De inzet van AI houdt de gemoederen onder accountants bezig. Moeten we bang zijn om ons werk te 'verliezen' aan AI? Of kunnen we er juist profijt van hebben en inzetten waar mogelijk, vraagt Marjan Heemskerk zich af.
Discussie ColumnWe hebben straks allemaal geen werk meer door AI
Zet honderd accountants in een kamer, vraag ze naar hun mening over AI en de eventuele inzet van AI in hun werk en er komen honderd verschillende meningen. Van volledig verbieden tot het zoveel mogelijk omarmen van deze technologie en alles daar tussenin.
Niet heel gek, het is een techniek waarvan we nog niet echt weten hoe we het kunnen gebruiken en wat de langetermijngevolgen zijn. Ook ten aanzien van onze privacy en de eigendomsrechten van wat geproduceerd is door AI.
Het resultaat is vervolgens ook dat er allerlei doemscenario's worden geschetst. Zo worden jonge mensen ontmoedigd om iets met financiën te gaan doen. Want: "Je hebt straks geen werk meer, dat wordt toch allemaal overgenomen door AI." Niet mijn woorden, maar onlangs wel gehoord op verjaardagen.
Ook influencers zijn bang hun werk kwijt te raken
Maar niet alleen in de accountancy speelt dit beeld. Ook in 'mijn' wereld van influencers is men bang voor de toekomst en hoe AI hun werk over gaat nemen. Er bestaan namelijk al levensechte, door AI gemaakte influencers.
Achter de schermen wordt daarbij door contentmakers een digitale influencer gemaakt. Content wordt gepubliceerd op social media kanalen zoals Instagram, TikTok en YouTube. Door het plaatsen van berichten wordt een fanbase opgebouwd. Net zo lang tot deze fanbase groot genoeg is, zodat het account interessant is voor bedrijven om mee samen te werken. Op die manier wordt geld verdiend door de makers. Niet anders dan bij een real life influencer.
Let wel: Het is vanaf het begin duidelijk dat het gaat om een door AI gemaakte influencer. Dat staat altijd duidelijk vermeld. Zoals bij dit account van Shudu, waar in haar bio staat The World’s First Digital Supermodel.
Voordeel voor de makers en bedrijven waarmee wordt samengewerkt, is dat je een digitale influencer alles kunt laten zeggen wat je wilt, zonder rekening te moeten houden met eisen of divagedrag van een echt mens van vlees en bloed. Toen dit algemeen bekend werd onder influencers, was de digitale wereld te klein. Ze waren massaal bang over een tijdje 'ontslagen' te worden en vervangen door robots.
Uiteindelijk valt het natuurlijk allemaal wel mee. De markt is groot genoeg. Bovendien zie je een, in mijn ogen goede, verschuiving naar meer authentieke content. Content die persoonlijk is en waarde toevoegt, in plaats van alleen maar mooie plaatjes. Ja, delen van het werk kunnen worden overgenomen door AI, maar dat zorgt er voor mij bijvoorbeeld alleen maar voor dat mijn werk inhoudelijk leuker en gevarieerder wordt.
Toepassingen in de accountancy
Geldt dat dan ook voor de accountancy? Zoals ik er naar kijk wel. AI zorgt voor automatisering van standaardprocessen. Het bekijken of toelichtingen in de jaarrekeningen in overeenstemming zijn met de standaarden is heel snel gedaan door AI. En vaak nog nauwkeuriger ook dan wanneer een real life accountant na een lange werkdag van tien uur nog 'even' de toelichtingen moet controleren.
In plaats van ons druk te maken hoe we de ontwikkelingen kunnen tegenhouden, doe je er volgens mij juist goed aan accountants op te leiden om deze technieken te gebruiken. Het geven van de juiste prompts wordt alleen maar belangrijker. Evenals het kunnen verifiëren van de output.
Al met al denk ik dat AI het werk inhoudelijk juist leuker gaat maken. Net zoals ik in mijn werk meer inhoudelijke en authentieke berichten kan maken. Laat AI het saaie werk maar opknappen. Dan kun je het echte denkwerk aan de accountants overlaten. Het inzicht van jou als accountant wordt daarmee steeds belangrijker. En dat is toch wat we veel leuker vinden om te doen? Echt nadenken over oplossingen voor onze klanten?
Wat vindt u van deze column?
ReageerGerelateerd
Juridische sector investeert in AI maar moet vaker terug naar kantoor
Advocatenkantoren en juridische afdelingen verhogen hun investeringen in technologie zoals AI en ESG-kennis, om te voldoen aan veranderende vraag in de markt. Steeds...
Rekenkamer: Rijksoverheid schat risico's AI vaak laag in
De Rijksoverheid weet van veel kunstmatige intelligentie (AI) niet of die naar behoren werkt. Voor meer dan de helft van de AI-systemen die het Rijk gebruikt, zeggen...
Onderzoek: meerderheid Nederlandse bedrijven gebruikt geen AI
De meerderheid van de bedrijven in Nederland (57 procent) gebruikt nog geen kunstmatige intelligentie (AI) in hun bedrijfsvoering. Volgens marktonderzoeker Telecompaper...
AI speelt steeds grotere rol bij fraude
Cybercriminelen zetten steeds vaker kunstmatige intelligentie in om complexe fraudepogingen uit te voeren. AI-gedreven fraude is inmiddels goed voor ruim veertig...
Ruim honderd bedrijven ondertekenen AI-pact van EU
Ruim honderd bedrijven hebben zich aangesloten bij een ‘pact’ met de Europese Commissie voor verantwoorde ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Onder andere...