De passie om maatschappelijke waarde aan te tonen
Waarom treedt een accountant van een groot kantoor in dienst van de AFM? Kavita Nandram maakte de stap, nadat ze ruim acht jaar bij PwC had gewerkt en was doorgegroeid tot manager audit & assurance.
Henk Vlaming
Drie jaar geleden ging Kavita op secondment naar de AFM en werd daar toezichthouder bij de afdeling kwaliteit accountantscontrole en verslaggeving. "Niet omdat ik PwC zat was, maar omdat ik breder wilde kijken naar de accountancy", zegt ze. "Bij de AFM kon ik me verder verdiepen in het onderwerp waar mijn passie ligt, de niet-financiële verslaggeving."
Bij de AFM houdt Kavita zich, naast niet-financiële verslaggeving, bezig met dossierreviews bij accountantsorganisaties en vergunningaanvragen. Collega's van vroeger komt ze nu tegen vanuit deze andere rol, ook al blijft ze weg van de controledossiers van PwC.
'Er zijn beslist dingen die ik meeneem als ik weer naar de controlepraktijk zou gaan.'
"Ik kijk nu door een andere bril naar de accountancy. Nu vallen mij de verschillen op tussen PwC en andere kantoren. Soms zijn bijvoorbeeld programma's anders voor vastlegging, de manier waarop controledossiers worden opgebouwd.
Daar kan ik nog wat van leren, denk ik soms. Er zijn beslist dingen daaruit die ik meeneem als ik weer naar de controlepraktijk zou gaan. Wat me vooral opvalt is dat we allemaal hetzelfde willen: het verder brengen van de kwaliteit van de accountancy."
Accountant worden
Dat Kavita accountant is geworden stond eerst niet op haar radar. Op het vwo koos ze het profiel economie & maatschappij, omdat ze dacht dat die richting de beste basis was om iets te kunnen doen voor de maatschappij. Aan de Universiteit van Amsterdam studeerde ze zowel Finance als Accountancy & Control, omdat zij zich wilde ontwikkelen tot een brede finance professional. Ze ging stagelopen bij een internationale investeringsbank.
'Je komt in aanraking met zoveel informatie dat je echt de vertrouwenspersoon van het maatschappelijk verkeer bent.'
Tot ze de inhouse-dagen bezocht van de big four en werd geselecteerd voor deelname aan de business course. "Daardoor merkte ik dat ik de accountancy leuker vond dan finance. In de accountancy werken veel jonge mensen, die in dezelfde fase van hun werkende leven zaten als ik. Ik kwam er ook in aanraking met tal van bedrijven.
Wat me inhoudelijk aansprak was de mate van verdieping in een onderneming. Je komt in aanraking met zoveel informatie dat je echt de vertrouwenspersoon van het maatschappelijk verkeer bent. Dat gaat verder dan alleen cijfers, het gaat ook over communicatie."
Interesse in PwC kreeg ze onder andere doordat een van haar docenten op de universiteit er werkte, thans een van haar promotoren bij haar promotieonderzoek. "Als student had ik nog niet zo’n beeld bij de verschillen tussen de big four. De indruk die ik kreeg van PwC kwam vooral van de business course."
Niet-financiële verslaggeving
Het volgen van de postmaster accountantsopleiding was een logisch verlengstuk van haar baan bij PwC. "Net uit de studiebanken en dan meteen aan het werk en verder studeren. Elke vrijdag naar de opleiding, praktijkstage verslagen maken, er kwam veel op me af. Daarbij wilde ik het postmaster traject in een jaar afronden. Dan moet je keuzes maken, dus voor een tentamen niet gezellig uit eten met vrienden, maar studeren in het weekend. Maar ik vond de studie leuk en interessant, dan gaat het gemakkelijker."
'Cijfers an sich zijn nietszeggend, je hebt een verhaal nodig om ze te kunnen duiden.'
Al tijdens haar accountantsstudie raakte Kavita in de ban van de impact van bedrijven die onvoldoende tot uiting kwam in financiële rapportages. Haar fascinatie ging zover dat ze na haar post-master accountantsopleiding startte met een promotieonderzoek naar niet-financiële verslaggeving. "k wilde het verhaal achter de data kennen, het doel van een bedrijf, de activiteiten die ze ontplooien, de effecten daarvan, de wisselwerking met de omgeving.
