Arjan Brouwer

Tijdige wetgeving is een belangrijke randvoorwaarde voor goede verantwoordingsinformatie, aldus Arjan Brouwer. Dat geldt ook rondom de invoering van de Europese duurzaamheidsrichtlijn CSRD.

Discussie Column

Het is een kwestie van geduld…

In mijn vorige column had ik het over mijn liefde voor muziek en voor meerdere uitleg vatbare wet- en regelgeving. Die column verscheen op 25 juni, ongeveer anderhalve week voor een nieuw belangrijk wetgevingsmoment. Uiterlijk 6 juli 2024 moest de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) zijn geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving. Deze CSRD is eind november 2022 aangenomen door de EU. De eerste Europese ondernemingen moeten op basis hiervan over het boekjaar 2024 duurzaamheidsinformatie publiceren op basis van de eind juli 2023 gepubliceerde European Sustainability Reporting Standards (ESRS).

Rapportage van duurzaamheidsinformatie op basis van de ESRS is geen sinecure. Een periode van vijf maanden om te bepalen welke informatie vanaf 1 januari 2024 op basis van de definitieve ESRS gemeten en verzameld moest worden én hiervoor de processen en controles in te richten, was op zijn minst uitdagend te noemen. Maar duurzaamheid en betrouwbare informatie daarover is van groot maatschappelijk belang en dus wordt van ondernemingen (en hun accountants) voortvarendheid verwacht bij de implementatie; getreuzel is geen optie.

Voordat de CSRD van toepassing is op Nederlandse ondernemingen en hieraan gerelateerde veranderingen - zoals nieuwe opleidingsvereisten voor accountants - kunnen worden doorgevoerd, moet deze nog wel worden geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving. Dat had op 6 juli jl. het geval moeten zijn. Niets blijkt minder waar. Er is een voorstel, maar de Raad van State, de Tweede en de Eerste Kamer zullen hun hoofd hierover nog moeten buigen. Dat betekent dat de wetgeving in Nederland (hopelijk) pas eind 2024 een feit zal zijn. Let wel, het gaat om wetgeving die de rapportage- en assuranceverplichtingen over het boekjaar 2024 voorschrijft.

Duidelijke wetgeving is belangrijk. Tijdige wetgeving is dat zeker ook. Helaas is late en onduidelijke wetgeving in de afgelopen jaren eerder regel dan uitzondering. Daardoor wordt de uitdaging voor ondernemingen en accountants om tot hoge kwaliteit te komen heel groot. Zowel de elektronische rapportage op basis van European Single Electronic Format (ESEF), als de rapportage van de EU Taxonomy-informatie, leverden in het eerste jaar grote uitdagingen op door laat uitgebrachte regelgeving en interpretaties ten aanzien van zowel de verslaggeving als de assurance daarbij. De ESRS zijn medio 2023 gefinaliseerd, maar in 2024 brengt de European Financial Reporting Advisory Group (EFRAG) nog volop Implementation Guidance uit over onderwerpen die medebepalend zijn voor de in het duurzaamheidsverslag op te nemen, en dus gedurende het jaar te verzamelen, informatie. Eerder deze maand heeft ook de Europese Commissie nog een 52 pagina's tellend document uitgebracht met interpretaties en verduidelijkingen van de CSRD.

Recent zagen we in Nederland het voorbeeld van de, zoals de NBA het noemde, imperfecte regelgeving ten aanzien van de rechtmatigheidsverantwoording door gemeentes. Die noodzaakte tot het uitbrengen van NBA Alert 48, om de uitdagingen die de ontstane situatie met zich meebracht het hoofd te bieden. En wanneer de nieuwe Corporate Governance Code, met daarin aangepaste eisen voor de met ingang van boekjaar 2025 beoogde Verklaring Omtrent Risicobeheersing, wettelijk verankerd wordt is ook nog de vraag. De eerste stap, het instellen van een nieuwe Monitoring Commissie Corporate Governance Code, moet nog worden gezet.

Natuurlijk kan een onderneming alvast anticiperen op wet- of regelgeving die in aankomst is en dat is vaak verstandig. Maar is het redelijk om dit van een onderneming te verwachten? Of zouden we van de wetgever mogen verwachten dat tijdige en goede wetgeving een hogere prioriteit krijgt? Het is al vaker gegaan over de rapportageketen. Voor goede verslaggeving en controle is meer nodig dan een goede accountant. Het vereist dat alle partijen die daarbij een belangrijke rol spelen verantwoordelijkheid nemen; de wetgever is er één van. Tijdige en goede wetgeving is een belangrijke randvoorwaarde voor kwalitatief goede verantwoordingsinformatie.

Om terug te gaan naar de muziek: als Rowwen Hèze op een festival of in een feesttent 'Het is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag…' inzet, barst het feest los. Dat wordt nooit saai. Maar als boodschap vanuit de wetgever begint het wel te vervelen.

Wat vindt u van deze column?

Reageer

Arjan Brouwer is partner bij PwC en hoogleraar externe verslaggeving aan de VU Amsterdam.

Gerelateerd

7 reacties

Menno Bouma

Bedankt Ron! Een mooie samenvatting in Q&A vorm en behoorlijk 'vers van de pers' :-)

Ron Heinen

Aanvullend op mijn eerdere reacties is op

https://www.ser.nl/-/media/ser/downloads/thema/imvo/csrd-en-esrs.pdf

aanvullende info te vinden.

