Deponeren

Deponeren moeten we beter stimuleren

Voor menig accountant is het geen verassing dat er regelmatig iets niet bij de KvK is terug te vinden, wat hier wettelijk gezien wel had moeten zijn. Het handelsverkeer is gebaat bij snelheid, duidelijkheid en betrouwbaarheid. Een goed functionerend en up-to-date handelsregister is hiervoor evident.

Tjibbe Bosman

Het handelsverkeer zou op de inhoud en volledigheid van de KvK mogen vertrouwen. In de praktijk zie ik echter dat ondernemingen regelmatig niet of te laat deponeren. Als er wordt gedeponeerd, dan vaak onvolledig.

In een lezenswaardig MAB artikel publiceren Ruud Vergoossen en Ton Meershoek (2018) hun onderzoek naar de gedeponeerde jaarstukken van controleplichtige rechtspersonen (1.067 waarnemingen over het boekjaar 2015). Daarbij stellen ze onder andere vast dat 60 procent van de ondernemingen het bestuursverslag ter inzage ten kantore heeft liggen. In een vervolgstudie hierop van Ruud Vergoossen en Ferdi van Beest (2019) voor het boekjaar 2017 (504 waarnemingen), blijkt dat de helft van de ondernemingen niet reageert op het verzoek het bestuursverslag in te zien en stelt zich de vraag of dit verslag überhaupt wel bestaat. Dit terwijl er wel een wettelijke verplichting tot opmaak van het bestuursverslag bestaat. Om het nog erger te maken: de accountant heeft in zijn verklaring vaak wel verklaard dat het bestuursverslag verenigbaar met de jaarrekening is.

Tijdige publicatie

Aan de tijdigheid van de deponering is ook wat aan te merken, gemiddeld duurt het circa tweehonderd dagen voordat de jaarstukken zijn gedeponeerd en dan gaat het al om historische informatie. Er lijkt door ondernemingen te ruim van wettelijke uitzonderingsmogelijkheden voor uitstel van publicatie gebruik te worden gemaakt. Kwalitatief hoogwaardige, snel beschikbare niet-financiële informatie, zoals uit een bestuursverslag, wordt voor het handelsverkeer steeds belangrijker en in dit geval wordt deze informatie bewust niet of slechts heel moeilijk toegankelijk gemaakt. Dat is een onwenselijke situatie.

'Er lijkt door ondernemingen te ruim van wettelijke uitzonderingsmogelijkheden voor uitstel van publicatie gebruik te worden gemaakt.'

Een kwalitatief hoogwaardig bestuursverslag is nodig, zodat gebruikers de jaarrekening zinvol kunnen interpreteren (RJ 400.108). De maatschappelijke gift van ondernemen met beperkte aansprakelijkheid gaat gepaard met een  transparantieverplichting. Dit laatste lijken veel ondernemingen graag te vergeten. Het is daarom hoog tijd de in Nederland, Luxemburg en Hongarije geldende Europese uitzondering, om het bestuursverslag alleen ter inzage ten kantore van de organisatie te leggen, af te schaffen. Dit is geen administratieve lastenverzwaring, aangezien de verplichting tot opstellen van een bestuursverslag al bestond en slechts de wijze van publicatie wordt aangepast.

KvK behoeft verbetering

Daarnaast behoeft ook het systeem van de Kamer van Koophandel mijns inziens verbetering. Als onderzoeker valt het me op dat de KvK regelmatig vertraging heeft met de verwerking, zodat gedeponeerde stukken nog niet in het handelsregister zijn terug te vinden. Terwijl bij navraag bij de accountant en onderneming blijkt dat de stukken al wel zijn gedeponeerd.

Zo zou ik willen voorstellen dat de KvK:

