Webinar mkb: Moeilijke jaren komen nog voor de mkb-accountant
Het midden- en kleinbedrijf krijgt te maken met problematische schulden, faillissementen, bedrijfssluitingen en werkloosheid. Voor accountants wacht de zware taak om ondernemers hierin te begeleiden en moeilijke boodschappen te brengen.
Henk Vlaming
Dat kwam naar voren op het Springlevend-webinar 'MKB: Balanceren & Laveren', dat op 11 november werd gehouden ter viering van 125-jarig bestaan van het accountantsberoep. Zes deskundigen, zowel accountants als vertegenwoordigers van het bedrijfsleven, gingen in op de toekomstverwachting voor het midden- en kleinbedrijf, en vooral de rol daarin van accountants.
Op het eerste gezicht is er nog weinig aan de hand met bedrijven, want het aantal faillissementen is uitzonderlijk laag, zeker voor een crisis, zo stelde econoom en FD-columnist Mathijs Bouman. In werkelijkheid zijn er veel ondernemers die de huidige coronacrisis niet zullen overleven. Dit is de echte deep depression van deze generatie, zei hij. Met name uitstel van belastingen en leningen zorgen voor hoge schulden bij tal van ondernemers. De vrees is dat velen niet in staat zijn om deze schulden af te lossen en hun bedrijf voort te zetten.
Relatie op scherp
De coronacrisis stelt de relatie tussen accountant en ondernemer op scherp, aldus Steef Visser (voorzitter Commissie MKB van de NBA en ceo/partner van Visser & Visser) bij de start van het webinar. De vertrouwensband tussen beiden is vaak sterk en persoonlijk. Maar nu wordt er meer gevraagd van accountants dan het verzorgen van de aangifte of het samenstellen van de jaarrekening. De accountant is nu degene die de ondernemer de spiegel moet voorhouden over de levensvatbaarheid van de onderneming. "Soms zitten klanten aan tafel te huilen omdat ze het ook niet meer weten."
Daarnaast gaat er veel werk zitten in het controleren van toegekende NOW-steun, kosten die bedrijven moeten opbrengen ook als ze worstelen om te overleven. Vanuit de deelnemers aan het webinar kwam de suggestie om de controles van het eerste NOW-steunpakket te schrappen. Maar dat blijkt geen optie. Miljarden euro's aan steun zonder rekenschap achteraf van de ontvangers is een te groot offer van de samenleving, die deze steun opbrengt.
Webinar
Het webinar is het tweede evenement in een serie online jubileumactiviteiten, met als thema 'Springlevend'. Ruim elfhonderd belangstellenden hadden zich aangemeld voor het webinar, onder leiding van Simone van Trier. Naast Mathijs Bouman en Steef Visser waren de sprekers Anja Bast (directeur vaktechniek Flynth), Denyse Davelaar (director assurance & extern accountant CROP), Peter Niesink (algemeen directeur BOVAG) en Marcel Evers (manager Beleid en Onderzoek van INRetail).
MKB Nederland-voorzitter Jacco Vonhof benadrukte via een videoboodschap ook de rol van accountants richting ondernemers die, in deze crisistijd, nadenken over het beƫindigen van hun activiteiten.
Terugkijken van het webinar kan via de NBA-website. Meer informatie over het complete jubileumprogramma is te vinden via nba.nl/springlevend.
Gerelateerd
Ondernemer wil in 2025 meer aandacht geven aan eigen financiën
Meer aandacht voor de privé - en bedrijfsfinanciën staat hoog op het lijstje van goede voornemens voor 2025. Een kwart van de particulieren, ruim de helft van het...
Kleinbedrijf presteert beter, maar één op de drie kleine ondernemers overweegt te stoppen
Bijna een derde (31 procent) van de ondernemers in het Nederlandse kleinbedrijf denkt erover met hun bedrijf te stoppen. Naast financiële motieven spelen ook de...
KVK biedt overzicht van wijzigingen voor ondernemers vanaf 2025
Website kvk.nl, het platform van de Kamers van Koophandel, biedt sinds kort een overzicht van nieuwe wetten, wetswijzigingen en regels waar ondernemers vanaf 1 januari...
Productiviteit mkb moet omhoog om economie te versterken
De overheid en ondernemers moeten meer doen om de productiviteit in het mkb te verbeteren. Dat stelde Jacques van den Broek, voorzitter van het Nederlands Comité...
Ondernemers, pak de lead en kom in balans
Wat maakt dat ondernemers hun business aanvoelen, goed aansturen en ondanks alle uitdagingen positief doorgroeien? Pieter de Kok over een mix van factoren.