Menno Bouma

Leuke & interessante column, bedankt daarvoor!

Even afgezien van dat je ook kunt rapporteren zónder dat de CSRD geïmplementeerd is en veel organisaties hopelijk al wel aan het anticiperen zijn, hoe zou dit 'formeel juridisch' nou werken?

Zou een NL organisatie die voor boekjaar 2024 al in scope is voor de CSRD kunnen zeggen: ik doe het niet (of op mijn eigen manier ipv obv CSRD & ESRS), want de CSRD is te laat in de NL wet verwerkt?

En is er ook al meer bekend over hoe (een onderdeel van) de overheid er zelf aan mee gaat doen? Dit artikel klonk alsof gemeenten voorlopig nogal een uitzondering zijn/blijven > https://www.binnenlandsbestuur.nl/financien/bdo-accountants-adviseurs/duurzaamheid-verslaggeving-csrd

Ron Heinen

Aansluitend op mijn reacties op

https://www.accountant.nl/discussie/debat/2023/11/accountantsdag-2023-duurzaamheid-is-een-risico-dat-je-moet-bespreken/

is 52 jaar na het rapport van Rome de titel "Het is een kwestie van geduld…" voor "Sustainability Reporting Standards" erg toepasselijk.

Dick de Waard

Nou Arjan, ik denk dat je in principe gelijk hebt. Maar ik denk ook dat ondernemers die bewust gewacht hebben tot 6 juli 2024 (het geplande moment van implementatie in de Nederlandse wetgeving), bewust hebben gekozen voor een korte implementatieperiode in de eigen onderneming. En dat terwijl het volstrekt helder was dat deze wetgeving er aan zat te komen. Ik reis nu al sinds 21 april 2021 (publicatie van de concept CSRD) door het land om ondernemers en accountants te spreken over dat wat staat te gebeuren. En bij herhaling drukken wij hen op het hart: “Deze concept richtlijn zal uiteraard op punten worden geamendeerd, maar hij gaat linksom of rechtsom echt komen. Dus begin morgen met daarop te anticiperen.”
Deze ondernemers hebben ongeveer drie jaar de tijd gehad om hier over na te denken. En ja, dan is er op 6 juli 2024 nog geen wettelijke basis, maar die komt er wel. Dus is het niet handig als je je er nog niet op hebt voorbereid. En tenslotte: de ondernemingen die over 2024 een duurzaamheidsverslag moeten publiceren, is de groep ondernemingen die dit al sinds 2017 (Non-financial Reporting Directive) moet doen, zij het nu aangescherpt met meer detaillering, assurance en digitale publicatie. Dus ja, jammer dat de wetgeving nog niet rond is. Maar wel teleurstellend als ondernemingen er nog niet klaar voor zijn.
Ik voel uiteraard ook wel met de ondernemingen mee: ik ben hier sinds 1992 bij betrokken. Het ontwikkelingsproces heeft zich de afgelopen 30 jaren in wandeltempo voltrokken. En nu bevind ik mij sinds 21 april 2021 in een Formule 1 race, terwijl de spelregels nog worden geschreven. Dat geeft onzekerheid. Maar gedurende de achter ons liggende jaren heeft de doelgroep voor 2024 (NFRD-plichtige ondernemingen) ruimschoots te tijd gehad om hierop voor te sorteren.

Alexander Vissers

Prima observatie. Ik heb in meerdere reacties er op gewezen dat er nog helemaal geen wet is. De wet- en regelgeving met betrekking tot het accountantsberoep het bedrijf van auditkantoor en de wettelijke controle is erbarmelijk, en dat is ook nog eens te herleiden op moedwil en sabotage. Maar ook de EU wetgeving is onbevredigend. Wetten horen geen procesbeschrijvingen te zijn maar objectieve normen. Een van de oorzaken is dat te veel koks in de soep roeren en in strijd met de Aanwijzingen voor de regelgeving een onnodig gelaagde regelgeving is opgezet. Wetten (BW, Wab Wta), Besluit (Bta, Besluit inhoud bestuursverslag, Besluit accountantsopleiding 2013), Verordeningen Nadere Voorschriften en Handreikingen.
De Verklaring Omtrent Risicobeheersing heeft geen wettelijke grondslag, allen het besluit inhoud bestuursverslag en de wet gaan over het bestuursverslag. Het vaststellen van de Nederlandse Corporate Governance Code is verder geen rechtshandeling ter uitvoering van dwingend EU recht. Daarnaast kun je toch niet voorstellen dat er een bespreking van de toekomstige risico's in het bestuursverslag wordt opgenomen en daarnaast nog een zelfde bespreking in de Verklaring inzake corporate governance. Zelf de Monitoring commissie zelf viel de corporate governance code af en verzocht om "versterking van het secretariaat". Het staat er slecht voor.

Ron Heinen

Eeen CSRD Transposition Tracker van 16 augustus is te vinden op de link

https://www.ropesgray.com/-/media/Files/Alerts/2024/08/20240816_CSRD_Tracker.pdf

Op dit moment is in 12 EU landen deze wetgeving goedgekeurd.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.