  • Niet volledige gedeponeerde stukken niet mag accepteren en direct terug moet sturen naar de deponeringsplichtige organisatie. Met SBR lijkt me dit technisch geen hele complexe optie. In Duitsland wordt het handelsregister door de rechtbank beheerd. De rechtbank voert een korte formele toets uit op de volledigheid van de jaarstukken, accepteert de stukken bij formele onvolkomenheden niet en stuurt zo nodig een boete.
  • Net zoals ondernemers per SMS een herinnering van de Belastingdienst krijgen voor het doen van aangifte omzetbelasting, kan dit ook worden ingevoerd als vriendelijke herinnering voor het deponeren van de jaarstukken.
  • Het is mijns inziens wenselijk dat er relatief snel automatische boetes en dwangsommen worden opgelegd als een onderneming niet aan haar publicatieverplichtingen voldoet.
  • Slecht leesbare scans zouden niet geaccepteerd mogen worden.
  • Ten behoeve van de snelheid en transparantie waar het handelsverkeer bij gebaat is, zou het handelsregister gratis toegankelijk moeten worden. De omzet die voor de KvK wegvalt uit het opvragen van gedeponeerde stukken, zou ze via een verhoging van de jaarlijkse kosten voor deponeringsplichtige organisaties en de automatische boetes en dwangsommen moeten compenseren. Door digitalisering en automatisering zouden de kosten van de KvK elk jaar gestaag moeten kunnen dalen.
  • De namen van bestuurders en accountants zijn informatief voor de gebruikers van de jaarrekening. Wetenschappelijk onderzoek heeft dit keer op keer aangetoond. In plaats van de sticker "handtekening door de KvK onleesbaar gemaakt" en daarmee dus de vernietiging van belangrijke informatie, is er behoefte aan een sticker: "origineel getekend door [Naam]".

Deze hervormingen helpen het handelsregister toegankelijker, actueler en vollediger te maken en dragen daarmee bij aan de relevantie van de accountantsfunctie in Nederland.

Beroepstoezicht

Daarnaast pleit ik er voor dat het handelsregister de basis moet vormen voor (een deel van) de selecties van het beroepstoezicht van de NBA en de AFM. Het risico bestaat dat het maatschappelijk verkeer vertrouwen stelt in een jaarrekeningcontrole en een accountant die dit vertrouwen niet waard zijn. De accountantsfunctie is een maatschappelijke functie; de plek waar het maatschappelijk verkeer in aanraking komt met het werk van de accountant is het handelsregister. Waarom zijn de selecties van de NBA en AFM dan geen (representatieve) steekproef van de gepubliceerde stukken in het handelsregister?

'De plek waar het maatschappelijk verkeer in aanraking komt met het werk van de accountant is het handelsregister.'

De Duitse Wirtschaftsprüferkammer voert haar kwaliteitscontrole wel uit op basis van de gedeponeerde stukken. Daarbij doet zij naast dossierinspecties veelvuldig formele checks of bepaalde toelichtingen of informatie in de jaarrekeningen en/of het bestuursverslag ontbreken die hier wel hadden moeten zijn. Zij stelt de accountantsorganisatie in zulke gevallen schriftelijke vragen waarom bepaalde informatie ontbreekt, dringt aan op verbetering, eventueel zelfs op fundamenteel foutherstel en legt waar nodig een passende tuchtmaatregel op. Mijn waarneming is dat het Duitse handelsregister hierdoor kwalitatief beter is dan het Nederlandse.

Tekortkomingen

Het onderzoek van Vergoossen & Meershoek (2018) deed een aantal formele checks op de gedeponeerde stukken en stelde vast dat:

  • 23 procent de bestuurdersbeloning niet toelicht, zonder te vermelden dat dit niet gedaan wordt vanwege de herleidbaarheid tot één natuurlijke persoon (Art. 2:383.1 BW). De inmiddels vervallen NBA-handreiking 1115 was hier duidelijk over: deze informatie is en blijft materieel, het weglaten ervan zou toegelicht moeten worden. Mijns inziens geldt dit onder de huidige standaard 705 nog steeds.
  • 20 procent geen datum vermeldt van het vaststellen van de jaarrekening, terwijl dit voor de gebruiker belangrijke informatie is om vast te kunnen stellen tot welke datum de gebeurtenissen na balansdatum zijn verwerkt/toegelicht.
  • 11 procent geen kasstroomoverzicht opgenomen heeft, zonder dat zichtbaar van een uitzonderingsoptie gebruik wordt gemaakt. En dat terwijl dit juist een belangrijk overzicht is voor het vereiste inzicht en herkomst van middelen. Het kasstroomoverzicht zou in Nederland ook wettelijk verankerd moeten worden.
  • 4 procent van de rechtspersonen geen verloopoverzicht eigen vermogen (artikel 2:378.1) heeft opgenomen.
  • 4 procent van de middelgrote en grote rechtspersonen geen controleverklaring gedeponeerd heeft, terwijl zij wel controleplichtig zijn.

Daarentegen had 88 procent van de onderzochte jaarrekeningen wel een goedkeurend oordeel van de accountant. Dit moet en kan beter.

