Discussie Opinie

Cultuuromslag in accountancy, ongeacht de structuur?

Kun je een echte cultuuromslag in de controlepraktijk bereiken, in een structuur die verstorende elementen bevat? Een aantal knelpunten op een rij.

Jan de Rooy

Onlangs was ik bij een Rode Loper-bijeenkomst waar ook de kwartiermakers toekomst accountancysector, Chris Fonteijn en de charmante Marlies de Vries, bij aanwezig waren. Zij benadrukten nog eens dat ze in het bijzonder het verloop van de benodigde cultuuromslag, door de hele accountantsorganisatie heen, nadrukkelijk blijven monitoren.

Op de weg terug in de trein zat ik nog eens te reflecteren op de problematiek van een cultuuromslag in een semi-kunstmatig playing field, zoals dat voor accountancy toch aan de orde is. Hangt de structuur waarin wordt gewerkt samen met de cultuur die ontstaat en zo ja, in hoeverre? En kun je een echte cultuuromslag bereiken in een structuur die verstorende elementen bevat? Al denkend kon ik zo diverse omstandigheden ontdekken die waarschijnlijk bijdragen aan een dergelijke verstoring. Het leek me aardig om die hier eens in te brengen voor discussie.

Ik ga er daarbij van uit dat met 'de accountancysector' wordt bedoeld de 267 kantoren die zijn ingeschreven in het register accountantsorganisaties bij de AFM, overwegend aangestuurd door accountants die zijn ingeschreven in het accountantsregister. Primair denk ik daarbij vanuit de accountants die assurance aan verantwoordingen geven, de 'controle accountants'.

Als ik aan een mooie, kwalitatief hoogwaardige toekomst voor de accountancysector denk, dan komt er toch een beeld voor de kantoren naar voren met een (kwaliteits-)attitude als: "Vanuit een optimaal opgezette kantoororganisatie lekker de beheersorganisatie (in brede zin) van een klant ontleden en beoordelen, als echte intellectuele uitdaging; handige inzichten verkrijgen en aanreiken, gebaseerd op nuttige data-analyse; goed meedenken over huidige en toekomstige risico's en zinnige aanbevelingen doen, na zinnige discussie. Dit alles namens het publiek belang - dat waardering heeft - en optredend vanuit een harde en objectieve maar faire opstelling bij knelpunten en resulterend in heldere rapportages. Uiteindelijk uitmondend in een mooie beloning en redelijkerwijs te genereren kosten voor de gecontroleerde."

Kortom, ongeveer zoals het vak wordt verkocht door de recruiters van de big four op de universiteiten. Zouden accountantskantoren niet zo kunnen functioneren dat zo’n Utopia werkelijkheid wordt? Een aantal mogelijk verstorende knelpunten die bij mij opkwamen:

