Marjan Heemskerk is actief op sociale media. En dus heeft ze soms last van mensen die onaardige dingen zeggen. Of aannemen dat ondernemers iets heus wel weten.
Discussie ColumnBoos worden op internet-trollen
Eens in de zoveel tijd is het weer raak. De relatief rustige decemberperiode bleek een mooi moment. Een aantal internet-trollen vond het nodig om onaardige dingen online te zetten, als reactie op enkele van mijn online uitingen en social media-posts.
Ik noem het internet-trollen. Vergis je niet: Het zijn geen nepaccounts die vanuit een Chinese kelder worden aangestuurd, maar 'gewone' mensen met een echt profiel. Of internet-trol dan de beste benaming is in deze, weet ik niet. Maar het sluit wel aan bij mijn gevoel hierbij in ieder geval.
Wat was er aan de hand? Ik plaatste een video over geld overmaken van je zakelijke naar je privérekening, als ondernemer met een eenmanszaak. Iets waar ik regelmatig content over maak. Een belangrijk onderwerp, waarover veel misvattingen bestaan.
Ene Leo vond het nodig om daaronder te reageren: "Wat een gezever, iedere ondernemer weet dit." Dat schoot bij mij in het verkeerde keelgat. Waarom? Nou, niet zozeer omdat ik het me persoonlijk aantrok. Dat is in mijn werkveld ook niet te doen. Dat zou heel slecht zijn voor mijn mentale gezondheid. Ik reageer er ook nooit op. Zonde van mijn tijd en energie.
Zzp'ers die vragen durven te stellen
Nee, waar het mij om te doen was, was met name dat het voelde als een aanval naar mijn trouwe volgers. Zzp'ers die wel meer willen weten over hun financiën en administratie. En vooral zzp'ers die vragen durven te stellen. Want dat is iets waarvoor ik me al jaren hard maak. Dat ik er nooit vanuit ga dat een ondernemer "het wel weet" en dat geen enkele vraag te dom is.
Door dit soort reacties onder mijn berichten zijn er weer tal van ondernemers die voornemens waren een vraag te stellen over dit onderwerp en dat vervolgens niet meer durven. Dat vind ik juist zo kwalijk.
Dat weten ze vast wel
Ik hoop dan ook dat iedere financial die dit leest nooit zomaar aanneemt "dat een klant het wel weet". Een bekend voorbeeld dat ik hierbij vaker aanhaal, zijn de reacties die ik kreeg op een van mijn eerste artikelen op mijn blog, dat ging over btw. Ik begon die blog met "btw en omzetbelasting zijn eigenlijk hetzelfde".
Vanuit mijn financiële wereld werd ik uitgelachen. "Ondernemers weten dit wel" en "Je kunt ervan uitgaan dat ondernemers dit wel snappen."
Maar aan de andere kant de ondernemers: "Wat fijn dat iemand dit eindelijk uitlegt." "Ik durfde dit nooit te vragen aan mijn boekhouder." En juist de reacties van de ondernemers grepen mij aan.
Aannames
Ik hoor jullie denken: "Maar mijn klanten opereren op een heel ander niveau. Een cfo van een multinational hoef ik niets uit te leggen over een btw-aangifte." Helemaal waar. Maar ook daar spelen aannames. En dan vooral onjuiste aannames. De cfo van Philips weet ongetwijfeld veel, maar ga er niet vanuit dat die cfo alles weet. Dat is een gevaarlijke aanname.
Wat is er mis met af en toe eens checken of wij accountants en onze klanten het over hetzelfde hebben? Of de boodschap op de juiste manier is overgekomen? En houd vooral de deur open voor het stellen van vragen. Laat je klanten weten dat geen enkele vraag te dom is om te stellen. Dat ze juist om die reden jou als accountant hebben. Dat ze niet alles hoeven te weten. Net zoals wij accountants ook onmogelijk alles kunnen weten.