John Weerdenburg

Wat betekent ondernemerschap in de accountancy eigenlijk? Nemen accountants genoeg tijd om aan hun onderneming te werken, of laten ze zich vooral leiden door de waan van de dag, vraagt John Weerdenburg zich af.

Discussie Column

Werk je in de zaak of aan de zaak?

Onlangs ben ik heerlijk uit eten geweest bij een restaurant in Amersfoort. Het was er gezellig druk, de kaart was ook uitstekend, maar een deel van het restaurant was afgesloten. Met enige regelmaat kwamen mensen met een ietwat gretige blik in hun ogen informeren of er nog een tafeltje voor hen vrij was. Tot mijn verbazing kregen zij nul op het rekest. Nieuwsgierig als ik ben, vroeg ik de eigenaar van het restaurant naar de reden hiervan. "Meneer, ik heb geen personeel genoeg en ik moet daarom een deel van mijn zaak dichthouden." Een goed en kordaat besluit. Van een ondernemer die weet wat hij doet.

Onmiddellijk trek ik dan de parallel naar onze prachtige branche. Overal horen we over kantoren die niet aan personeel kunnen komen. Als ik 'de restaurantsituatie' vertaal naar onze branche, zie ik dit: Wij hebben structureel niet te weinig personeel, maar te veel klanten. Te veel klanten met 'gedoe', die onevenredig veel aandacht, tijd en energie van ons vergen. Zolang we dat laten gebeuren en hierin geen rigoureuze keuzes maken, modderen we maar door. De voortgang van het werk lijdt eronder, het collectieve humeur en formele termijnen bij jaarrekeningen worden niet gehaald. Dat zegt iets - en misschien zelfs wel veel - over de kwaliteit van het ondernemerschap op een accountantskantoor. 

Bij een recente rondetafelbijeenkomst van de NBA werd gepeild hoe het staat met dat ondernemerschap van accountantskantoren. Wat bleek daaruit? Veel accountants die een kantoor startten, deden dat niet vanuit een brandende ambitie om ondernemer te willen worden. Er speelden vaak andere motieven, zoals 'het anders doen dan mijn huidige werkgever', meer vrije tijd (?), meer verdienen (?). En natuurlijk omdat ze zo van hun vak houden. Maar wat betekent ondernemerschap in de accountancybranche dan eigenlijk? Ondernemerschap bestaat voor een groot deel uit observeren, analyseren en actief bijsturen om je eigen bedrijfsprestaties voortdurend te verbeteren. Dat brengt ook met zich mee dat je als ondernemer moet weten hoe je moet prioriteren, welke volgorde je aanhoudt. Voor veel accountants die ondernemer werden, is die volgorde meestal: eerst de klanten, daarna de medewerkers, daarna de zaak en ten slotte is er ook nog een privéleven. Maar neem je op die manier wel voldoende tijd om aan je onderneming te werken - of laat je je opslokken door de waan van de dag? Wellicht is dit dilemma herkenbaar.

Kijk daarom eerlijk naar jezelf: Investeer je genoeg tijd in het nadenken over je onderneming, om strategische keuzes te maken? Besef je dat je op dit moment voortdurend achter de feiten aanloopt? Dilemma's kunnen alleen maar worden getackeld door reflectie én actie. En in dit geval is die actie gericht op de langere termijn.

Ik nodig je uit om tot deze actie over te gaan, door tijd in te plannen voor het werken aan je onderneming. Sluit je aan bij een ondernemersnetwerk, bij voorkeur een netwerk met collega's met dezelfde uitdagingen. Zo reserveer je voor jezelf ook verplicht tijd om aan je zaak te werken. Deze investering heeft op de lange termijn effect. Ook de NBA biedt communities voor gelijkgestemden; doe er je voordeel mee. Ondernemerschap is een 'spier' die moet worden getraind!

Wat vindt u van deze column?

Reageer

John Weerdenburg AA is mede-oprichter van adviesorganisatie Auxilium Adviesgroep BV te Leusden.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.