Gebruik de analyse van de bank
Laat de accountant met de klant praten en die de bank vragen hun analyse ter beschikking te stellen.
Jan Achten
Accountancy: investeer in technologie. Aldus ING in hun thema update van mei 2021. Maar hoe? Ofschoon al geruime tijd gepensioneerd, durf ik wel een aftrap aan. Daarbij is het uitgangspunt… de bank!
Banken worden steeds meer bedreven in analyse van het betaalgedrag van hun klanten. Zozeer dat gekscherend gezegd wordt dat zij hun klanten beter kennen dan de klanten zichzelf. Het nut is duidelijk: een kredietaanvraag kan op deze wijze meteen getoetst worden aan die analyse. Weliswaar betreft het betaalgedrag alleen de rekening bij die bank, maar het zal verder gaan: als je je rekeningen opent, komt het overzicht tevoorschijn en vraagt de bank of er nog meer rekeningen zijn. Lees: die de bank ook in de analyse zou kunnen betrekken, wellicht na toestemming.
De verkregen analyse is niet alleen nuttig voor de bank. Ook de accountant van de klant-ondernemer krijgt een waardevolle cijferanalyse, die hij of zij niet meer zelf hoeft uit te voeren. Mogelijk signalen over integriteitsproblemen. En je mag verdere toepassingen verwachten. Kortom: laat de accountant met zijn of haar klant praten en die de bank verzoeken de analyse ter beschikking te stellen. Het is een win-win-situatie: de controle wordt goedkoper en beter.