Pieter de Kok

Accountants zijn er maar druk mee: praten over artificial intelligence. Maar onder de paraplu van AI valt een groot aantal varianten, aldus Pieter de Kok.

Discussie Column

Gezocht: problemen voor AI-oplossingen

We zijn hard op zoek naar problemen die we gaan oplossen met artificial intelligence (AI) in de audit-, samenstel- en bredere praktijk. We hebben het dan niet over data-analyse of machine learning, want daarmee zijn we als beroep al heel ver. Nee, vrij naar BING (of ChatGPT) hebben we het dan over ANI. En dan is ANI nog maar het begin.

BING gerust lekker mee, want nieuwe kennisverwerving is nog nooit zo makkelijk geweest:

  • We starten met ANI (kunstmatige nauwe intelligentie) - AI die we inmiddels allemaal kennen, ontworpen voor specifieke taken zoals gezichtsherkenning op de telefoon, chatboxen, om uw spullen op Bol.com te retourneren, het dicteren in WORD (gaat tegenwoordig foutloos) en de zelfrijdende taxi's in Shanghai en Las Vegas. AI voor het gemak, inmiddels is iedereen er bekend mee.
  • Via ANI gaan we naar AGI (kunstmatige algemene intelligentie). AGI is het type AI dat is ontworpen om te leren, denken en presteren op een vergelijkbaar niveau als de mens, als u en ik. AGI kan multitasken (dat kan ik zelfs niet), zich makkelijk aanpassen aan nieuwe situaties en meer. Spoiler: Het bestaat nog niet. Hoewel op LinkedIn sommige collega-accountants de indruk wekken zichzelf al te hebben gekloond en de AI-Audit Robot een speciale plek op kantoor te hebben gegeven. Marketing.
  • Van AI als mens gaan we naar ASI (kunstmatige superintelligentie). Bekijk even Logan's Run uit 1976: We fantaseren al heel wat jaren over superintelligentie, en zie hoe wij mensen in 2322 volledig zijn overgenomen door AI-machines en de mens is 'uitgespeeld'.

Terug naar de AI-realiteit. We raakten enorm verwend de afgelopen twintig jaar. Vanaf de introductie van het internet (wie herinnert zich nog het trage inbellen?), via de smartphone naar 5G-wifi en het volwassen worden van het Internet of Things, alles en iedereen met elkaar verbonden.

Onder invloed van Fear of Missing Out, onze natuurlijke nieuwsgierigheid, willen we meer en meer AI. Ook accountants. Naast esg en elkaar overnemen zijn we er maar druk mee: praten over AI. Dat AI een containerbegrip is, is een understatement. Onder de paraplu van AI valt een groot aantal varianten.

Nu die nieuwe technologie toch komt en voor sommige accountancybestuurders zelfs een van de redenen is om de handdoek in de ring te gooien (lees: verkoop winkel, want het gaat zo hard met technologie), moeten er ook nieuwe problemen komen die we met elkaar gaan oplossen.

Het is natuurlijk niet zo dat we huidige problemen niet met huidige stand van de technologie kunnen oplossen. Als dit zo was dan hebben we nu een enorm kwaliteitsprobleem... En wellicht hebben we dat ook wel. Dat probleem staat los van de technologie, maar is gekoppeld aan de factor 'kwalitatief goede handjes', daar hebben we een tekort aan.

Er is geen tekort aan technologie. We hebben een gereedschapskist vol licenties, uiteenlopend van supersnelle ETL-tools, data-mining tools, visualisatie tools, process mining tools, statistiek en Python, van DataSnipper naar Tableau.

Helaas hebben we nog een ouderwetse dossiertool zonder Chatprompt-integratie of slimme visualisaties, maar dat komt omdat er geen markt is voor AI-supported audit documentatietools.

Omdat we, meen ik, nu een kwaliteitsprobleem hebben, denk ik dat we naar de volgende fase van technologie (dus ASI) moeten kijken, of via het klassieke vliegwiel van 'efficiencyverhoging' handen vrijmaken en daarmee de kwaliteit van ons werk kunnen verhogen. Want ja, er is veel technologie, maar het werken met deze huidige (data)technologie vereist nog veel handwerk. Dus mensen en die zijn er niet.

Wat zie ik op dit moment rond ASI ontstaan dat de efficiency in de audit of samenstelpraktijk kan ondersteunen? Laten we drie AI-thema's kort belichten. Beginnen we eenvoudig.