Accountants hebben vanuit NV COS 250 ook een plicht om ondernemingen op hun (nagelaten) deponeringsverplichting te wijzen. Als ondernemingen hier structureel niet aan voldoen is het mijns inziens de vraag of je als accountant hier wel kunt en wilt aanblijven. Ik verheug me op jullie ervaringen met en reacties op dit onderwerp.

Dr. WP Tjibbe Bosman RA is universitair docent auditing aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

12 reacties

Jeroen Verstegen

Het zou een grote verbetering zijn als de Kamer van Koophandel een controle uitvoert of de gedeponeerde documenten voldoen aan de deponeringsvereisten die door de wet en de RJ worden gesteld.

Gelet op de informatie die de kamer van koophandel beschikbaar stelt, lijkt het erop dat deze geen controle uitvoeren op de inhoud van de gedeponeerde documenten, maar alleen vastleggen dat de entiteit met kvknr x iets heeft gedeponeerd.

John Weerdenburg

Allereerst een prima artikel die de vinger op de zere plek legt. Ik zou graag twee aanvullingen willen geven.
a. Stop met deponeren van micro-entiteit. Gezien de inhoud van deze rapportage levert dit geen meerwaarde.
b. Voeg bij kleine rechtspersonen een samenstellingsverklaring bij de deponeringsstukken. Dan ziet het maatschappelijk verkeer direct de betrokkenheid van de accountant. Nederland kan dan beter zichtbaar rekenen op haar accountants!!

Arnout van Kempen

@Anton,

Een jaarrekening samenstellen als wel (elders) de controle wordt uitgevoerd levert ook een jaarrekening zonder controleverklaring op bij de samenstellend accountant, dus dat is nogal een gezocht argument vind ik.

Er is feitelijk geen (juridische) regel die samenstellen in deze situatie verbiedt, toch doet geen accountant het.

Noclar is, net als de vgba, de Wwft en kantoorregels rond integriteitsrisico’s inderdaad in beide situaties in gelijke mate van toepassing. Dus ik heb de indruk dat we het behoorlijk eens zijn: ook bij niet deponeren zal de accountant iets moeten. Wellicht iets meer dan begrip tonen.

Pieter Smeele

Het verbaast mij al langere tijd dat de deponeringsplicht niet wordt gehandhaafd in Nederland. Of dat nu gebeurt door het opleggen van boetes (WED) of door het uitschrijven uit het handelsregister. In een Kamerbrief in antwoord op Kamervragen uit 2015 van de minister van Economische Zaken kwam naar voren dat er een achterstand was van tienduizenden ondernemingen. En dat aantal moest je dan nog vermenigvuldigen met vele jaren achterstand. Een snelle rekensom mijnerzijds met de maximumboete uit de WED leverde een op te leggen bedrag van ca. € 2 mld. op. (Dat stond niet in de brief.) Er zit dus zeker een verdienmodel in voor de KvK en/of het kabinet. Misschien tijd voor een nieuwe geactualiseerde Kamerbrief? (En bij actie kan misschien de nu uitgestelde verlaging van de vennootschapsbelasting alsnog gefinancierd worden?)

Anton Dieleman

@Arnout,

Ik begrijp je visie. Maar hoewel ik ook aarzelingen heb bij een cliënt die (willens en wetens) de deponeringsplicht niet nakomt, is dat - ook vanuit de fundamentele beginselen van de accountant - een andere casus dan het samenstellen van een jaarrekening van een controleplichtige entiteit (met de wetenschap dat geen controle volgt). In de laatste situatie werkt de accountant namelijk actief mee aan het niet voldoen aan wet- en regelgeving (door een jaarrekening samen te stellen waar - in de overige gegevens - de verklaring ontbreekt). En dat is een belangrijk verschil ten opzichte van een cliënt die niet deponeert. Waarbij die laatste situatie ook van de accountant een afweging vraagt in het kader van NOCLAR en zijn/haar optreden in het algemeen belang!

Jan Achten

Aanvulling op Gert:
De Europese Commissie heeft onvoldoende capaciteit op niet-naleving en komt pas in actie als een lidstaat of belangengroep met een klacht komt. Dus pas na een klacht gaat zij Nederland vervolgen, niet eerder.
Van de NBA moeten we het niet hebben. Toen enkele jaren geleden bleek dat vermelding bezoldiging bestuurders onterecht achterwege bleef in de helft van de gevallen en geen enkele accountant dat in de verklaring vermeldde, bleef de NBA muisstil en zette daarmee accountants die wel vermelding hadden doorgezet, in hun hemd.

