments" is bijvoorbeeld onderzocht in:

https://leeds-faculty.colorado.edu/bhagat/Guenther-2016.pdf

Conclusie: "We find consistent
evidence that corporate social responsibility is negatively related to five-year cash effective tax
rates and positively related to tax lobbying expenditures. Our evidence suggests that, on average,
corporate social responsibility and tax payments act as substitutes."

Nike en IKEA welke je bespreekt bevestigen de bovenstaande conclusie.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.