Management accounting

IMA-conferentie: Maximaliseer je impact als finance professional tijdens grote veranderingen

De toekomst van het finance-beroep verandert continu, maar tegelijk neemt de impact van het vak toe. Dat vereist niet alleen aanpassing van financials maar ook van reputatie, om die impact te laten zien aan de nieuwe generatie. Dat bleek tijdens een recente IMA-conferentie in Amsterdam.

Alain Mulder

Het thema van het jaarlijkse IMA Accounting & Finance European Conference was Inspire Tomorrow. De 2024-editie belichtte de veranderende impact van het beroep. Sprekers waren onder andere Nancy Rademaker over de digitalisering van klantgedrag en Anders Liu Lindberg over het creëren van waarde als een finance bedrijfspartner. Met veranderingen in digitalisering, duurzaamheidsregelgeving en nieuwe generaties die de arbeidsmarkt betreden, is een people-first aanpak essentieel.

IMA-conferentie2_900x590.jpg

Digitaliseer met een klantgericht perspectief

Bedrijven missen een strategie om met digitalisering en opkomende technologieën, zoals AI, om te gaan. Dit betekent dat we strategieën voor het nieuwe normaal moeten ontwikkelen. Deze strategieën moeten klantgericht zijn; iets dat keynotespreker Nancy Rademaker high touch in plaats van high tech noemt. Beginnen vanaf de klantervaring betekent dat je rekening houdt met de behoeftes en voorkeuren van klanten, in plaats van alleen je eigen perspectief.

Maria del Dado Alonso Sanchez, cfo van Berlin Brands Group, opperde de 'let-go mentaliteit', om tot beslissingen te komen en sneller te veranderen. Want perfectionism kills opportunity. Beslissingen maken gebaseerd op 80 procent feiten en 20 procent onzekerheid helpt om te versnellen. Vanaf dat punt kan je aanpassen, gebaseerd op de learnings. Een voorbeeld is Booking.com, dat meer betaalmethodes wilde implementeren zonder te weten wat de klant zou accepteren en met een lange lijst met eisen. Het laatste betekent meer bottlenecks. Door de denkwijze om te draaien en te vragen "wat is de minimumeis om te beginnen?" was Booking.com in staat om oplossingen snel te implementeren, om te zien wat klanten daadwerkelijk gebruiken en vanaf daar te optimaliseren. 

'Het lijkt erop dat het financeberoep nog veel te leren heeft, maar ook af te leren.'

Om de feiten voor deze mentaliteit te achterhalen, is het verzamelen van data cruciaal. Finance staat in het middelpunt van alle belangrijke data die beweegt in een bedrijf. Hierbij kan AI ondersteunen. Maar, zoals Rademaker zei, de bedrijfs- en etische context kan alleen gegeven worden vanuit menselijke ervaring. Het is niet mens versus machine, maar mens met machine. Het lijkt erop dat het financeberoep nog veel te leren heeft, maar ook af te leren. Neem meer risico's en durf fouten te maken, om verandering aan te jagen. Bijvoorbeeld door duurzaamheid op een strategisch bedrijfsniveau aan te kaarten.

Betrek de boardroom met ESG-storytelling

Hoewel ESG de verantwoordelijkheid van de hele organisatie hoort te zijn, begint het bij de boardroom met een ESG-strategie. Althans volgens Brigitte de Graaff, assistant professor en CMA program director bij VU Amsterdam. Om een strategie te creëren, moet de boardroom de bedrijfsdata en de economische efficiëntie die ESG creëert begrijpen. Dit past perfect in het straatje van de finance professional. Wetgeving zoals de CSRD en de CSDDD (corporate sustainability due diligence directive) zijn manieren om bedrijven aan te moedigen ESG-actie te ondernemen die verder gaat dan compliance. Zo spelen finance professionals een essentiële rol in het creëren en implementeren van ESG-strategieën.

