Accountants, houd je kennis voor je
De kennis van iedere accountant of andere financial is kostbaar. Je hebt er immers jaren voor gestudeerd, de materie is complex en je wilt niet dat er zaken verkeerd worden geïnterpreteerd. Houd daarom zoveel mogelijk je kennis voor je.
Marjan Heemskerk-Seeverens
Toch is dat precies het tegenovergestelde van wat ik doe, met mijn blogs en video's op the happy financial. Daar deel ik namelijk mijn kennis. De kennis die ik onder andere heb opgedaan gedurende mijn tienjarige carrière als accountant. Ik leg daar ‘lastige’ financiële onderwerpen uit voor non-financials, met als doel financiën makkelijker en begrijpelijker te maken.
Wegjagen van klanten?
Toen ik daar anderhalf jaar geleden mee begon werd ik voor gek verklaard door mijn vakgenoten. Ik kreeg de vraag: "Maar ben je niet bang dat je klanten je niet meer nodig hebben?"
Na nog een keer gevraagd te hebben wat deze persoon bedoelde, in de hoop dat ik de vraag verkeerd begrepen had, bleek dit inderdaad echt de vraag. Jaagt het weggeven van gratis kennis de klanten niet weg? Gelukkig kan ik daar een heel kort en krachtig antwoord op geven: Nee, in tegendeel!
Ik denk juist dat het weggeven van deze gratis kennis ervoor zorgt dat je klanten behoudt en nieuwe klanten aantrekt. Waarom? Omdat een (potentiële) klant wellicht een eenvoudige vraag heeft. Na een korte blik op Google komen ze op jouw website terecht. De informatie die ze daar vinden is overzichtelijk, praktisch en to the point. Hoe groot is vervolgens de kans dat, zodra deze klant op zoek is naar een nieuwe accountant, hij of zij jou ook uitnodigt in de offerteronde, vanwege de gratis 'adviezen' die je hebt gegeven?
Til je klant naar een hoger niveau
Ook voor je bestaande klanten biedt dit weggeven van gratis advies alleen maar mogelijkheden. Klanten worden door jouw adviezen slimmer. Je tilt hun kennis als het ware naar een hoger niveau. Hierdoor zullen ze deze eenvoudige vragen misschien niet meer bij jou komen stellen. Maar wel op het moment dat het ingewikkelder wordt. En ingewikkelder werk vinden we als accountant over het algemeen alleen maar leuker dan routinematig werk, toch?
Ik ben duidelijk vóór het weggeven van gratis advies, in mijn geval in de vorm van artikelen en video's. En hoewel ik het langzaam steeds meer zie gebeuren in de financiële sector, ben ik wat dat betreft nog altijd een roepende in de woestijn.
Waarom is dat? Waarom zijn accountants bang om hun kennis, waar ze zo hard voor gewerkt hebben, te delen? Zijn ze bang dat een ondernemer ze niet meer nodig heeft? Dat een achtjarige opleiding en tig jaren ervaring wordt gevat in vijfhonderd woorden en ze daarmee zichzelf overbodig maken? Ik denk dat dat wel zal meevallen.
Dus wat houdt jou nog tegen om gebruik te maken van deze manier van klantenwerving en klantenbinding?