IMA

Voor finance professionals is stilstaan geen optie

Finance professionals moeten voldoen aan hoge verwachtingen in een snel veranderende industrie. 'A New Frontier' was daarom dit jaar het thema van IMA's Accounting and Finance European Conference, die onlangs plaatsvond in Amsterdam.

Alain Mulder

Tijdens het jaarlijkse Europese evenement op 20 april in Amsterdam vertelden experts uit de industrie welke skills de finance professional nodig heeft om voorbereid te zijn op de toekomst, onder andere om de invoering van de duurzaamheidsrichtlijn CSRD goed te begeleiden. Eén ding was duidelijk: stilstaan is geen optie. Je bedrijf heeft je nodig, maar hoe maak je het verschil?

Sprekers waren onder meer Arjan Brouwer (partner PwC en hoogleraar externe verslaggeving VU Amsterdam), Brenno de Winter (Chief Security & Privacy Operations, ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en Brigitte de Graaff (IMA Global bestuurslid en CMA docent aan de VU Amsterdam).

Outside-in-blik aannemen

Waar het maximaliseren van de winst van een bedrijf eerder het belangrijkste doel was, gedreven door financiële stakeholders, is de eindwaarde en toekomstgerichte blik in 2023 belangrijker. Niet-financiële middelen krijgen daarmee steeds meer waarde en zo groeit het belang van niet-financiële stakeholders ook. Denk bij die laatste groep aan medewerkers, ngo's en de overheid.

Stakeholders willen anno 2023 weten of een bedrijf zich kan aanpassen aan wat er speelt in de wereld en beoordelen dit bijvoorbeeld aan de hand van duurzaamheidsrapportages. Dit is te zien aan de financiering die verstrekt wordt: steeds meer banken en investeerders letten op de duurzaamheidscijfers van een bedrijf.

Het is dus belangrijk in gesprek te gaan met niet-financiële stakeholders. Wat vinden zij precies belangrijk? Deze vaardigheid kan je verder ontwikkelen door het CMA te volgen en expert te worden in het uitleggen van het 'waarom' achter de cijfers. Dat maakt je rapport niet alleen relevanter, maar drijft ook gedrag: als je niet-financiële stakeholders negeert in je rapportage, negeer je ze wellicht ook in je acties.

Oog voor niet-financiële data

Verandering begint bij data en inzicht. Tegelijkertijd worden niet-financiële data steeds relevanter, omdat een duurzaam bedrijfsmodel steeds meer waarde krijgt voor stakeholders. Immateriële activa, zoals het bedrijfsmodel, het merk en het klantenbestand, worden daarmee steeds waardevoller.

Daarbij speelt de ervaring van de finance professional met het vastleggen, beheren en verwerken van data een essentiële rol. Maar het type data dat die professional moet verwerken is aan het veranderen.

Volgens Arjan Brouwer is negentig procent van de benodigde data voor toekomstige rapportages kwalitatief. Begin daarom nu al met het in kaart brengen en het stellen van kritische vragen. Wat zijn de ambities? Hoe ziet het governancemodel eruit? Wat is de rol in de waardeketen? Zo begin je vandaag met het veerkrachtiger maken van de organisatie in de toekomst.

Interne stakeholders meekrijgen

Om het verschil te maken en het bedrijf aan nieuwe eisen van externe stakeholders en bijvoorbeeld de CSRD te laten voldoen, is het belangrijk dat je ook je interne stakeholders meekrijgt. Ook zij zijn benieuwd wat het bedrijf doet aan verduurzaming. Finance professional kunnen de belangen van de interne stakeholders op een toegankelijke manier meenemen in de bedrijfsrapportage. Zij spelen een belangrijke rol in het op tijd identificeren van kleine tot grote risico's, gaf Arjan Brouwer aan. Denk hierbij aan medewerkers die een verandering niet ondersteunen, maar ook aan protesten zoals bij de aandeelhoudersvergadering van Ahold.

Niet iedereen wordt overtuigd door data. Storytelling wordt daarom belangrijker voor finance professionals, om interne stakeholders mee te krijgen. Samen optrekken met de marketing- en communicatieafdeling kan hiervoor de uitkomst bieden.

Purpose-gedreven

Anders Liu-Lindberg, partner bij het Business Partnering Institute, bevestigde de verandering naar een toekomstgerichte blik. Waar in Finance 4.0 bedrijven nog winstgedreven waren, veranderen ze in Finance 5.0 naar 'purpose-driven'. Je kunt als finance professional je ook zélf meer bewust zijn van je eigen purpose, stelde hij. Als je weet waar je het voor doet, ben je meer betrokken bij je werk en presteer je beter. Betrokken werknemers leveren namelijk betere resultaten en maken het makkelijker om (nieuw) talent aan te trekken, te behouden en te ontwikkelen.

IMA-congres_900x590.jpg

Omgaan met de versnellende veranderingen in de sector is makkelijker dan wellicht gedacht. Je hebt als finance profes sional al veel kennis, ervaring met databeheer, kritische vragen stellen en objectieve analyses maken.
Ga daarom vandaag nog aan de slag met het verder ontwikkelen van deze skills en bouw aan jouw toolkit om een toekomstbestendige finance professional te blijven, was de boodschap. Zo doe je niet alleen je bedrijf een plezier, maar ook jezelf; door zelf vorm te geven aan de volgende decennia van je carrière.

Alain Mulder is Managing Director Europe bij IMA, de wereldwijde vereniging van finance professionals. Hij houdt zich bezig met de Europese groei van het Certified Management Accountant-studieprogramma, waarin data en breed bedrijfsadvies centraal staan.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.