Jeffrey Bekkerin

Het lijkt er op dat de sociaal-economische taal die we gebruiken in onze controles, om bedrijfssystemen en hun problemen te beschrijven, niet meer adequaat is, meent Jeffrey Bekkerin.

Discussie Column

Sommige dingen zijn niet in woorden te vatten

Jeffrey Bekkerin

Woorden - of deze nu uitgesproken zijn, geschreven op papier of alleen door je gedachten gaan - kunnen een magische uitwerking hebben op mensen. Het is gemakkelijk je te verliezen in de betekenis van het woord door er onbewust een verkeerd label op te plakken. Hierdoor weet je immers niet goed wat het echt betekent, omdat de diepere betekenis ontbreekt. Neem nou de woorden waar we het label 'menselijke waarden', 'kwaliteit' of 'vertrouwen' op plakken.

Het laatste woord is ook van toepassing op de COVID-19 crisis, waarbij onze leiders zeggen: "Heb vertrouwen dat alles goed gaat komen". Daarnaast keren deze drie labels veelvuldig terug in het werk van de accountant. Hier zal ik alleen het label 'waarden' bespreken, maar als je dat woord vervangt door 'kwaliteit' of 'vertrouwen', komt het de facto op hetzelfde neer.

Menselijke waarden zijn belangrijk voor het interne beheersingssysteem van organisaties, wat weer belangrijk is voor de accountantscontrole. Zo geeft het COSO-raamwerk waarden een prominente rol als het gaat om de controle-omgeving. Ze zijn belangrijk bij integriteitsvraagstukken, maar ook wanneer we spreken over cultuur. Kijk maar naar de laatste rapporten geschreven over het beroep. Ze staan vol met verwijzingen naar cultuur en gedrag (waarden liggen hieraan ten grondslag).Iedereen vindt het belangrijk. Maar wat is het precies wat we zo graag in woorden willen vangen?

Het gaat om een containerbegrip dat door elkaar heen kan worden gebruikt voor iets dat we zintuigelijk observeren in organisaties, maar niet echt kunnen meten of vastpakken omdat het elke keer weer net iets anders is. Maar het vormt toch min of meer een geheel. Het is alsof je naar de zee kijkt. In de zee is elke golf weer net iets anders, maar samen geven ze betekenis aan wat we verstaan onder 'zee'.

Het feit dat het elke keer weer net iets anders is (of dynamisch), wordt ook bevestigd als je de woorden 'waarden en cultuur' intikt op een zoekmachine op internet. Je komt dan veel verschillende definities tegen. Ze lijken allemaal op elkaar, maar zijn steeds weer een beetje anders: net als de golven in de zee. Ik vind het lastig om een uniforme definitie te vinden over wat waarden en cultuur nu precies zijn. En volgens mij ben ik niet de enige.

Is het wellicht zo dat we een sociaal-economische taal hebben ontwikkeld waarmee we gedragspatronen kunnen beschrijven die van belang zijn voor de performance van bedrijven (lees ‘dynamische systemen’), maar dat een paradigma ontbreekt waarmee we ze kunnen verklaren?

Waarde en cultuur zijn belangrijk, maar als we niet weten wat deze zijn, hoe kunnen we ze dan beoordelen? En als waarden niet zijn te bevatten in woorden, hoe leg je dit dan vast als accountant in je controledossier?  En als het niet in woorden is te bevatten, hoe moet je dan de kwaliteit vaststellen van een controledossier? Volgens mij is deze onduidelijkheid in het definiëren van begrippen zoals ‘kwaliteit’ en ‘waarden’ een belangrijke oorzaak van de huidige kwaliteitsdiscussie.

Het lijkt er dus sterk op dat de huidige sociaal-economische taal die we gebruiken in onze controles, om bedrijfssystemen en hun problemen (denk aan integriteits- en kwaliteitsproblemen) te beschrijven, niet langer adequaat is. Dat is jammer, want we leven in tijden van sterke veranderingen en disruptie, waarin niemand precies weet wat de toekomst zal brengen. Juist in onzekere tijden zijn waarden belangrijk voor structuur, wendbaarheid en om richting te geven aan de toekomst.

