WNT

Accountantscontrole op WNT niet meer te doen

Al vanaf de eerste dag dat de Wet Normering Topinkomens (WNT) werd ingevoerd ging het gesprek bij onze klanten niet meer alleen over de jaarrekening. Het ging ook over de portemonnee van de bestuurders. En dan met name dat wij als accountants daar een wettelijke taak hadden gekregen.

Rob Leensen en Mike Tagage

Op zich begrijpen wij dat dit thema veel maatschappelijke aandacht krijgt en de overheid misstanden wil voorkomen. Maar we zijn op een punt gekomen waarop juist het tegenovergestelde wordt bereikt. De WNT is door de complexiteit niet meer uitvoerbaar voor instellingen, en accountants willen zich er binnenkort niet meer aan wagen. De meeste accountantskantoren, in ieder geval de grotere, hebben specialistische afdelingen met zelfs juristen moeten optuigen, die het hele jaar lang niets anders doen dan WNT-vraagstukken oplossen. De verhouding tussen kosten en baten is volledig uit het lood geslagen. Dit kan niet de bedoeling zijn geweest van de wetgever.

Deze ontwikkeling moet stoppen nu het nog kan. Vereenvoudig de WNT, zorg dat de kosten in verhouding staan tot de maatschappelijke baten, maak een afzonderlijke WNT-verantwoording, haal de WNT uit de jaarrekeningcontrole en breng de WNT-controle onder bij juristen, fiscalisten of een overheidsinstantie.

Wijzigingen, reparaties en interpretaties

We noemen een paar aspecten. Allereerst de hoeveelheid wijzigingen. Wij kennen geen enkele andere wet die zoveel wijzigingen en reparaties kent als de WNT en die mede daardoor complex is. Met name in de zorg. Daar kan de regelgeving van de ggz niet tegenop (zie ook de open brief wetgevingslasten van de NBA over de WNT, december 2016).

'De verhouding tussen kosten en baten is volledig uit het lood geslagen.'

En het blijft maar doorgaan. De WNT-3 staat voor de deur en de cumulatie van alle wijzigingen, zoals drie opvolgende klassenindelingen en een afzonderlijk regime voor interim topfunctionarissen, leidt tot complex gestapelde afbouwschema's die dit jaar voor het eerst van start gaan. Onze klanten moeten daarvoor juristen inhuren. 

Daarnaast is de wet niet meer uitvoerbaar en controleerbaar, omdat het ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK), tussen alle wetswijzigingen door, ook nog regelmatig nieuwe interpretaties toepast. Deze interpretaties, met een substance over form karakter, hebben altijd een nadelig effect op instellingen. Bovendien leiden ze ertoe dat zaken die eerst goed waren, plotseling fout zijn. Welke waarde krijgt daarmee de accountantsverklaring? En hoe ziet de minister dit voor zich, in relatie tot onze plicht (op grond van het controleprotocol) om tot twee jaar terug te moeten corrigeren? De grond was al niet vast, maar hiermee wordt het ook voor ons drijfzand. Opmerkelijk is overigens dat in de zorg BZK en andere overheidsinstanties niets met onze verklaring doen. Zij baseren zich op de gegevens die instellingen in DigiMV hebben ingevuld; gegevens waar geen controle op zit.

Speld in de hooiberg

Wat we daarnaast ook willen benoemen is de materialiteit waarmee de minister en de regelgeving ons dwingen de WNT te controleren: het zoeken naar de 'speld in de hooiberg'. Het gaat niet om belangrijke afwijkingen, maar om kleinigheden. De WNT-verantwoording in de jaarrekening moet tot op de euro juist zijn: de controle is daardoor duizend keer scherper. Je moet bijna iedere euro twee keer omdraaien en vooral het gezond boerenverstand niet teveel gebruiken. Doe je dat wel, dan kom je bedrogen uit.