  1. Accountants werken eigenlijk nooit alleen, maar altijd in samenwerking en in profit sharing met andere disciplines. Die werken primair voor hun opdrachtgever die tevredengesteld moet worden, die ze betaalt en overwegend een mooi rendement oplevert. Een accountant werkt niet primair voor zijn of haar opdrachtgever, maar voor het publiek belang. Dat verschil lijkt een flinke hobbel voor de voor accountancy gewenste cultuur, primair gericht op kwaliteit en transparantie.
  2. Het publiek belang heeft niet echt een stem, maar klaagt alleen bij onvrede en dan overwegend generiek voor de sector. Een klant uit zijn (on)tevredenheid direct en specifiek op de uitvoerende organisatie of persoon. Wanneer doen accountants het eigenlijk goed of niet goed, hoor je daarom steeds vaker. Is dat AFM-goed? Of als toezichthoudende gremia in de gecontroleerde organisatie dat roepen? Of als er een mooi rendement op de opdracht is gemaakt? Dit draagt niet bij aan een eenduidig gedragen cultuur in een organisatie, ook al draagt de top de gewenste cultuur uit en vormt het de basis voor prestatiebeoordeling van de controlestaf.
  3. Want medewerkers zien dat de top van de accountantsonderdelen het zelf soms niet eenvoudig hebben. Juist in hun business-onderdeel vallen verreweg de grootste klappen als er wat verkeerd is gelopen. Moeten consultants soms iets afwikkelen over gedeclareerde fees, waar overigens ook grote plussen tegenover kunnen staan, bij accountants gaat het zomaar over miljoenenclaims. De collega's zitten daar niet op te wachten.
  4. Veel lastiger voor de individuele partner is nog dat die persoonlijk wordt aangesproken op falen. Het bestuur van de organisatie stuurt een enorme stafafdeling aan, die onder andere personeel faciliteert en dwingende vaktechnische regelgeving en ondersteuning verzorgt. Als het echter een keer misgaat wordt niet de 'controlefabriek' aangesproken, maar kan de partner zelf zijn of haar carrière wel vergeten. Gelukkig dat de organisatie tot nu toe nog de claims betaalt, maar daarover hoor je tegenwoordig ook andere voorstellen. Overigens draagt het voldoen van de grote claims ook weer bij aan instandhouding van de grote kantoren. Dit alles lijkt niet bevorderlijk voor Utopia, maar wel voor een angstcultuur, die onbewust doordringt tot alle lagen van het controleteam en als (mede)oorzaak wordt gezien voor veel verloop.
  5. De angst om fouten te maken werkt ook door in de aanpak van de controle. Grofweg zijn er twee richtingen. De accountant doorgrondt de manier waarop de leiding de beheersorganisatie heeft opgetuigd en verschaft zich daar een oordeel over; of kiest primair voor de gegevensgerichte aanpak en voert waar mogelijk steekproeven uit op de juistheid van posten in een verzameling die onderdeel van de jaarrekening uitmaakt. In de laatste variant, die veiligheidshalve steeds vaker wordt toegepast, is het eenvoudiger om bij claimdreiging aan te tonen dat de deelmassa van dat moment adequaat is onderzocht, maar van enig meedenken over de status en de ontwikkeling van de beheersorganisatie kan nauwelijks nog sprake zijn. Dit, nog aangevuld met alle randzaken zoals cliëntacceptatie, betrouwbaarheid controle informatie, fraude indicaties etc., maakt dat afgestudeerde financials moeilijk de nodige passie voor het vak ontwikkelen. Velen zien accountancy als een tijdelijke, goedbetaalde springplank naar een echt leuke baan. Ook dat lijkt niet bij te dragen aan de gewenste cultuur.
  6. Een aspect dat ook kan leiden tot een diffuse cultuur is dat het meester-gezel-leerling model, vroeger het fundament en de kracht van de accountantsopleiding, niet echt meer past in de uitdagingen voor het controleteam van nu. Juist een open interactie, vanuit diverse gezichtspunten en diverse disciplines, levert in deze tijd waarschijnlijk een meer waardevolle controle op.
  7. Dat accountants heel secuur moeten zijn op geheimhouding van de verkregen klantinformatie draagt ook al niet bij aan een cultuur van het delen van successen of staan voor je beslissingen en die verdedigen bij aantijgingen.
  8. Tenslotte hebben de partners, degenen die de cultuur moeten verankeren, ook te maken met de internationale binding als ze bij de grotere kantoren horen. Men verwacht daar van alle activiteiten een behoorlijke bijdrage, ook van de accountants. Omzet en profit winnen dan weer aan belang, boven kwaliteitsaspecten.

Om te komen tot een positionering en structurering van (controle)accountancy, gericht op het publiek belang, die bijdraagt aan een optimaal functioneren, moeten voornoemde aspecten meegenomen worden, denk ik. Met alleen uitbreiding van de bevoegdheden van de RvC van de accountantstak kom je er qua afgrenzing waarschijnlijk niet.  

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Jan de Rooy RA (1954) is zelfstandig adviseur en commissaris bij diverse ondernemingen en instellingen.

Gerelateerd

12 reacties

Jan de Rooy

Beste David, ik heb geenzins willen beweren dat de criteria verkeerd zouden zijn of dat het vreemd is dat ze zijn gewijzigd. Ik stel alleen, dat er waarchijnlijk en niet onlogisch onzekerheid is bij de uitvoerenden of ze de controle goed doen. En die onzekerheid is mogelijk toegenomen doordat de kring van belanghebbenden bij accountancy opgetrokken is naar 'het maatschappelijk belang'. Maar dan ga ik al roeren in een discussie die er niet kwam. Of dat goed of fout is en dat de tijdsgeest anders vraagt, en helemaal dat ik daar geen oog voor zou hebben, daar heb ik niets over overgezegd. In tegendeel, ik ben me daar volkomen van bewust.

David Breugem

Beste Jan,
Je leert ons een mooie les over cultuur en hoe lastig het is om die te veranderen. Ik herlees net het tweede knelpunt in jouw betoog, waar een accountant zich afvraagt wat 'goed werk' is. Misschien zijn de criteria voor goed werk inmiddels anders dan toen hij het vak leerde. De maatschappij laat hem dat op allerlei manieren weten, maar hij blijft ervan overtuigd dat het niet aan hem ligt, maar aan de maatschappij. Zijn beeld van de werkelijkheid klopt immers? De vraag is natuurlijk waarom die accountant zo vasthoudt aan zijn, ik chargeer, achterhaalde opvattingen! En waarom leer jij ons die les? Omdat jij precies hetzelfde patroon volgt bij kritiek vanuit drie kanten. Wat maakt dat het voor ons mensen - ik vermoed namelijk dat we allemaal soms hetzelfde doen als jij - zo lastig om in te zien dat de normen veranderd zijn?

Albert Bosch

Ik weet niet of een dergelijke zelfreflectie de inhoudelijke discussie verder brengt. Maar misschien wordt het onbedoeld een hele goede discussie over cultuur, alleen niet vanuit de kant die jij voor ogen had.