Ik moet nu ook denken aan Thomas Kuhn en aan wat Marcel Pheijffer begin dit jaar naar voren bracht in zijn column over een pleidooi voor wetenschap buiten de gebaande paden. Wordt het niet tijd dat we een nieuwe ‘taal’ ontwikkelen, omdat het huidige model niet langer de oplossing geeft? Een nieuw model dat beter aansluit bij de tijd waarin wij leven en bij wat het maatschappelijk verkeer van ons mag verwachten.

Het sociaal-economische model dat we nu gebruiken om waarde, vertrouwen en cultuur te verklaren, is niks meer dan een taal zonder paradigma. Kunnen we daarbij wellicht iets leren van de natuurwetenschappen? We kunnen bijvoorbeeld kijken naar de systeemwetenschap, die wel een paradigma heeft, maar geen sociaal-economische taal.

Hiermee wil ook ik de deur opzetten voor een discussie buiten de gebaande paden, net zoals Marcel Pheijffer dat heeft voorgesteld.

Wat vindt u van deze column?

Reageer

Jeffrey Bekkerin is als accountant in business werkzaam in de investment wereld, waar hij zich richt op financiële en operationele herstructurering van bedrijven, met als doel een wendbaar operationeel model en gezonde financieringsstructuur. Daarbij spelen ook digitalisering van bedrijfsprocessen en de integratie van ESG een belangrijke rol. Jeffrey schrijft als columnist over topics als wendbaarheid en corporate governance. Hij schrijft op persoonlijke titel.

Gerelateerd

8 reacties

anton ewoldt ra

Als bijdrage aan een vak-discussie buiten begaande paden wil ik noemen de toekomstige 1,5 meter audit-approach waar nu tijd voor is om die als (hopelijk) alle controles 2020 in oktober a.s. weer beginnen. Welke invloed zal die 1,5 meter economie en auditing hebben op de controle aanpak; controle methoden en -technieken en wat gaat er bij de 1,5 meter approach veranderen in de bestaanscontroles; detailcontroles on the spot; wntp;bestaan en werking IO/IC. etc. Nu hier over gaan nadenken bewerktstelligt dat we dan bij het auditseizoen 20/21 goed voorbereid zijn. Ook pleit ik dat dit in een faculty op de agenda wordt geplaatst en nu ook al plannen maken mocht tijdens het controle jaar 20/21 de huidige beschermende corona-maatregelen ook nog gelden. Nu er wellicht wat meer tijd voor reflectie is moeten we als accountant ook weer kiezen voor onze eigen vakbekwaamheid en vooral theoretische audit kennis op te hogen en op ons allen weer van vroeger de term: "Wij zijn accountant in hart en nieren" en genieten van het toepassen van onze vak-techniek tijdens een jaarrekeningcontrole.
OoOk tijd om nu eens de MCA, CTA en AMF rapportages langdurig en flink aan een diepgaande studie te onder werpen en in december 2020 als trotse 125-jarige beroepsgroep de nieuwe uitdagingen aan kunnen.

jeffrey bekkerin

@heer Weezenberg: Dank u voor de reacties en de nodige aanvullingen. Het is inderdaad handig als je bekend bent met het werk van Thomas Kuhn om de tekst en de verwijzing naar “taal” beter te begrijpen.

Ik ben blij om te horen dat u het probleem ook ziet en hoop dat er meer mensen snel zullen volgen. Het belangrijkste is dat we eerste erkennen dat het huidige model niet langer werkt, want dan pas staan we open voor echte verandering of een revolutie zoals Thomas Kuhn beschrijft. Voor mij is het wel duidelijk en ik ben daarom alvast bezig met het vinden van een oplossing die ik zoek in de natuurwetenschappen. En dat is inderdaad een hele uitdaging, maar wel erg leuk!

Jan Weezenberg

Geachte Heer Bekkerin,

U schrijft "Het lijkt er dus sterk op dat de huidige sociaal-economische taal die we gebruiken in onze controles, om bedrijfssystemen en hun problemen (denk aan integriteits- en kwaliteitsproblemen) te beschrijven, niet langer adequaat is"

Na kennisname van een paar extra stukjes tekst lijkt het er sterk op dat Uw hypothese wordt bevestigd.