LLM (Large Language Models in combinatie met tekstuele, grafische en video AI:

  • BING / OpenAI wordt het platform voor interne kennisdeling voor elk kantoor, BING zit nu al in 365 en zal praten met Word, Excel en Powerpoint. Is een kwestie van tijd: het bureau vaktechniek wordt bureau BING. Positionpapers en interne memo's worden via promts automatisch gemaakt en wie nog Excel gebruikt in de audit (oef): je praat straks tegen Excel en Excel maakt de draaitabellen
  • Technische memo's rondom Data-Scripts (zie Handreiking 1141 Data-analyse) worden straks geschreven door een combinatie van tekst-AI, aangestuurd door Python scripts. Op dit moment experimenteren we al met Alteryx scripts via Python omzetten in technische memo ten behoeve van dossier en toetsing
  • We praten straks tegen Tableau, in plaats dat we in Tableau zelf visualisaties bedenken. Via Tableau Pulse wordt het opbouwen van de Story of the Audit nog eenvoudiger en gaat sneller.
  • Vaktechnisch overleg en onboarding training wordt ondersteund door Video-AI: je maakt je Audit Aviator (eenvoudig te maken), spreekt de onderwerpen in en je hebt VTO-video's die je intern en extern makkelijk kunt delen. Via BING doe je een logicacheck of je verhaal klopt.
  • Toetsen bestuursverslagen, grondslagen aan RJ/ IFRS/US Gaap standaarden; via tekst mining.

Nu wordt het al wat lastiger; van ondersteuning van audit- en samenstelwerkzaamheden naar feitelijke vervanging van audit- en samenstelwerkzaamheden, hier moet de echte efficiencyslag komen, hier moeten AI-oplossingen komen om de huidige data-analyse (om het simpel te houden) te vervangen. Ik parkeer ook process mining rondom beoordelen werking interne beheersing; prima technologie, nu al beschikbaar.

Wij hebben dus nog geen ASI Analytics oplossingen, nog niet. Sterker, we hebben zelfs nog geen werkende machine learning (door computer getrainde detectiecontroles) in de audit, maar mijn team heeft wel een lijstje opgesteld van low hanging fruit.

Dit zijn toepassingen die non-biased, plug & play, direct het leven makkelijker maken:

  • AI-driven Analytical Reviews (initiële CBO, post CBO en afsluitend) en Risk Assessment Updates.
  • 0: volledig geautomatiseerde verbandscontroles, intern, maar ook extern, met input data uit de keten (derde verantwoording).
  • Feilloze afloopcontroles, met bankdata-details die door AI automatisch worden gekoppeld aan debiteuren en crediteuren.
  • Logica (deels kwalitatief, deels kwantitatief) checks, AI-quality review (iets wat de AFM volgens mij aan het bouwen is op basis van onze zeswekelijkse Excellijstjes per audit die we opsturen), logica tussen risico's, werkstappen, materialiteit, bevindingen etc. Voor samenstelpraktijk logica checks op jaarrekeningen vanuit mapping, is de mapping logisch, juist en consistent.
  • Hoog op de lijst: AI driven Early Fraud Detection, iedereen zijn wens.
  • AI driven, deels via OpenData, OpenAI, gekoppeld aan statistiek en verdieping predictive analytics; continuiteitsanalyses, op maat.

Dit zijn de onderwerpen die in mijn team het meest worden benoemd. Jullie hebben vast ook ideeën, deel ze gerust. Voor de duidelijkheid: We hebben dit NIET en ik vermoed dat er nog heel wat jaren overheen gaan, willen we die stap wel maken. Ondertussen: enjoy the AI-ride.

PS: Laten we wel het eerlijke verhaal over echte toepassingen van AI binnen de audit blijven vertellen richting studenten en onze stakeholders. Er bestaat geen BING Prompt die een volledige IT-audit in vijftien minuten doet, er is nog geen AI-Face-Balance-Sheet Recognition script dat balansen en V&W-rekeningen herkent en toetst op logica.

Wat vindt u van deze column?

Reageer

Pieter de Kok is partner bij Coney Minds. Van 2010 tot en met 2014 was De Kok aanjager van vernieuwingsbeweging Tuacc.

