Arjan Brouwer

Bij het bepalen van grenzen voor rapportage- en controleverplichtingen moet ook nagedacht worden over de criteria die daarbij worden gehanteerd, meent Arjan Brouwer.

Discussie Column

It is not (only) the size that matters

De hoge inflatie van het afgelopen jaar heeft veel ongewenste gevolgen. Afgaand op een recent FD-artikel is een verplichte accountantscontrole er één van. Over de vraag of accountantscontrole inderdaad ongewenst is, zullen de meningen verschillen. Maar dat de grens van twaalf miljoen euro omzet of zes miljoen euro balanstotaal sneller dan verwacht wordt bereikt als inflatie de prijzen opjaagt, ligt voor de hand.

Datzelfde geldt overigens ook voor de grenzen van de grote rechtspersoon, relevant voor bijvoorbeeld de vraag of vanaf het boekjaar 2025 de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van toepassing is. Een niet geringe en kostbare uitdaging voor de ondernemingen die hier onder vallen. De beroepsorganisatie pleit dan ook voor het laten meegroeien met de inflatie van de grensbedragen. Dit lijkt een simpele oplossing voor het 'inflatieprobleem' (afgezien van het feit dat we hiervoor afhankelijk zijn van de EU) en komt waarschijnlijk niet alleen tegemoet aan de ondernemingen die op de grens balanceren, maar ook aan de accountantssector die, gezien de beperkte capaciteit, een verdere toename van de populatie controleplichtige bedrijven niet zonder meer met gejuich zal ontvangen.

De vraag voor welke categorie organisaties de controleplicht zou moeten gelden is relevant. Net zoals de vraag welke organisaties de CSRD moeten toepassen of voor welke organisaties extra eisen zouden moeten gelden, omdat ze van groter maatschappelijk (openbaar) belang zijn. Schaarse middelen moeten worden ingezet waar dat de grootste maatschappelijke toegevoegde waarde heeft. Tot nu toe wordt dat vooral bepaald door de omvang van de rechtspersoon en de rol op de kapitaalmarkt; denk hierbij aan beursgenoteerde ondernemingen en financiële instellingen. Die twee aspecten zijn niet onbelangrijk, maar het is toch ook een wat beperkte invalshoek.

Als we nadenken over rapportageverplichtingen en controleplicht en daarin aanpassingen maken, dan zou wat mij betreft ook opnieuw nagedacht moeten worden over de criteria die in ogenschouw worden genomen. Natuurlijk hebben grotere organisaties vaak een grotere maatschappelijke impact en is het belangrijk dat stakeholders de beschikking hebben over relevante en betrouwbare informatie van deze organisaties. Maar ik betwijfel of de (financiële) omvang en rol op de kapitaalmarkt allesbepalend zou moeten zijn. Is het logisch dat een klein beursfonds met een lage marktkapitalisatie en beperkte handel wordt gezien als een organisatie van openbaar belang en een grote niet-beursgenoteerde organisatie niet? Hoe maatschappelijk ontwrichtend is het geweest dat een aantal kleinere beursfondsen geen accountant konden vinden? Of kunnen beleggers prima zelf hun afwegingen maken als het gaat om hun beleggingskeuzes in deze kleine beursfondsen?

Is het logisch dat een onderneming met veel omzet, maar een beperkte impact op milieu en mensen, op grond van de CSRD moet rapporteren en een onderneming met minder omzet die een veel grotere impact op het milieu heeft niet? Is het logisch dat bepaalde grote overheidsorganisaties waar soms honderden miljoenen of zelfs miljarden doorheen gaan en beslissingen worden genomen die van grote invloed zijn op de samenleving, niet hoeven te rapporteren op grond van de CSRD terwijl een BV met pak hem beet vijftig miljoen euro omzet dat wel moet?

Het bewustzijn dat organisaties niet alleen verantwoording verschuldigd zijn aan financiële investeerders, maar ook aan andere stakeholders, en dat niet-financiële informatie een belangrijk onderdeel is van de informatieverschaffing door organisaties, is de afgelopen jaren toegenomen. In het verlengde daarvan moeten we die niet-financiële aspecten en analyse van de stakeholders bij een organisatie ook nadrukkelijker een plaats geven bij het bepalen van de rapportage- en controleverplichtingen. Want: It is not (only) the size that matters.

Wat vindt u van deze column?

Reageer

Arjan Brouwer is partner bij PwC en hoogleraar externe verslaggeving aan de VU Amsterdam.