Het is echter niet altijd makkelijk om je business case te maken. Soufyan Hamid, corporate training facilitator bij The Finance Circle, beredeneert dat mensen niet zijn geïnteresseerd in alleen data of informatie. Ze willen inzichten die worden gebruikt om praktische beslissingen te maken. De 'drie-wat-methode' biedt een oplossing om storytelling in presentaties te gebruiken in je voordeel. Begin met de 'wat', om je observaties te omschrijven. Ga dan verder met de 'dus wat', om de implicaties voor de doelgroep te identificeren. Als laatste de 'nu wat' die aanbevelingen en aanpak definieert. Dit helpt niet alleen met het verkopen van content, maar ook het beroep zelf en daarmee met het behouden van personeel.

Geef het beroep een nieuwe reputatie met een human-first aanpak

De impact van het financeberoep neemt toe, maar het Talent Retention-report van IMA laat zien dat (jonge) finance professionals sterk overwegen het beroep te verlaten. Omdat hoge uitstroom niet nieuw is, stelt Anders Liu Lindberg (medeoprichter Business Partnering Institute) voor om het financeberoep een nieuwe reputatie te geven, met drie categorieën voor carrièreontwikkeling. Als eerste technische accounting voor nieuwe standaarden en regelgeving die moeten worden geïmplementeerd.

'De toekomst van het financeberoep is menselijker dan ooit.'

Bijvoorbeeld ESG-regelgeving en nieuwe technologieën. Ten tweede data scientists en analytics. Financials moeten de gegenereerde data begrijpen en deze goed kunnen communiceren naar anderen met storytellingtechnieken. Als laatste business finance. Finance professionals nemen een rol als bedrijfsadviseur aan en bespreken met het management team wat de acties zijn die moeten worden ondernomen aan de hand van de cijfers. Daarom is ontwikkeling van menselijke capaciteiten, zoals relatiebeheer, communiceren van advies en interpretaties en sociale vaardigheden, belangrijker dan ooit. Niet alleen bij het aantrekken van nieuw talent, maar ook om goede kennisoverdracht te bewaken van de bestaande naar een nieuwe generatie financials.

Paneldiscussie: behoud van talent

Onder leiding van Dianna Steinbach, senior vice-president van IMA, bood de conferentie in Amsterdam ook een paneldiscussie over het behoud van talent.

Deelnemers waren Jeffrey Heerschop (NBA Young Profs), Accountancy Europe-ceo Olivier Boutellis-Taft en Richard Bailey, managing director van EMEA Recruitment. Opvallend feit: 45 procent van de (jongere) finance-professionals vertrekt vanwege de leidinggevende, het bekende motto People don't leave their jobs, they leave their managers.

IMA-conferentie1_900x590.jpg

De nieuwe generatie werknemers (Generatie Z) vraagt om aanpassing van de oude, in plaats van andersom, stelde Boutellis-Taft. Volgens Bailey gaat het behoud van medewerkers niet goed genoeg en moeten organisaties meer aandacht besteden aan menselijke aspecten. "Hoeveel mensen in je organisatie ken je?" Het thuiswerken helpt daarbij niet. Ook volgens Heerschop is veel thuiswerken niet bevorderlijk voor de betrokkenheid, maar "als je wilt dat mensen naar kantoor komen, moet je dat wel aantrekkelijker maken". Ook moeten organisaties zoals accountantskantoren meer ruimte bieden voor groei in kennis of specialisatie. De jonge generatie wil wel groeien, maar heeft minder ambitie om partner te worden.

De toekomst van het financeberoep is menselijker dan ooit. Falen accepteren hoort daarbij en is een manier om te leren. Finance professionals zijn een belangrijk onderdeel van organisaties en zullen een zeer interessante rol spelen met al deze veranderingen.

Alain Mulder is Managing Director Europe bij IMA, de wereldwijde vereniging van finance professionals. Hij houdt zich bezig met de Europese groei van het Certified Management Accountant-studieprogramma, waarin data en breed bedrijfsadvies centraal staan.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.