Een oproep van Annebeth Roor aan leidinggevenden bij accountantsorganisaties, om hun medewerkers van een nieuwe generatie meer te betrekken bij het waarom van het werk.
Discussie ColumnBeste partner, vertel me waarom
Want we horen graag van jou als leidinggevende waarom we hard moeten werken en waartoe ons werk leidt. We horen dat te weinig, terwijl dat ons jongeren juist motiveert om goed werk te leveren en onze rol als professional in te nemen. Dus geniet van je zomer, reflecteer en hopelijk wil je dan met ons wat meer delen als je weer terug bent.
We weten dat waarden in het werk ertoe doen. De NBA deed recent een waardenonderzoek, waar een relatieve hoge response op kwam. Van gemiddeld 5 procent gebruikelijke response voor dit soort onderzoeken, reageerde nu 9,9 procent van de 17.732 accountants en trainees. Het blijkt dat we als sector behoefte hebben om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en te laten blijken. Andere thema's zoals kwaliteit en professionaliteit zijn ook belangrijk, maar die zien we al meer terug in de huidige cultuur. Hoe we maatschappelijk van waarde zijn, daarin zijn we nog zoekende. We praten daar graag over mee. Weet, voor onze generatie hoef je niet gelijk overal een antwoord op te hebben. Dat scheelt weer.
Want feit is, onze generatie houdt zich bezig met het grote verhaal. Voor 86 procent van de Gen-Z-generatie en 89 procent van de millennialsgeneratie doet een purpose ertoe in ons werk; ook in onze keuze om bij een werkgever te starten en te blijven*. Of, zoals de met een Oscar bekroonde titelsong van Barbie bezingt: What was I made for? Jouw generatie leerde misschien dat de 'grote verhalen' over zijn, dat je vooral je eigen leven kan opbouwen en je directe omgeving kan beïnvloeden. Er bestaan hierin verschillen tussen onze generaties, waar zelfs een term voor is: purpose gap of perception gap. Want wij maken ons zorgen over de wereld, dichtbij en ver weg. Dat merk je niet altijd aan ons, als we ons richten op het werk afkrijgen en deadlines halen. Maar in het grotere geheel doet het er voor ons toe en missen we een stuk visie. In de afgelopen maand maakten zes van elke tien medewerkers van onze generaties zich zorgen over klimaatverandering. We zetten hierin zelf stappen en lopen tegen dilemma's aan. We geloven dat bedrijven meer kunnen doen, dan dat ze nu doen. Dat geldt ook voor jullie als onze werkgever; bijvoorbeeld als het gaat om het aanbieden en stimuleren van goede opties om duurzamer te reizen. Maar laat ons ook vrij als we wel een dikke leasebak willen rijden. Het gaat om veel meer thema's, bijvoorbeeld over de rol van de accountant, sociale ongelijkheid en verantwoord gebruik van AI.
De werkdruk is hoog, dat hebben we gemerkt. We waarderen het gesprek over werk-privébalans. Maar als er een kindje komt, blijkt die balans lastiger en vertrekken sommigen van ons. In de praktijk blijkt er minder ruimte voor vrijwilligerswerk of een dag minder werken, dan we met elkaar op papier zetten. We leren graag hoe jij met die werkdruk omgaat, omdat je daar ervaring mee hebt en daarmee ook ruimte voor een gesprek over mentale gezondheid creëert.
We hebben als sector last van regel- en compliancedruk. We snappen dat het moet hoor, maar we zien wel ruimte om een en ander te versimpelen of in ieder geval beter uit te leggen. Want al is AI ook voor ons nieuw, we zijn opgegroeid in een digitale wereld en zijn van plan ons hierin verder te ontwikkelen.
We merken dat je het druk hebt en dat daardoor soms de ruimte voor reflectie of bewuste keuzes ontbreekt. Dat snappen we, maar we hopen dat je ook snapt dat het ons juist motiveert, als je wel een stapje terugzet. Allereerst voor jezelf, dat je weet wat je motiveert en waar je aan wilt bijdragen. Maar ook als leidinggevende is het van belang om af en toe het grotere plaatje te overzien en te reflecteren op waar we naar toe gaan, als afdeling of team. Hierover nadenken en met ons delen, levert je heel wat op in effectiviteit van je medewerkers, als we toch een economische reden mogen geven. En wellicht geven we je daarmee dat je weer in een groter verhaal stapt en je purpose in werk (her)ontdekt.
Dus beste partner, beste (senior) manager, of welke term mijn organisatie ook gebruikt voor leidinggevenden: vertel me waarom. Deel met ons eens op een teamevent waar jij vindt, ziet of kan aantonen dat ons werk maatschappelijk ergens aan bijdraagt. Deel met ons tijdens een teamoverleg hoe ons werk bijdraagt aan gesprekken die je hebt met cfo's. Deel met ons eens een dilemma, of betrek ons in een succes. Heb het met ons over vragen als: wat heb je geleerd in de afgelopen tijd? Hoe helpen we onze klanten de uitdagingen van deze tijd aan te gaan? Hoe laten we ons niet demotiveren door regel- en compliancedruk, maar vinden we manieren om er mee om te gaan? Zijn er klanten of opdrachten waar we nee tegen zeggen, omdat ze niet stroken met onze waarden? Op die laatste vraag: wellicht zijn voor jou alle klanten welkom, zolang we ze naar tevredenheid ondersteunen. Maar wij kunnen het ingewikkeld vinden als we klanten bedienen die duidelijk schade aanrichten aan mens en milieu, dichtbij of ver weg. We hebben daar graag een eerlijk gesprek over.
Het is nu zomertijd, dus misschien heb je wat meer tijd, of kan je meer tijd maken voor reflectie dan de rest van het jaar. We hopen dat je lekker kan genieten van je vakantie, kan opladen voor een nieuw seizoen. We hopen dat je in het nieuwe seizoen wat meer met ons wilt delen. Als je dit al doet, check dan eens bij een starter of die dat ook zo ervaart. Of inspireer een andere partner om hetzelfde te doen.
Groetjes,
de millennials en Gen-Z’s