10 reacties

Ron Heinen

Op de link

https://www.ndax.eu/hnqgYoXVW5gERtfXSV7P.pdf

legt Bing Chat GPT4 het verschil uit tussen intelligentie van een Mens versus de intelligentie van een AI-Systeem.

Glenn Mungra

Hartelijk dank voor de vraag in de tilel van het artikel aan collega Pieter de Kok..

Ik mis nog iets wat zowel een probleem kan zijn als een oplossing in het kader van de verantwoording. In het rijtje van 'laag hangend fruit' mis ik nog: 'xbrl' als hulpmiddel voor rapportage en voor ondersteuning van AI-gedreven oplossingen.
Het gebruik van hoog gestructureerde data in een taxonomie met evt. specifieke uitbreidingen kan helpen bij het versneld en automatisch beperken van het risico van fouten in de verantwoording en voor automatische verbetering van de onderlinge vergelijkbaarheid tussen presentatiewijzen. (https://www.semanticscholar.org/paper/XBRL%2C-How-It-Implies-The-Audit-Process-Mardian/2dbd0fffd6bc4c9e74978449d50e970be095c7b5)

Je blijft nog wel uitdagingen houden zoals:
- kloppen 'de data die gebruikt zouden moeten zijn' in het model?
- kan 'de verwerking op de achtergrond door het systeem op een begrijpelijke manier uitgelegd' worden?
- voldoe je behalve aan de vereiste 'technische juistheid van de verwerking' ook nog aan de specifieke 'informatiebehoefte van gebruikers' van het rapport?
- en klopt 'het verhaal dat nog altijd door mensen gepresenteerd wordt' in het rapport?

Frans Kersten

Toen ik rond 1990 voor het eerst in aanraking kwam met wat we nu AI noemen (binnen Moret), was deze toegepast op een hypotheektoepassing. De uitkomst bleek zeer stigmatiserend voor bepaalde bevolkingsgroepen (toen al!) waardoor er aarzelingen waren in de toepassing. Ik denk dat ook de accountant zich niet aan ethische principes inzake de toepassing mag onttrekken.
Ten tweede is er regelgeving vanuit de EU op komst die zeer strikte regels gaat stellen aan dit soort toepassingen. Zodanig strikt dat er in de zorg gevreesd wordt dat deze een einde kan betekenen voor veel innovatie en daarmee verbeteringen van diagnoses (denk aan kanker). Denk dat toepassing door de accountant aan dit soort regelgeving zal moeten voldoen. Vraag of de gemiddelde accountant hier op zit te wachten.

Pieter de Kok

Hola Fouk, amigo.

Je hebt toch wel mijn stukje gelezen?

Als er een onderwerp is waar ik oprecht enthousiast over ben is het AI. Zeker in relatie arbeidsmarkt.

Ik kan zeker cynisch zijn, denk aan ESG overcompliance (drang), de hype rondom Private Equity en vast nog veel meer.

De Familie de Kok afwasmachine stel ik gelijk aan huidige technologie (data-analyse, process mining etc). Jij stelt de afwasmachine gelijk aan Ai. Verschillende golflengte.

Ik werk in mijn verhaal uit dat we (als we handjes genoeg hebben) we nu met jouw vaatwasser al prima aan de slag kunnen, dat we eigenlijk geen afwasprobleem hebben. Helaas, sinds we geen mensen hebben om slimme afwasmachine te bedienen, hebben we nu een probleem.

Dat next level AI het leven makkelijker gaat maken en de bediening van afwasmachine en het wegzetten van schone spulletjes en schoonmaken keuken van ons gaat overnemen. Het vliegwiel.

Dat is in mijn verhaal de oplossing voor een huidig (kwaliteitsprobleem). De arbeidsmarkt.

Ik geef mijn kijk waar wij nu staan als beroep met AI en ja ik zie veel marketing en zie ik nog weinig AI vliegen. Ik zie AI niet als volgende (marketing)uithangbord.

Met mijn team zijn wij elke dag bezig met kijken waar we realistische stapjes met ML/Ai kunnen maken. Klooienmetcomputers. Klein bier.

Tegelijkertijd denk ik dat we al een geweldige vaatwasser hebben (technologie vandaag) die niet alleen sneller en grondiger de afwas doet (in jouw analogie met old school auditing), maar dat we nu te weinig datadriven audit professionals (handjes) hebben.