Daarom ging ik mij na mijn accountantsstudie verdiepen in andere vormen van verslaggeving. De financiële audit gaat over cijfers in de jaarrekening. Hoe komen ze daar, vroeg ik me af. Staan die er over een jaar nog? Cijfers an sich zijn nietszeggend, je hebt een verhaal nodig om ze te kunnen duiden. Het was dat verhaal waar ik naar op zoek was, dat meer is dan alleen de monetaire weergave, dat inzicht geeft in wat een onderneming echt doet, dat de waarde verklaart.
Zo kwam ik in aanraking met integrated reporting. Dit is het, dacht ik, dit is de verslaggeving van de toekomst. Breder dan alleen cijfers, de verbinding tussen financiële en niet-financiële informatie. Met integrated reporting geven bedrijven ook inzicht in het effect van hun activiteiten op het milieu en de sociale omgeving. Omgekeerd maken ze duidelijk hoe milieu en omgeving doorwerken in hun organisaties. Het is belangrijk dat bedrijven hier open over zijn."
Geen klimaatactivist
Collega's vergelijken haar gekscherend wel eens met Greta Thunberg. Een jonge bevlogen vrouw die zich inzet voor de planeet. "Een klimaatactivist ben ik niet", lacht Kavita. "Maar ik wil wel iets teweegbrengen, iets bijdragen aan onze samenleving."
Binnen de AFM heeft Kavita zich vooral gericht op niet-financiële verslaggeving, een thema dat de AFM nader wil verdiepen.
'Over oorzaken en gevolgen van klimaatverandering moet goede cijfermatige onderbouwing zijn.'
De Europese richtlijn CSRD schrijft voor dat grote bedrijven vanaf 2023 moeten rapporteren hoe zij omgaan met duurzaamheid. "Informatie over duurzaamheid staat vaak nog los van de financiële rapportage", vervolgt ze. "Maar er komt steeds meer verbinding tussen die twee. De European Financial Reporting Advisory Group ontwikkelt een standaard voor niet-financiële verslaggeving. Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen, maar ik verwacht dat er normen komen over hoe ondernemingen moeten rapporteren over de materiële duurzaamheidsontwikkelingen die leiden tot mogelijke risico's voor het bedrijf. En andersom wat de impact van de bedrijfsactiviteiten is op mens en milieu. Over oorzaken en gevolgen van klimaatverandering bijvoorbeeld, moet goede cijfermatige onderbouwing zijn. Ik denk ook dat duidelijker gaat worden hoe bedrijven hierover moeten rapporteren."
Het meten van impact door bedrijven wordt steeds belangrijker, voorspelt Kavita. Het rapporteren daarover is volgens haar nog een uitdaging voor veel bedrijven. "Want ze moeten er hun interne bedrijfsvoering op inrichten. Maar ze gaan dat toch doen, want rapporteren van niet-financiële informatie is niet alleen belangrijk voor externe stakeholders. Het is ook belangrijk voor de eigen organisatie. Bedrijven krijgen beter zicht op waar ze staan en hoe ze moeten sturen. Ik zou het mooi vinden als ik bedrijven straks bij PwC kan adviseren hoe ze hun interne bedrijfsvoering daar op moeten inrichten en hoe zij over hun maatschappelijke betekenis op een onderbouwde wijze kunnen rapporteren."
Gerelateerd
'Ik zit graag op de stoel waar ik dingen in banen kan leiden'
Als middelbare scholier dacht Leo Veldhuizen dat de controller de accountant controleert. Hij leerde al snel beter en ziet de accountancy als een vak dat net zoveel...
In beeld: Leo Veldhuizen
Portret van een opmerkelijke accountant
In beeld: Donna Maas
Portret van een opmerkelijke accountant
Donna vond accountancy saai, maar heeft nu haar eigen kantoor
Geen enkel vak overtuigde Donna Maas, dochter van een registeraccountant met een eigen kantoor. De saaie accountancy al helemaal niet. Tot ze er ondanks gezonde...
'Dit voelt als het eigen bedrijf waarvan ik vroeger droomde'
Valerie Van Hooijdonk-De Roover droomde vroeger van een eigen horecazaak. Maar toen ze toch de afslag nam naar de accountancy, werd dat haar passie. Nu is ze op...