Zo zullen velen denken dat de premie voor een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering, die de instelling betaalt, niet als een bezoldiging moet worden gezien. Dat is echter helaas wel het geval, tenzij deze premie onder de werkkostenregeling is gebracht. Iedere bezoldigingscomponent moet daarom tot in detail worden ontleed op vragen als: is het te kwalificeren als bezoldiging? Is het belast of onbelast? Hoe wordt het verwerkt? En is het een bezoldiging volgens de definitie van de WNT? Je ontkomt er als accountant daarom niet meer aan om vergaande kennis van specialisten op het gebied van arbeidsrecht, fiscaal recht en algemeen juridisch recht bij de controle te betrekken.

'Opmerkelijk is dat in de zorg BZK en andere overheidsinstanties niets met onze verklaring doen.'

Een voorbeeld uit de praktijk. Bij een van de kantoren komt het team een declaratie van € 33,40 tegen van een bestuurder. Het betreft gevulde koeken voor bij de koffie. De kernvraag die ontstaat is of en hoe vastgesteld moet worden dat dit mogelijk een belaste onkostenvergoeding is. Als het belast is, moet die vergoeding immers worden opgeteld bij de bezoldiging. Een prangend vraagstuk dat uitgezocht moet worden, omdat de bestuurder al op het maximum van de klasse zit. Dan leidt iedere euro extra tot een onverschuldigde betaling die, voordat de accountant de handtekening zet, moet zijn terugbetaald. Als niet wordt terugbetaald moet de accountant deze betaling aan de minister melden. Het vraagstuk is gelukkig, met hulp van drie specialisten met een uurtarief van € 250 en een rekening voor de klant van €937,50, tijdig opgelost. De bestuurder had de koeken gekocht voor de zorgadministratie, om te vieren dat de instelling wederom haar HKZ-certificaat had behaald. Dat zal hij in het vervolg wel uit zijn hoofd laten. Het kader hierbij toont welke vragen zoal aan de orde kwamen.

Casus gevulde koeken

Aan: controleteam
Van: WNT-expert team 

Beste accountant,

Bij een dergelijk declaratie zou je m.i. de volgende vraag moeten stellen:

  • Waar heeft de declaratie betrekking op (als dat niet uit de declaratie zelf blijkt)
  • Hoe is deze gekwalificeerd/verwerkt:

   - als belast loon

   - eindheffingsloon: gericht vrijgesteld

   - eindheffingsloon: vrije ruimte

   - intermediaire kosten

Je kunt dan toetsen of de declaratie juist is gekwalificeerd. Is sprake van intermediaire kosten dan moet je nog een extra toets doen.

Kwalificatie loon of eindheffingsloon
Bij deze kwalificaties heb je geen 'probleem' voor de WNT. Het is immers verloond (en zit is het belastbaar loon) of het is vrijgesteld eindheffingsloon.

Intermediaire kosten
Intermediaire kosten zijn geen loon en vallen dus niet onder de bezoldiging. Vervolgens moet je echter wel beoordelen of er niet ook een verstrekking aan de bestuurder heeft plaatsgevonden. Met andere woorden: hoe is een eventuele verstrekking aan de bestuurder gekwalificeerd (nihilwaardering, eindheffingsloon of belast loon).

Bovenstaande toegepast op de koekendeclaratie:

  • als de koeken een traktatie is die namens de organisatie wordt gedaan -> intermediaire kosten, vervolgens is sprake van een nihilwaardering (consumptie op de werkplek, wel loon maar geen waarde);
  • de koeken zijn een traktatie voor bijvoorbeeld zijn verjaardag -> interne representatie: vergoeding is loon of eindheffingsloon.

Dit is slechts één van de vele voorbeelden waar we ons als accountant mee bezig moeten houden. Onze klanten kunnen het niet meer bijhouden en onze specialisten maken overuren. 

