Marjan Heemskerk

Schakelen accountants in de praktijk daadwerkelijk andere specialisten in, of houden ze de kennis en de klant het liefste voor zichzelf? Volgens Marjan Heemskerk toch vooral het laatste.

Discussie Column

'Ik ga voor je op zoek naar iemand die hierin beter is dan ik'..., zei geen enkele accountant ooit

Accountants staan erom bekend dat ze veel samenwerken met andere beroepsgroepen. Daar worden ze om geprezen. Ze hebben dan ook een groot netwerk van IT-specialisten, fiscalisten, juristen, vermogensbeheerders, HR-managers, marketeers, noem maar op. Allemaal specialisten die ze raadplegen en inzetten, zodra een klant een vraagstuk heeft waar een ander meer kaas van heeft gegeten.

Althans, dat denken accountants zelf. Want als ik met de betrokken specialisten spreek, de IT-specialisten, fiscalisten, juristen, vermogensbeheerders, HR-managers en marketeers, zeggen ze stuk voor stuk dat ze veel te weinig worden ingeschakeld. Ze geven aan dat ze juist willen dat een accountant ze vaker en sneller inschakelt. De specialistische kennis die zij hebben over hun vakgebied willen ze maar wat graag delen. Maar iedere keer lopen ze weer tegen een muur van accountants op. Of worden ze achteraf, te laat dus, ingeschakeld.

Ik hoor de accountants die dit lezen al denken: "Ja, maar ik doe dit wel hoor." En misschien ben jij wel een van de uitzonderingen. Maar de kans is groter dat ook jij kansen laat liggen om je klant meer en beter te kunnen helpen, door sneller specialisten van andere vakgebieden in te schakelen. Want als het daadwerkelijk zover is, houden accountants toch de kennis en de klant zo dicht mogelijk bij zichzelf.

Waarom schakel je te weinig specialisten in?

Waar komt dat vandaan? Wellicht vanuit de overtuiging van de accountant (en/of de klant) dat een specialist te duur is. Hoe gespecialiseerder, hoe duurder het prijskaartje dat eraan hangt. Maar ook: hoe groter het risico van een onjuist advies van een niet volledig gespecialiseerde accountant. Inzicht in de kosten en baten van een specialist zouden daarom wat mij betreft op zijn plaats zijn. Dit is dus ook meteen een oproep aan de specialisten zelf.

Daarnaast zijn accountants af en toe net kleine kinderen. Dan doel ik op de woorden "zelluf doen". Ze hebben natuurlijk ook het beste inzicht in wat er allemaal bij de klant speelt. En al die jaren aan klantkennis krijg je echt niet in een kennismakingsgesprekje van een uur overgebracht op de specialist. Maar wat minder zelf doen en meer samen doen, kan wel zorgen voor betere resultaten.

De laatste reden voor het te weinig schakelen met specialisten is wat mij betreft heel herkenbaar: accountants zijn heel dienst- en servicegericht. Een mooie eigenschap van onze beroepsgroep. Het zit in de aard van een accountant om problemen voor klanten te willen oplossen. En dat probleem (voor je gevoel) over de schutting gooien bij een ander, hoort daar niet bij.

De oplossing

Hoe lossen we dit dan op? Tweeledig: wees ten eerste als accountant eerlijk naar jezelf toe, als een probleem zich voordoet bij een klant. Ben jij écht de meest geschikte persoon om dit op te lossen? Of zijn er mensen die hiermee dagelijks hebben te maken en dus logischerwijs meer kennis over dit onderwerp hebben?

Ten tweede: ga de communicatie aan met de IT-specialisten, fiscalisten, juristen, vermogensbeheerders, HR-managers en marketeers. Wat zijn de kosten en baten die horen bij een samenwerking? Wat zijn vraagstukken waarbij je ze kunt inschakelen? Voor dit tweede punt richt ik me ook tot de specialisten zelf. Laat van je horen en bied sneller aan om mee te kijken.

Wat vindt u van deze column?

Reageer

Marjan Heemskerk is registeraccountant. Sinds 2016 blogt en vlogt ze als The Happy Financial over persoonlijke financiƫn en bespreekt thema's voor ondernemers in het mkb. Eerder werkte ze bij PwC, BDO en Witlox Van den Boomen.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.