Dus sisi señor Fouk, lets go AI. Handjes probleem opgelost, en wellicht zelfs nog schonere afwas, we weten het niet, want het bestaat nog niet.

Fouk Tsang

Pieter ik respecteer je cynisme, maar je suggereert dat de accountancywereld op de AI-trein springt, op zoek naar problemen die nog niet eens bestaan, alleen om oplossingen te rechtvaardigen voor hun technologische speeltjes. Toch zou ik het echt willen omdraaien, we hebben als sector best wel veel problemen de arbeidsmarkt, daarvan afgeleid de werkdruk, nieuwe regeldruk en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als er nieuwe hulpmiddelen ontstaan om die problemen deels kunnen oplossen dan ben ik daar best nieuwsgierig naar. Is dat gelijk het antwoord op alles en op alle grote problemen in ons vakgebied nee. Dus in termen van Arnout een beetje klooien met die nieuwe hulpmiddelen, daar is helemaal niets mis mee. En als die hulpmiddelen bijvoorbeeld helpen met een stukje zakelijke corvee op te lossen dan is daar helemaal niets mis mee. Ik neem aan dat de familie de Kok ook een vaatwasser heeft en dat terwijl met de hand afwassen echt veel sneller gaat.

Alexander Vissers

@ Marcel Pheijffer: Banaal heeft de oorspronkelijke en nog steeds breed gebuikte betekenis van "alledaags" cq. "triviaal", ik heb het woord "banaal"gekozen omdat dit meer een contrast tegenover geavanceerd en complex dan dat bijvoorbeeld "basaal" dat is. Maar over stijl kun je een andere mening hebben. Banaal ook omdat het gaat om de vanzelfsprekendheid: de kern van het beroep van accountant als getuige-deskundige los van techniek en methode.

Ron Heinen

Aansluitend op de vorige reactie, op

https://www.ndax.eu/3Dp4h2Cb95FX9xnz5jb8.pdf

zijn concrete referenties te vinden gegeven door Bing Chat GPT4 bij non-biased, plug & play toepassingen die direct het leven makkelijker maken.

Marcel Pheijffer

@Pieter

Hadden we maar meer nuchtere denkers binnen ons vakgebied zoals Pieter. Niet alleen nuchter, maar ook to-the-point en vooral deskundig.

@Alexander

Het is voor de tweede maal in korte tijd dat ik op deze site het woord 'banaal' zie gebruiken waar ik zelf het woord 'basaal' zou hanteren.

Daarom de vraag: lees je eigen reacties eens terug en vertel of je echt banaal hebt bedoeld of moet het toch basaal zijn?

En als het toch 'banaal' is, zou je het gebruik van die term dan willen toelichten? Daar kan ik dan van leren.

Alexander Vissers

Goed verhaal dat een en ander concretiseert en in perspectief plaatst al begrijp ik er hoegenaamd niets van. Mijn bezwaar is zoals tegen alle audit modellen is dat wat je ook doet je nog steeds geen bevestiging hebt van welk saldo dan ook. Als je de bevestiging hebt dat een jaarrekening intern consistent is logisch samenhangt en de verbanden sluiten dan nog moet je met eigen waarneming bevestiging van derden etc. de jaarrekening controleren. Misschien kan AI helpen bij statistische steekproeven (toetsen) maar eerlijk gezegd zijn statistische toetsen in de accountantscontrole niet heel erg nuttig aangezien de fouttolerantie ten aanzien van materiële fouten heel laag is en de kans op materiële fouten eveneens heel laag is. Missers uit het verleden wijzen er op dat als controles de mist in gaan dit doorgaans in de uitvoering gebeurt en bij de meest banale controlehandelingen. Ten aanzien van fraude: aan de ene kant is fraude een natuurverschijnsel, het is altijd en overal, aan de andere kans is de kans op materiële fraude heel klein. Fraude is veel meer een probleem voor de onderneming / instelling dan voor de accountant in het kader van de wettelijke controle van de jaarrekening. Maar zeker kan AI als kritische sparringpartner een bijdrage leveren.

Ron Heinen

Op de link

https://www.ndax.eu/c42H5gzxh76sjV8o3BJw.pdf

is een reactie te vinden van Bing Chat GPT4 op het artikel.

De letters zijn wat klein maar kunnen zo groot worden gemaakt als je wilt in het universele pdf bestandsformaat.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.