Enorm effect

Uit de WNT-jaarrapportage 2015 blijkt dat inmiddels rond de zesduizend instellingen onder de WNT vallen. Het aantal topfunctionarissen waarvan de bezoldigingsgegevens zijn gemeld, komt neer op ruim 37.000. De WNT eist van ons dat wij vaststellen dat de bezoldiging van al deze personen conform de WNT is. Zoals hierboven aangegeven helpen nieuwe interpretaties van BZK - en onze plicht tot twee jaar terug te corrigeren - daar niet bij. Ieder jaar controleren we dus in feite drie jaar! En dat bij die ruim 37.000 functionarissen. De gemiddelde kosten per instelling bedragen inmiddels circa vijfduizend euro en dan hebben we het niet over complexe WNT-verantwoordingen. Dan gaat dat bedrag al snel over de kop, waarbij er ook voorbeelden zijn tot wel €50.000. BZK gaat hier onderzoek naar doen over 2016.

'Onze klanten kunnen het niet meer bijhouden en onze specialisten maken overuren.'

De hiervoor genoemde aantallen maken het enorme effect van de WNT inzichtelijk. Inmiddels is er weer een nieuwe wet van kracht (Evaluatiewet) en gaat de WNT-3 er nog een schepje bovenop doen. Dan wordt de groep van personen waarop de WNT van toepassing is nog aanzienlijk verruimd tot alle werknemers binnen de WNT-instelling.

De Evaluatiewet regelt voorts een absoluut bezoldigingsmaximum voor leidinggevende topfunctionarissen, ongeacht het aantal functies dat in de (semi)publieke sector wordt vervuld. Mocht een leidinggevende topfunctionaris bij meerdere (semi)publieke instellingen werkzaam zijn, dan mag de totale bezoldiging nooit hoger zijn dan het bezoldigingsmaximum. Als accountant wordt het een interessant vraagstuk hoe wij de volledigheid van deze functies moeten  vaststellen. En nog belangrijker: hoe wij de juistheid van de bezoldigingen buiten de jaarrekening die wij zelf controleren toetsen. Wellicht is het nog wat vroeg om hierover na te denken. Wij hebben bij de wetsconsultaties hierover opmerkingen gemaakt; het wetsvoorstel WNT-3 ligt thans voor advies bij de Raad van State.

De controle van de jaarrekening lijkt op de ingeslagen weg steeds meer een bijproduct te worden; de WNT-controle zelf vormt voer voor fiscalisten en juristen.  Wij kunnen nog tal van voorbeelden noemen. Maar het punt waarbij de WNT-controle, als onderdeel van de jaarrekeningcontrole, op basis van de huidige wet niet meer rationeel en bedrijfseconomisch uitvoerbaar en controleerbaar is, komt snel dichterbij.

Als accountants dragen wij graag bij aan oplossingen om de uitvoering en controle van de WNT wel haalbaar te maken.

Rob Leensen is voorzitter NBA-Coziek en partner EY. Mike Tagage is lid NBA-Coziek en partner BDO. Zij schrijven dit artikel namens de voltallige commissie NBA-Coziek.

Gerelateerd

18 reacties

Jan Weezenberg

@Arnout van Kempen 25 mei 2017
Geachte Heer van Kempen,
U schrijft
*Eén uiting van het NBA is genoeg: "wij doen niet meer mee met deze flauwekul."
Geloof het of niet, maar die macht heeft het NBA "
Nu, bijna een maand na Uw uitspraak, begint bij mij een beetje twijfel te knagen
aan die beweerde macht van NBA.
NBA kan die twijfel wegnemen door (al is het maar naar aanleiding van de stortvloed van Kamervragen) het bewijs van Uw uitspraak te leveren.
Loud and clear !

Vriendelijke groet,
Jan Weezenberg

Frans Kersten

Ariën Oskam singaleert terecht dat de graaicultuur in stand wordt gehouden door dicht tegen het maximum grensbedrag te gaan zitten. De rapportage - o.a. uit DigiMV - suggereren nu dat de WNT goed wordt nageleefd. Ik stel voor dat de accountantskosten voor de controle van de WNT expliciet zichtbaar worden gemaakt en indien deze meer bedragen dan een reëel bedrag, net als een teveel betaalde beloning bij de topfunctionarissen in rekening wordt gebracht.