Feiko Vrieze

Tsja, we zijn wel een land van regels maar niet zo van handhaving. Onze oosterburen hebben dat strakker geregeld maar of we daar gelukkig van zouden worden? En onze wetgever boeit het blijkbaar allemaal niet zo heel erg.
Volgens mij gaat het niet zo heel slecht met de deponeringen alhoewel het altijd nog wel weer beter kan. Van de bestuursverslagen zou een keer onderzocht moeten worden of deze echt meerwaarde hebben voor de gebruikers. Veel ondernemingen deponeren ze niet (maar maken ze wel denk ik, al was het maar vanwege de accountancy-regels), maar vragen ze voorzover ik dat weet zelf ook nimmer op bij een jaarrekening die uit het handelsregister wordt opgevraagd noch worden hun verslagen opgevraagd. Dus ik vraag me af of deze informatie echt wel zo relevant wordt gevonden. Zeker bij middelgrote ondernemingen. Daar zou ook wel een onderzoekje naar gedaan kunnen worden.

Martien Noppe

Toevallig deze week geprobeerd om een jaarrekening te deponeren via de website van de Kvk. Wat een drama is dat! Steeds verscheen de foutmelding dat er een technische fout was, en hup was alles weg en kon ik weer opnieuw beginnen. Na 3 keer ben ik er mee gekapt. Er zit ook geen rubriek gebonden helpfuncties in. Vervolgens maar een klacht gemaild naar de Kvk.

Gert den Hollander

Terechte opmerkingen, maar ik denk dat de wetgever eerst aan zet is, en dan pas de accountant:
1. art. 210 stelt (al 90 jaar!) geen nadere eisen aan het verlengen van de opmaaktermijn. Als dat niet wijzigt, is het lastig een verkorting van de deponeringstermijn te realiseren.
2. Snellere deponering door ca. 650.000 micro-ondernemingen had eenvoudig via de aangifte vennootschapsbelasting gekund, maar de minister heeft dat (m.i. ten onrechte) niet willen faciliteren.
3. Zolang FIOD en ECD verantwoordelijk zijn voor het toezicht op de (tijdige) naleving van de deponeringsplicht is er slechts sprake van een theoretische pakkans.
4. Het zou beter zijn als accountants een afzonderlijke verklaring afgeven bij de deponeringsjaarrekening van middelgrote rechtspersonen, maar dat staat art. 395 niet toe: de wet schrijft (ondanks de invoering van XBRL) voor dat de verklaring bij de inrichtingsjaarrekening bij het handelsregister moet worden gedeponeerd.

Jaarrekeningwetgeving kent geen prioriteit in Den Haag, getuige de zeer gebrekkige (en te late) invoering van de Europese richtlijn jaarrekening in Titel 9 in 2015.
Tenslotte: er zijn accountants die naleving van de deponeringsplicht bij de KvK vaststellen in het kader van NVCOS 250. Of ze daarbij ook vaststellen of het bestuursverslag ter inzage ligt ten kantore van de vennootschap is mij niet bekend.

Rene Vromans

Het NBA zou wat mij betreft een richtlijn moeten invoeren dat door accountants en accountantskantoren geen opdrachten worden verricht voor klanten die niet of niet tijdig op de juiste wijze hun jaarrekening hebben gedeponeerd.

Zijn er achterstanden, qua indienen van publicatiestukken van oude afgesloten boekjaren, voor aanvang van de opdracht dan dienen deze te allen tijde eerst op de juiste wijze alsnog weggewerkt te worden en dient het bestuur schriftelijk toegezegd te hebben aan de accountant zich te houden aan wet- & regelgeving waaronder het op de juiste wijze deponeren van de publicatiestukken voor het lopende boekjaar.

Het niet dan wel niet tijdig deponeren zou een verplicht onderwerp van het collegiaal overleg moeten zijn.

Op deze wijze kunnen accountants hun meerwaarde het maatschappelijk verkeer laten zien aan.

Rene van Wingerden

Waardeer het, deponeer het!

Arnout van Kempen

Het verbaast me al jaren, nadat ik de vraag inmiddels aan honderden (!) accountants heb gesteld:
- samenstellen voor een controleplichtige klant die geen controle laat verrichten? Geen schijn van kans!
- werken voor een klant die niet deponeert? Veelal geen enkel probleem.

Twee economische delicten van dezelfde categorie. De ene een absolute no-go, de andere hooguit een opgetrokken wenkbrauw

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.