6 reacties

Alexander Vissers

Specifiek voor Nederland geldt al dat wij, zonder dat de Richtlijn en EU recht daar ruimte voor biedt, in plaats van aantal werknemers FTE's hanteren. Vermeerderd met het feit dat wij ook nog eens een handhavingsmoratorium en een flex wildgroei kennen die het aantal werknemers nog eens extra omlaag brengt. Er is nooit een deugdelijke onderbouwing voor de groottegrenzen gegeven. Misschien alleen de overweging dat kleinere ondernemingen vanwege gebrek aan functiescheidingen en interne controle toch veelal geen goedkeurende verklaring kunnen krijgen maar dat is nooit zo door de EU vastgelegd. Niet uit te leggen is al dat voor ondernemingen die kennelijk niet van openbaar belang zijn toch een controleplicht geldt. De rol op de kapitaalmarkt is nu juist wel een geldig criterium zo niet voor wettelijke controle dan toch zeker voor voorwaardelijke accountantscontrole, die ook nog eens veel ouder is, voor notering aan een gereguleerde beurs. Voor wie daar niet aan wil of kan voldoen blijft de OTC markt (met name Euronext Growth) open. De VS kent helemaal geen wettelijke controle maar wel een voorwaardelijke controle voor SEC registrants. Het niet vinden van een accountant heeft een zelfreinigende werking van gereguleerde beurzen, wie daar niet veel te zoeken heeft verdwijnt. De kleine beursfondsen zijn zo goed als betekenisloos, deels "beurszombies" met uitzondering van Value8. En verder glijden wij als we niet oppassen onder EU vlag steeds meer af richting de bureaucratische Marxistische heilstaat waar de eigendom bijzaak is.

Jan Wietsma

Het is inderdaad goed om de maatschappelijke relevantie of de maatschappelijke impact van een onderneming mee te nemen bij het ontwikkelen van nieuwe controlecriteria. Daarbij kunnen we leren van de banken.

Overigens kan ik mij dan voorstellen dat een DGA onderneming met 250 man personeel toch controleplichtig is.

Ronald Bobbe

Als ex-vennoot van BDO is "grens controleplicht" al heel lang een stokpaardje van mij.
Mijn standpunt: de grenzen moeten nog veel forser worden opgetrokken, en daarbij meteen het begrip OOB afschaffen. Alle bedrijven en instellingen met een omzet boven (zeg, maar vatbaar voor discussie) EUR 100mio zijn controleplichtig. Balanstotaal en # werknemers niet meer relevant.
Je slaat dan vele vliegen in één klap (niet uitputtend):
- een kleinere controlemarkt, dus minder problemen en druk op het vinden van een controlerend accountant;
- de MKB markt wordt groter, maar het middensegment wordt 'verlost' van alle WTA gedoe n.a.v. controles;
- de middelgrote kantoren hebben ook minder last van hoge en toenemende compliance kosten, dus goed voor de klanten en de economie;
- vrijwillige controle mag nog altijd blijven, als alle stakeholders dat willen (of afdwingen, bijv. de bank) dan "why not".
De meest gehoorde reactie op mijn standpunt is vaak: "Ja, maar dat kan niet vanwege de EU regels".... Uhh, jammer dan. Neem het voortouw en zorg dat ook in Brussel het gezond verstand overwint.

John Weerdenburg

Arjan, dank voor je betoog. Om niet in een academisch betoog verzeild te raken (hetgeen m.i. te vaak op dit podium gebeurd) een praktisch insteek. Als eigendom en bestuur in 1 hand is (DGA of familiebedrijf) laat een externe stakeholder maar bepalen of er een (vrijwillige) controle moet worden uitgevoerd. Een wettelijke controle kan bij deze ondernemingen achterwege blijven.

Ron Heinen

Bij de controle van beursgenoteerde bedrijven kijken gelukkig activistische short sellers ook mee, zie bijvoorbeeld

https://www.datawrapper.de/_/7eR5H/

voor een grafiekje van het jaar 2022.

Gemiddeld ging de beurskoers van deze 113 bedrijven met 31.3% omlaag doordat de financiele rapportage een te positief beeld gaf ten opzichte van de realiteit.

Van deze 113 bedrijven werden er 64 gecontroleerd door de Big4, dus 57 procent.

Matthijs Pool

In aanvulling een artikel van meer dan 10 jaren geleden :-)
https://www.accountant.nl/opinie/2011/8/niet-afschaffen-maar-aanscherpen-van-controleplicht/

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.