Jan Weezenberg

@Arnout van Kempen 25 mei 2017
Geachte Heer van Kempen,
U schrijft
"Eén uiting van het NBA is genoeg: "wij doen niet meer mee met deze flauwekul."
Geloof het of niet, maar die macht heeft het NBA "

Ik hoop van harte dat het Bestuur Uw uitspraak tijdens de a.s. ledenvergadering kan bevestigen.
Het zou een prachtig precedent zijn voor de bestrijding van onzinnige bureaucratie in ons wereldje.

Vriendelijke groet,
Jan Weezenberg

Jan Weezenberg

@Arnout van Kempen 29 mei 2017
Geachte Heer van Kempen,
Uw hulp bij het nadenken was volgens mij niet echt nodig.
Want het artikel is geschreven namens de complete commissie NBA-Coziek.
OP de website van NBA wordt dit uitgelegd:
*een kwantitatief en kwalitatief topteam
*met als taak in een vroeg stadium overleg te plegen over de uitvoerbaarheid en controleerbaarheid van nieuwe regelgeving.

Volgens mij zijn de problemen van dit moment destijds al voorzien.
NBA-Coziek is een onderdeel van de NBA-organisatie, dus er zal zeker een terugmelding naar het Bestuur zijn geweest.
En zonder twijfel heeft NBA de mogelijke problemen doorgespeeld naar de regelgevers, die zich daar dus niets van hebben aangetrokken.
En nu schrijft de NBA-Coziek commissie een opinie op de website Accountant.nl
Het Bestuur zal dit (hopen we) lezen maar heeft de slechte ervaring al achter de rug.
De bereidheid om een Management Letter te schrijven zal helaas niet groot zijn .

Ook Henk Nijboer kijkt op onze website.
Die zal ook geen vraagtekens zetten bij de goedkeuring door het Parlement van een niet uitvoerbare regeling.
Bij de wettelijke taak kunnen we dus stellen:
"Het onmogelijke doen we direct,
wonderen duren iets langer "

Vriendelijke groet,
Jan Weezenberg

Jan Weezenberg

Geacht Bestuur,
Deze opinie, de vele positieve reacties en de overdaad aan groene duimpjes laten zien dat we zeer goed gedocumenteerde analyses kunnen maken, dat we adequaat een reactie in gang kunnen zetten en die met een goed gefundeerde direct publiceerbare concept management letter kunnen afronden.
Extra positief: als het Bestuur de management letter van Arnout van Kempen overneemt en snel publiceert wordt een knellend probleem voor de beroepsgroep permanent rechtlijnig opgelost.

DOEN !

Vriendelijke groet,
Jan Weezenberg

Henk Hekman

Wat ben ik blij dat, na 43 jaar in het beroep werkzaam geweest te zijn, nu geen accountant meer ben.

Jan Weezenberg

@Arnout van Kempen 29 mei 2017
Geachte Heer van Kempen
Deze prachtige, oerdegelijke aanvulling brengt mij tot de conclusie dat aan de vergaderstukken voor de aanstaande ledenvergadering moet worden toegevoegd : benoeming Arnout van Kempen die samen met Jan Wietsma de zaak uit het slop kan trekken.
Toelichting: de Heer van Kempen heeft een enorme ervaring, is zeer deskundig, is strijdlustig, strijdvaardig en slagvaardig.
Bovendien staat hij boven de verschillende belangengroepen.


Vriendelijke groet
Jan Weezenberg



Arnout van Kempen

Geachte heer Weezenberg,

Ik ben een optimist dus ik ga er van uit dat het bestuur van het NBA nog vergadert over deze kwestie.