Maar dan heeft ons beroep een gigantisch communicatieprobleem,
waardoor efficient en effectief werken niet meer mogelijk is !

U geeft aan dat U geavanceerde methoden gebruikt om dit soort problemen op te lossen.

Een echte uitdaging dus.



Vriendelijke groet,
Jan Weezenberg

Jan Weezenberg

Geachte Heer van Wingerden,
Mocht U echt het boek willen lezen : bij Boekhandel De Slechte is een goede nederlandse vertaling te koop voor 24, 90 Euro. Bestellen op de website van De Slegte.

In de toelichting bij het boek is te lezen:

"Volgens Kuhn zijn er twee modi van wetenschap te onderscheiden: die van normale wetenschap en die van de wetenschappelijke revolutie.

In het eerste geval zijn de geleerden het eens over de methode en de resultaten van wetenschappelijk onderzoek.

In het tweede geval worden de regels van het spel echter drastisch herzien.
(Alice in Wonderland ? J.W.)

Kuhn laat zien hoe wetenschappers na een dergelijke breuk een andere taal spreken, waarin noties als een 'wetenschappelijk feit' of een 'valide aanname' herijkt worden.

Kuhn muntte in dit verband de term 'paradigma' en stond met zijn ideeën aan de wieg van een sociologische benadering van het verschijnsel wetenschap

Jeffrey heeft gelijk als hij dit boek een aanrader vindt.

Vriendelijke groet,
Jan Weezenberg

Jan Weezenberg

@Geachte Heer van Wingerden

Een dik boek raadplegen om een definitie vinden is nogal omslachtig,

Eleganter was het als de expert het zelf even had opgeschreven

Ondanks nog al wat speurwerk heb ik echter de definitie niet kunnen vinden.

Wel ben ik er achter gekomen dat sociaal-economische taal iets heel anders is dan sociaaleconomische taal.

Om U toch een beetje op weg te helpen, hierbij een citaat uit een essay van Jan Blommaert en Piet van Avermaath uit 2008, getiteld " Taal, onderwijs en de samenleving"
Voila:

"We staan allemaal – vaak zonder het te weten – op een ‘taalrol’, en die taalrol bepaalt wie ons onderwijs organiseert, wie onze belastingen int, op welke wijze we met overheidsdiensten kunnen omgaan, en zelfs wie ons vertegenwoordigt in de parlementen.

We zijn taalkundig een merkwaardig land omdat taal een door-en-door politiek gegeven is geworden, en omdat er daardoor nauwelijks een grondige, redelijke en feitelijke bezinning over de échte taal mogelijk is".


Met deze voorwetenschap is de tekst van Jeffrey Bekkerin
(Het lijkt erop dat de huidige sociaal-economische taal die we gebruiken in onze controles....niet langer adequaat is) een stuk makkelijker te begrijpen.

Vriendelijke groet,
Jan Weezenberg





jeffrey bekkerin

@Rene: Hiervoor verwijs ik graag naar het boek - The Structure of Scientific Revolutions - geschreven door Thomas Kuhn. Aanrader als je het nog nooit gelezen hebt!

Rene van Wingerden

@Jeffrey: om de discussie te stroomlijnen: zou je een definitie kunnen geven van sociaal-economische taal en van paradigma?

Anders praten we langs elkaar heen.

Arnout van Kempen

Mooie oproep. Woorden hebben inderdaad betekenis en impact. De taal van de accountant is onderdeel van diens totaal-theater.

Zeker sinds de invoering van de beroepseer voor accountants, die door veel accountants als betekenisloos werd beoordeeld, pleit ik voor meer begrip voor de waarde van theater en van het onderkennen dat de accountant acteur is in dat theater.

Naast de natuurwetenschappen zou ik dus ook graag wijzen op de waarde van de input van theatermakers, die hier immers hun vak van hebben gemaakt.

Het risico van theater zonder te begrijpen hoe theater werkt en zelfs zonder te erkennen dat je theater opvoert, is dat je eindigt met loze en vooral dode rituelen die hun betekenis verliezen en alleen nog om zichzelf in stand worden gehouden.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.