Meeste mkb-kantoren hebben geen social mediastrategie
De meeste mkb-accountants maken nog geen gebruik van social media. De interesse is er, maar het ontbreekt aan een duidelijke strategie. Dat blijkt uit onderzoek dat Jeanet Walraven, social media-adviseur, uitvoerde in opdracht van NEMACC, het kenniscentrum voor de mkb-accountantspraktijk.
Adrie Boxmeer
Walraven presenteerde haar onderzoek tijdens een NEMACC-symposium op 8 juni jl. Allereerst stelde ze de ruim vierhonderd aanwezigen de vraag: passen social media bij mkb-kantoren? Ja vond 85,4 procent, nee vond 6,8 procent en 8,2 procent had er geen mening over. Dat laatste kon niet worden gezegd van een van de nee-stemmers, die op verzoek zijn keuze voor de microfoon toelichtte. “Social media zijn te persoonlijk. Ze passen absoluut niet bij accountantskantoren. Ons product leent zich niet voor zoiets vluchtigs.”
'Social media zijn te persoonlijk. Ze passen absoluut niet bij accountantskantoren.'
Als een accountant besluit om gebruik te maken van social media dienen zich twee vragen aan: wat wil hij ermee bereiken en welke media gaat hij gebruiken? Novak-onderzoek in 2016 wees uit dat 61 procent van de mkb-kantoren in de toekomst meer met social media verwachtte te gaan doen, maar dat eveneens 61 procent hiervoor nog geen strategie had. Inmiddels zijn we een jaar verder, de percentages zijn mogelijk veranderd, maar waarschijnlijk heeft nog steeds een respectabel aantal mkb-kantoren geen helder beeld over wat social media aan de bedrijfsvoering kunnen bijdragen.
Berichtendienst
Welke social media kunnen mkb-kantoren het beste inzetten? Walraven toonde enkele cijfers van het gebruik van social media in Nederland in 2016: Whatsapp is met 10,9 miljoen gebruikers de grootste, gevolgd door Facebook (10,4 miljoen) YouTube (7.5 miljoen), LinkedIn (4,3 miljoen) en Instagram (1,2 miljoen). Walraven: “Whatsapp is eigenlijk geen social mediaplatform, het is een berichtendienst. Maar het is wel heel geschikt voor het onderhouden van contacten met klanten.” Bijna tweederde van de aanwezigen gebruikt Whatsapp voor het onderhouden van klantcontact, een derde niet.
'LinkedIn is zeer geschikt om in contact te blijven met klanten, nieuwe klanten te ontmoeten en voor werving van nieuwe medewerkers.'
Laagdrempelig
Dan de ‘echte’ social media: Facebook, LinkedIn, YouTube en Instagram. De laatste vond Walraven voor mkb-kantoren minder geschikt. “De gebruikers van Instagram zijn meest jongeren, niet de groep waarop u zich wil richten.”
Blijven over Facebook en LinkedIn, beide platforms die volgens Walraven de meeste kantoren op het lijf geschreven zijn. “Pluspunten van Facebook: het is laagdrempelig en de advertentietarieven zijn lager dan op LinkedIn en Twitter. Over Twitter gesproken, dat platform is het laatste jaar uit de top-10 van favoriete social media verdwenen. Nadeel van Facebook: de algoritmes die bepalen wat iemand in zijn timeline te zien krijgt, veranderen regelmatig.
LinkedIn is zeer geschikt om in contact te blijven met klanten, nieuwe klanten te ontmoeten en voor werving van nieuwe medewerkers. YouTube kan worden ingezet voor het vergroten van de naamsbekendheid door het plaatsen van korte bedrijfsfilms.”
Zenden en ontvangen
Dirk-Jan de Jeu, oprichter van MKBTR+, een kantoor in Veenendaal, is al geruime tijd zeer actief op social media. Hij noemde een aantal vereisten om social media succesvol in te kunnen zetten: “Het moet niet iets zijn van een paar jongere collega’s, het moet gedragen worden vanuit de top. Ook zie ik dat veel kantoren social media alleen maar gebruiken om te zenden, niet om de ontvangen, laat staan te communiceren met klanten. Dan wordt het eenrichtingsverkeer en schiet het zijn doel volledig voorbij.”
Protocol
Jeanet Walraven wees erop dat niet alles rozengeur en maneschijn is in de digitale wereld. “Er zijn ook gevaren. Het zal niet de eerste keer zijn dat iemands iets online plaatst dat voor zijn werkgever schadelijk blijkt te zijn. Ook bestaan er voor accountants diverse beroepsregels. En sinds 2016 gelden er stringente privacyregels, die overigens volgend jaar alleen nog maar strenger worden. Kantoren die de regels overtreden door bijvoorbeeld een datalek te veroorzaken, kunnen dan tot een flinke boete worden veroordeeld. Daarom is het nuttig om een protocol op te stellen waaraan alle medewerkers zich dienen te houden.”
'Het is nuttig om een protocol op te stellen waaraan alle medewerkers zich dienen te houden.'
43 procent van de aanwezigen werkte bij, of gaf leiding aan een mkb-kantoor dat beschikt over een social media-protocol. Bij 45 procent bestond er geen protocol, terwijl twaalf procent hier geen weet van had.
Heeft MKBTR+ een protocol? De Jeu: “Nee, tot nu toe niet. We zijn als bedrijf gewoon begonnen met social media, zonder al te veel ballast. Maar ik sluit niet uit dat we op termijn een protocol zullen opstellen.”
Niet gratis
Jeanet Walraven had tot besluit een advies aan alle aanwezigen. “Bedenk dat social media niet gratis zijn. Het kost tijd om content te maken. Het management moet hiermee rekening houden. Als medewerkers aan het einde van het jaar alleen maar worden afgerekend op declarabele uren, dan zal het niet van de grond komen. Daar komt bij dat negentig procent van de gebruikers van social media zogenaamde lurkers zijn: ze halen alleen maar informatie op, maar doen zelf verder niets. De inzet van social media is dan ook topsport. Het gaat om tachtig procent transpiratie en twintig procent inspiratie.”
» Download de brochure Hoe zet u sociale media in om uw bedrijfsdoelstellingen te realiseren?
Gerelateerd
De 'visitekaartjes' van de top 30 accountantskantoren
In de nieuwe Trends in Accountancy staat, zoals gebruikelijk, een top 30 van de grootste accountantskantoren in Nederland. Wat zijn de overeenkomsten en vooral de...
'Snelgroeiende zakelijke dienstverleners investeren meer in marketing'
Zakelijke dienstverleners die meer tijd en geld aan business development en marketing spenderen, presteren beter dan hun branchegenoten. Deze koplopers zijn effectiever...
PwC benoemt creatief directeur
PwC heeft ervaren reclamemaker Rodger Beekman aangetrokken. Hij gaat als creative director het Experience Center van PwC “voorzien van innovatieve, creatieve en...
Geen reclameborden meer langs het veld
Waar het ooit begon met een Speurder, zoals je die soms nog achterop de krant tegenkomt, zijn accountantsorganisaties na het breken van de ban in 1987 stevig aan...
Acht pijlers onder het commercieel resultaat van accountants, adviseurs en advocaten - deel 2
Ooit waren persoonlijke relaties, ondersteund met een paar folders en seminars, voldoende voor accountants, consultants en advocaten om aan interessante klanten...