Om het bestuur daarbij te helpen alvast wat overwegingen:

- De WNT kan wel voorschrijven dat een organisatie opdracht moet geven tot controle, net als BW 2 overigens, maar letterlijk nergens staat dat een accountant verplicht is die opdracht te accepteren. U overtreedt geen enkele wet als u besluit te weigeren. Niet individueel, niet collectief, niet als beroepsgroep.
- Als bestuur van het NBA is het uw wettelijke taak (artikel 3 WAB)
a. bevorderen van een goede beroepsuitoefening door accountants, onder meer door het vaststellen van beroepsreglementering;
b. behartigen van de gemeenschappelijke belangen van accountants;
c. zorg dragen voor de eer van de stand van de accountants;

lid a lijkt van toepassing: het uitvoeren van ridicule controles kan moeilijk worden begrepen onder "goede beroepsuitoefening". Sterker, tenzij ik heel bijzondere colleges heb gehad, vermoed ik dat de meeste accountants net als ik hebben geleerd dat een bedrijfseconomisch onzinnige opdracht geweigerd moet worden.
lid b is van toepassing, omdat alleen als het NBA namens de gehele beroepsgroep aangeeft dat deze flauwekul nu stopt, voorkomen kan worden dat individuele accountants om hen moverende redenen alsnog door gaan en daarmee oneerlijke concurrentie voeren.
Lid c is van toepassing omdat de eer van de stand der accountants ernstig wordt aangetast als accountants werk doen (geld verdienen aan werk) dat feitelijk volstrekt onzinnig is.

Kortom, er is geen wet die het verbiedt, er is wel een wet die het vraagt: NBA, durf hard te zijn en bespaar talloze accountants deze ellende. En bespaar vooral de maatschappij deze dure flauwekul. De wetgever heeft het NBA de status gegeven van Openbaar Lichaam volgens de Grondwet. Gezien de titel van hoofdstuk 7 van de Grondwet zit u daarmee op ongeveer hetzelfde niveau als provincies, gemeentes, waterschappen. U bent dus niet gehouden blind alles uit te voeren dat de Tweede Kamer bedenkt maar u niet expliciet heeft opgedragen. U bent geen rijksambtenaren, u bent zelfs geen ZBO dat als een vooruitgeschoven post van een ministerie werkt. U hebt zelfstandige bevoegdheden en verantwoordelijkheden.

Oh en bedenk: dit raakt iedere accountant die te maken heeft met WNT-instellingen. Van eenpitter via mkb-kantoor tot big 4.

En laten we eerlijk zijn, het NBA heeft indertijd ook ingegrepen toen de financiering van ziekenhuizen oncontroleerbaar werd. Echt nieuw is het dus niet.

Jan WeezEnberg

@Arnout van Kempen 25 mei 2017
Geachte Heer van Kempen,
Op 22 mei was mijn reactie "NBA zou moeten adviseren voor dit soort zaken over te gaan tot burgerlijke ongehoorzaamheid"


U schrijft nu (en U bent een groot deskundige) Eén uiting van het NBA is genoeg: "wij doen niet meer mee met deze flauwekul."

Geloof het of niet, maar die macht heeft het NBA""

WAAR BLIJFT DAN DIE ENE BESLISSENDE MENINGSUITING ?

OF ZOU HET BESTUUR ZO VRIENDELIJK KUNNEN ZIJN UIT TE LEGGEN DAT DE SUGGESTIES VAN U EN MIJ HELAAS NIET UITVOERBAAR ZIJN, OMDAT NBA GEEN MACHT HEEFT ?
TRANSPARANT LANGS DE KANT ?

Vriendelijke groet,
Jan Weezenberg

Arnout van Kempen

Accountants hebben overigens geen wettelijke plicht een "WNT-controle" uit te voeren. Als de WNT zo onzinnig en oncontroleerbaar is danwel economisch zo onverantwoord, waarom er dan niet collectief mee stoppen?

Eén uiting van het NBA is genoeg: "wij doen niet meer mee met deze flauwekul."

Geloof het of niet, maar die macht heeft het NBA, en hebben de collectieve titelhouders zelfs zonder het NBA.

Toine Goossens

Hulde, direct een PML over maken en uitgebreid in een persverklaring op ingaan.

Peter Tilburgs

Enkele weken geleden was er een artikeltje over de problematiek bij woningcorporaties (en ook bij kleine gemeenten) om een accountant te vinden. Vindt men dit vreemd? Het is een retorische vraag.

