Accountants mogen zich af en toe best bewust zijn van hun goede eigenschappen, meent Marjan Heemskerk.
Discussie ColumnWaarom accountants stiekem eigenlijk geweldig zijn
Een tijdje terug mocht ik een lezing geven bij een bank, over netwerken en samenwerken met andere disciplines binnen de financiële dienstverlening. De aanwezigen die avond waren accountants en financials. De doelstelling was om accountants meer de samenwerking te laten opzoeken; onder andere met de bank natuurlijk.
Ik begon die avond met het opsommen van de positieve persoonlijke eigenschappen van ons als accountants. Ik vraag me af of iedereen die dit leest zich daar wel voldoende van bewust is. Weten we wel waar we door de buitenwereld om geroemd worden? Wat het fijn maakt om met ons accountants samen te werken?
Het risico dat er nu allerlei accountants naast hun schoenen gaan lopen, na het lezen van dit lijstje, acht ik zeer klein. Ook dat is een eigenschap van accountants: bescheidenheid. Maar die laat ik nu even voor wat het is.
Wat zijn dan in mijn ogen positieve eigenschappen van accountants? Ik ga hier in op enkele persoonlijke eigenschappen, naast de ongetwijfeld vele vakinhoudelijke kwaliteiten.
Betrouwbaarheid
Accountants zijn bij uitstek betrouwbaar. Spreek je iets met een accountant af, dan wordt die afspraak nagekomen. Zo had ik een tijdje terug afgesproken met Martine, voor podcast opnames. Zij is ook accountant en we spraken om 10.00 uur bij mij thuis af voor de opnames. Die afspraak was al een hele tijd geleden gemaakt. Ik maakte me absoluut geen zorgen dat Martine niet zou komen, of veel te laat zou komen. En ja: om klokslag 10.00 uur belde zij bij mij thuis aan. Het is trouwens ook een hele leuke podcast geworden.
Nu hoor ik accountants denken: "Ja, dat is toch heel normaal? Als je een afspraak maakt, zorg je dat je er bent." Ik kan je vertellen dat dit absoluut niet normaal is. Ik werk de laatste acht jaar vooral met marketing- en communicatie-afdelingen. Daar check ik altijd dubbel een gemaakte afspraak. Mensen komen niet opdagen, zijn de afspraak vergeten of komen een halfuur te laat.
Deadlines zijn heilig
Maar niet alleen bij afspraken zijn accountants betrouwbaar. Ook met werkzaamheden en deadlines. Een voorbeeld uit mijn eigen ervaringen: in 2019 schreef ik mijn eerste boek The happy financial, uitgegeven bij Uitgeverij Business Contact. We spraken af dat ik op 31 oktober de eerste versie zou aanleveren. Dat eerste concept wordt dan nog nagekeken door een bureauredacteur, een redacteur en de hoofdredacteur. Allemaal nodig voordat proefdrukken worden gemaakt en het boek op tijd in de winkel kan liggen.
Op 31 oktober lever ik dus netjes het eerste concept van mijn boek aan bij de hoofdredacteur, van wie ik direct een telefoontje krijg. Wat blijkt? Ik ben in het honderdjarig bestaan van de uitgeverij de EERSTE die op tijd aanlevert. "Auteurs zijn meestal niet zo van de deadlines."
Voor mij heel logisch, maar in een andere wereld dan de accountancy dus blijkbaar toch niet zo.
Loyale, harde werkers
Nog een goede eigenschap: we zijn loyaal. Alhoewel we sneller naar een andere baan uitkijken dan bijvoorbeeld tien jaar geleden, zijn we als beroepsgroep een stuk loyaler dan in andere sectoren. Ook vallen we, in het openbaar althans, onze werkgevers niet af.
Accountants kunnen ook gruwelijk hard werken. Veel werk verzetten in een korte tijd, op een zo efficiënt mogelijke manier. De druk van het tijdschrijven zal daaraan wel bijdragen, denk ik.
En de laatste goede eigenschap die ik zie, is dat we een brede kennis hebben. Zo zijn we natuurlijk ook opgeleid. We weten van alles een beetje. En van allerlei bedrijven weten we iets.
Leerpuntje
Het kan ook in je nadeel werken. We zijn heel erg klachtgericht en dienstbaar. Heeft de klant een probleem? Dat willen we oplossen voor ze. Dat heeft wel meteen als groot nadeel dat we niet snel zullen zeggen dat we iets niet weten. De klant komt immers naar ons toe met dit probleem. Moeten wij het dan niet zelf kunnen oplossen?
Daar zit volgens mij nog wel een leerpuntje voor veel accountants. Want weet jij wat je wel weet, maar ook wat je niet weet? Schakel je snel genoeg andere experts in als dit nodig is? Zie dat vooral niet als falen, maar als een nog betere dienstverlening.
Waarom wil ik dit nu kwijt? Omdat ik van mening ben dat het af en toe goed is om je bewust te zijn van deze goede eigenschappen. Stap eens uit je accountantsbubbel en je ziet hoe anderen naar je kijken. Als je midden in de accountancy zit, zijn dingen voor jou vaak vanzelfsprekend. Ik wil maar aangeven dat dat echt niet altijd het geval is. Dat je dus ook wel trots mag zijn op jezelf als accountant. Vertrouw daarom op jezelf en schat jezelf op waarde.