Of Marlies jouw compliment in deze tijd, setting en context net zo ervaarde zoals jouw dochter de complimenten ervaarde kan ik niet beoordelen. En wellicht dat ik overdreven reageerde, al ben ik daar op basis van je laatste reactie nog niet van overtuigd.

Jan de Rooy

Dank voor jullie berichten.

Toen mijn dochter enige tijd in Australië doorbracht vertelde ze hoe vriendelijk de mensen daar waren en hoe goed ze zich daardoor voelde. Op weg naar haar baan ging het van: ‘hey hallo, you look great today, have a nice day’. Door volstrekte onbekenden!

Blijkbaar kun je hier in Nederland niet eens een beperkt complimentje maken, zonder dat de gehele goegemeente zich enorm stoort en mogelijk zelfs niet verder leest.
In ieder geval discussie zo. Maar zoals wel vaker in de accountancy over de verkeerde dingen lijkt het.

Albert Bosch

Beste Jan,

Wellicht was er meer discussie of reactie gekomen, maar zijn veel lezers afgehaakt na jouw weliswaar goedbedoelde kwalificatie van Marlies de Vries. Zelf had ik althans wel even de neiging om niet verder te lezen. En als je wel verder leest (wat ik heb gedaan), dan blijft er iets in mijn achterhoofd knagen na die ene kwalificatie van Marlies. Immers, je noemt haar charmant, maar over hem schrijf je niets. En in je reactie op dit artikel geef je nu als toelichting aan dat je hen beiden er zeer zorgvuldig uit vond zien. En ook dat dit samengaat met (hun) deskundigheid. Dus waarom dan verkrampt zwijgen, zo vraag je jezelf af? De echte (reflectie)vraag lijkt mij: waarom in jouw artikel Marlies wél charmant noemen en over Chris niets vermelden. En als je al een kwalificatie wilde geven, waarom niet dat beiden in jouw optiek deskundig zijn? Wat zegt dat over jou?

Ik ben op zich ook maar een witte man, iets minder op leeftijd dan jij schat ik in, maar niet meer de jongste. Ik heb tot op heden zeer weinig last van discriminatie of stigmatisering. Dat komt, denk ik, omdat ik werk in een redelijk overheersende ‘witte mannen wereld’. Maar ik ben bang dat de gemiddelde vrouw, in of buiten de accountancy sector, helaas niet kan beamen dat zij geen last heeft gehad van discriminatie of stigmatisering. Subtiele kwalificaties als ‘charmant’ zijn kleine signalen of indicaties waar dat mee begint. Het is net als ingrediënten op de verpakking van levensmiddelen: het eerst vermeldde ingrediënt is wat het meest aanwezig is. Noem Marlies charmant en je geeft (weliswaar onbedoeld, ik herhaal het nog maar eens) ongemerkt of impliciet het signaal af dat deskundigheid niet haar voornaamste eigenschap is. Ergo, het leidt af van de inhoud.

Arnout van Kempen

Ervaring met cultuur: ik merk dat ik nu al vijf keer een reactie heb geschreven en weer heb weggehaald. Ik ga maar eens nadenken wat dat zegt.

Jan de Rooy

Opvallend dat de cultuurproblematiek blijkbaar niet echt leeft onder accountants. In ieder geval niet de knelpunten die ik te berde bracht. Ik had me een levendiger discussie voorgesteld.
M.b.t. mijn compliment aan Marlies; zowel Chris als Marlies zagen er zeer verzorgd uit in de Rode Loper bijeenkomst. Dit in tegenstelling tot vele aanwezige accountants. Gezien mijn voorkeur heb ik een compliment aan Marlies geformuleerd. Waarom verkrampt zwijgen als deskundigheid en een verzorgd uiterlijk samengaan?

Erik-Jan Kreuze

Is de veiligheid in de teams en de kantoren goed genoeg?

https://www.kreuzeman.nl/veiligheid-bij-accountants/

David Breugem

De faux pas met het overbodige adjectief voor Marlies de Vries geeft wel aan hoe diep cultuur kan zitten. Afgezien daarvan een heldere en zinvolle uiteenzetting. Wat ik nog mis is de vraag in hoeverre het object van controle, meestal de jaarrekening, bijdraagt aan de scheve beeldvorming. Misschien is het belang van de jaarrekening afgenomen en moet de accountant ergens anders assurance bij gaan geven? Met een relevanter doel wordt het vak wellicht ook weer interessanter.

Ron Heinen

De stuctuuromslag in accountancy is er door de gevolgen van ICT.

Deze structuuromslag heeft ook (een gedeeltelijke) cultuuromslag tot gevolg.

Rik Blijham

Voor cultuuromslag geldt hetzelfde als mijn leermeester Jan Vis zei over synergie bij overnames: het wordt erg veel besproken maar in de praktijk zelden waargenomen.
Als er weerstand is tegen structuurverandering wordt cultuuromslag als panacee naar voren geschoven. Jan de Rooy geeft haarfijn aan wat daarvan het probleem is.

Robert Mul

Charmante Marlies de Vries? Breidt die cultuuromslag maar uit.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.