Ik ben zelf als intern toezichthouder betrokken bij een (zeer) kleine woningcorporatie met een uitvoerend bestuur. De bestuursvergoedingen zijn gebaseerd op een uurvergoeding van
van zo'n € 35,-. Maar toch een waslijst van vragen en protocollen omtrent de WNT, terwijl de WNT helemaal niet aan de orde is. Reactie van de controlerend accountant; "ik kan niet anders" en voorwaar, ik geloof hem! Maar er hangt wel een kostenplaatje aan vast.

En het volgende probleem dient zich al aan in "woningbouwland". Dit betreft de waarderingsgrondslagen van het woningbezit ingaande het verslagjaar 2016. Alom nog onduidelijkheid; nieuwe taxaties zijn nodig maar er zijn verschillende parameters. Niemand weet nog precies hoe het nu echt in elkaar zit. (Dit terwijl er overigens al jaren andere zeer bruikbare uitgangspunten mbt de waarderingsgrondslagen beschikbaar zijn, zoals OZB-waarde, herbouwwaarde, bedrijfswaarde e.d., maar die zijn blijkbaar volgens "Den Haag" niet goed genoeg.) Ik ben benieuwd naar de strekking van de accountantsverklaring, (want de accountant krijgt het weer "op zijn bordje") en de aard en omvang van de door hem uit te voeren werkzaamheden.

Kortom een chaos in detailregelgeving die door "Den Haag" wordt veroorzaakt. Vaak is men dan ook nog niet gehinderd door enige kennis over wat de accountant wel en wat hij niet kan "verklaren", maar er moet een accountantsverklaring bijgevoegd worden.

Het resultaat:Een ontevreden klant, er wordt gediscussieerd over futiliteiten bij de controle en hij krijgt vervolgens een onduidelijke accountantsverklaring of (-mededeling) en een hoge nota betreffende de controlekosten. Een ontevreden accountant want die heeft moeite om zijn honorarium betaald te krijgen, hij moet zich bezig houden met futiliteiten en hij moet ook de klant tevreden houden.

Wat was ook alweer een van de doelstellingen van dit kabinet: "verlichting van de administratieve lasten". Of is het: leg zoveel mogelijk op het bordje van de controlerend accountant, maak onduidelijke detailregels en stel vervolgens de hoogte van de controlekosten ter discussie".

Een oplossing zou zijn om dit soort controles terug te leggen bij de instantie die deze regels heeft uitgevonden.

Overigens vrees ik dat het in "gemeenteland" niet anders is cq zal zijn in verband met de decentralisatie van overheidstaken en de uitvoeringsproblemen mbt de WMO (om maar twee voorbeelden te noemen).

Alle Bergsma

"Opmerkelijk is overigens dat in de zorg BZK en andere overheidsinstanties niets met onze verklaring doen. Zij baseren zich op de gegevens die instellingen in DigiMV hebben ingevuld; gegevens waar geen controle op zit."

Au!!

Ariën Oskam

Een goed en terecht stuk. Toen ik drie jaar geleden nog in de controlepraktijk werkzaam was werd in een vaktechnisch overleg over de WNT al geconcludeerd dat dit een mijnenveld voor accountants is. Ik heb dit in de uitoefening van mijn vak ook zelf ondervonden. De oproep tot het vereenvoudigen van de WNT en vooral het loskoppelen van de WNT controle van de jaarrekeningcontrole onderschrijf ik van harte. Bijkomend voordeel is dat de kosten van de WNT controle separaat inzichtelijk worden. Dit voorkomt ook dat de accountant mogelijk in de positie wordt gebracht zich tegenover de instelling te moeten verdedigen waarom de kosten van zijn jaarrekeningcontrole nu zo zijn toegekomen. Vooral de vele reparatiewetgeving, wijzigingen en/of nieuwe interpretaties door BZK zouden een halt toe moeten worden geroepen.

Ik plaats twee kanttekeningen: De eerste betreft de oproep tot het onderbrengen van de WNT-controle bij juristen, fiscalisten of een overheidsinstantie. Ik zie daartoe geen noodzaak. Sterker nog, ik denk dat de accountant prima geschikt is om de WNT controle te doen. Juist de accountant is als cijfermatig onderlegd onderzoeker als geen ander in staat om niet alleen het onderzoek naar de salarisadministratie en declaraties te doen, maar in zijn rol als controleur ook in staat om als spin in het web specialisten inzake arbeidsrecht, loonbelasting en andere relevante wet- en regelgeving in te schakelen als de casus daarom vraagt. In mijn beleving doet een accountant niet anders in zijn dienstverlening in brede zin. In het artikel wordt ook geschetst dat de accountantskantoren dat bij WNT-controles ook doen, wat vanuit mijn ervaring ook heel herkenbaar is.

Mijn tweede kanttekening is dat ik een belangrijk element mis in het artikel, namelijk de oproep tot de eigen verantwoordelijkheid van de WNT-plichtige instellingen zelf. Ik heb de indruk dat veel instellingen het voor de accountant ontstane mijnenveld bepaald niet ontruimen door er voor te kiezen om de grenzen van het op grond van de WNT toelaatbare op te zoeken in de beloning en het declaratiebeleid van haar topfunctionarissen. Daarmee roepen instellingen een controle met de stofkam over zichzelf af en wordt in mijn beleving door de instellingen zelf ook niet gehandeld in de geest van de WNT. Het algemene WNT-maximum voor 2017 ligt op EUR 181.000, wat met sectornormering en klassenindelingen weliswaar kan worden verlaagd maar toch geen slechte beloning is dacht ik zo. In het in het artikel beschreven voorbeeld zit de bewuste bestuurder op het maximum in zijn klasse. Hoe zielig is het dan om “zijn” traktatie van gevulde koeken bij de instelling te declareren? Zou deze bestuurder het uit eigen zak betalen van de gevulde koeken überhaupt hebben overwogen? Instellingen die deze benadering kiezen zullen dan op de blaren van hoge WNT controlekosten moeten zitten.

De accountant die proactief met het bestuur én raad van toezicht van de instelling van gedachten wisselt over de geest van de WNT en hoe de instelling in haar cultuur, gedrag en personeelsbeleid omgaat met de WNT en wat dit voorts betekent voor zijn controle draagt bij aan een haalbare en uitvoerbare controle van de WNT.

Gert Timmerman

Hoe gevulde koeken een smakelijke herinnering kunnen zijn om het begrip materieel eens te herdefiniëren. In de Zorg is zo'n koek bij pupil en verzorgenden een gewaardeerde uiting, bij de accountant die de WKR toch niet helemaal doorgrond heeft een schrikbeeld. Leuker kunnen we het niet maken, wel lekkerder?

Paul Frentrop

Leuk voorbeeld van slecht bestuur: Toffe peer zijn door gevulde koeken uit te delen. Dan declareren en dus belastingbetaler voor jouw populariteit op laten draaien. Daar is geen onderzoek voor nodig. Dat 'heurt' niet.

Jan Weezenberg

Geachte Rdactie,
Dit drama staat in droevig contrast met de nonchalance waarmee euro-parlementariërs belastingvrije onkosten vergoedingen krijgen, waarbij zij geen enkele controle accepteren.

Regeren is niet meer vooruitzien, maar van tijd tot tijd langdurig een oogje dichtdoen.
Dit gedoe kost veel te veel belastinggeld dat aanzienlijk beter kan worden besteed , voorbeelden te over.

NBA zou moeten adviseren voor dit soort zaken over te gaan tot burgerlijke ongehoorzaamheid.

In de vorige eeuw was er het fenomeen "Museum voor overbodig beleid " met o.a. Annemarie Jorritsma in de directie.
In een fraai boekje beschrijft dit quasi-museum twintig ridicule cases met bij elke casus een afbeelding van een tot the point kunstwerk.
De Directie meldt dat nog steeds nieuwe gevallen worden aangeboden.
In 2015 was de club nog op internet te vinden.

Vriendelijke groet,
Jan Weezenberg

Johan Peters

Hulde voor deze analyse die maatschappelijk relevant is. Wellicht een goede basis om dit via NBA bestuur aan de wetgever voor te leggen.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.