Accountants in de zorg: aanzienlijke verschuivingen
Terwijl de big four marktaandeel verliezen in 'care', handhaven ze hun dominantie in 'cure'. De onderlinge verschuivingen zijn echter niet gering. Uitgebreid onderzoek naar de accountantscontrole in de gezondheidszorg leert verder dat BDO en Verstegen oprukken en dat de waarde van 'welkomskortingen' beperkt is.
Jan Popping
De gezondheidszorgsector wordt veelal verdeeld in de deelsectoren 'care' (verzorgende instellingen) en 'cure' (genezende instellingen). In de care-sector onderzochten wij de gegevens rond de accountantscontrole bij ruim zeshonderd instellingen, vooral van het type GGZ, GHZ en VVT en met een omzet vanaf vijf miljoen euro. Daarmee was een totale omzet van ongeveer 35 miljard euro gemoeid en een werknemersaantal van 460.000 (fte's).
De totale kosten van de controlerende accountantskantoren in de care-sector bedroegen ruim 51 miljoen euro, nauwelijks verschillend van een jaar eerder. De specificatie van de doorsnee declaratie was 61 procent voor de controle van de jaarrekening, 17 procent overige controle (AO/IC et cetera), 7 procent voor fiscaal advies en 15 procent voor overige kosten. In februari 2015 ontbraken overigens nog de jaarrapportages 2013 van met name enkele GGZ-instellingen.
Tabel 1, Fee en klanten per kantoor, care 2013
Fee 2013 | Klanten | Per klant | Fee | Klanten | Fee 2010 | |
Deloitte | € 9.669.071 | 123 | € 78.610 | 18,7% | 19,5%, | 20,9% |
EY | € 10.735.130 | 123 | € 87.277 | 20,8% | 19,5% | 22,7% |
KPMG | € 10.083.045 | 78 | € 129.270 | 19,5% | 12,4% | 18,3% |
PwC | € 14.682.363 | 134 | € 109.570 | 28,4% | 21,2% | 28,5% |
Big four | € 45.169.609 | 458 | € 98.624 | 87,4% | 72,6% | 90,4% |
BDO | € 1.655.320 | 38 | € 43.561 | 3,2% | 6,0% | 1,7% |
Verstegen | € 2.713.399 | 73 | € 37.170 | 5,3% | 11,6% | 4,0% |
Overig | € 2.143.192 | 62 | € 34.568 | 4,1% | 9,8% | 3,9% |
Totaal | € 51.681.520 | 631 | € 81.904 | 100,0% | 100,0% | 100,0% |
Big four leveren in
Bovenstaande tabel geeft een verdeling van de fee, aantal klanten, fee per klant en een marktverdeling op basis van fee, resp. klanten. Ter vergelijking het marktaandeel in 2010, zoals dat werd vermeld in een artikel in Accountant van november 2012. Opvallend is de gestage daling van het marktaandeel van de big four, ten gunste van BDO en Verstegen. De categorie 'Overig' betreft een veelheid aan andere kantoren die zich sinds 2010 nauwelijks verder wisten te manifesteren. Uit een nadere analyse blijkt een vrij hoge gerichtheid van BDO op controle (aandeel controlekosten 77 procent) en bij KPMG juist omgekeerd (aandeel controlekosten 51 procent).
Van de 632 instellingen wisselden er 50 van kantoor in 2013, oftewel 7,9 procent, iets meer dan de 7 procent die in eerdere jaren gebruikelijk was. Gebaseerd op feewaarde was dat wat lager: ongeveer 5,6 procent, wat mede veroorzaakt wordt door het geven van 'welkomstkortingen'.
Tabel 2, Verschuiving in fees en klanten, care 2013
Fee win | Fee min | Netto | Klanten win | Min | Netto | |
Deloitte | € 986.144 | € 525.536 | € 460.608 | 11 | 15 | -4 |
EY | € 318.935 | € 748.823 | -€ 429.888 | 6 | 10 | -4 |
KPMG | € 218.901 | € 326.335 | -€ 107.434 | 3 | 5 | -2 |
PwC | € 721.644 | € 1.041.705 | -€ 320.061 | 11 | 12 | -1 |
Big four | € 2.245.624 | € 2.642.339 | -€ 396.775 | 31 | 42 | -11 |
BDO | € 399.709 | € 74.634 | € 325.075 | 10 | 4 | 6 |
Verstegen | € 91.611 | € 73.428 | € 18.183 | 4 | 1 | 3 |
Overig (5) | € 113.505 | € 59.988 | € 53.517 | 5 | 3 | 2 |
Totaal | € 2.850.449 | € 2.850.449 | € 0 | 50 | 50 | 0 |
De tabelgeeft inzicht in de fees van nieuwe klanten en hun aantal, onder aftrek van de fees en klanten die weglekten. Alle big four-kantoren verliezen netto klanten, en bij drie van de vier resulteert dat ook in omzetverlies. BDO en Verstegen profiteren daarvan.
'Opmerkelijk is de dominante positie van EY in de cure-sector, met 40 ziekenhuizen als klant.'
Hoewel waarschijnlijk niet geheel compleet, biedt tabel 3 interessante informatie over de meest recente ontwikkelingen. Achterhaald werden 32 transfers in 2014; op een totaal van ruim 600 instellingen is dat 5 procent. Aangezien de accountantskosten voor 2014 nog niet bekend zijn, is de feewaarde van 2013 genomen.
Tabel 3, Verschuiving in fees en klanten, care 2014
Fee win | Fee min | Netto | Klanten win | Min | Netto | |
Deloitte | € 28.660 | € 884.308 | -€ 855.648 | 1 | 8 | -7 |
EY | € 663.468 | € 608.267 | € 55.201 | 6 | 6 | 0 |
KPMG | € 660.760 | € 948.748 | -€ 287.988 | 3 | 8 | -5 |
PwC | € 358.375 | € 282.873 | € 75.502 | 3 | 4 | -1 |
Big four | € 1.711.263 | € 2.724.196 | -€ 1.013.933 | 13 | 26 | -13 |
BDO | € 872.744 | € 138.401 | € 734.343 | 10 | 3 | 7 |
Verstegen | € 307.111 | € 63.918 | € 243.193 | 7 | 2 | 5 |
Overig (2) | € 81.547 | € 46.150 | € 35.397 | 2 | 1 | 1 |
Totaal | € 2.972.665 | € 2.972.665 | € 0 | 32 | 32 | 0 |
De cijfers bevestigen de verdere erosie van het marktaandeel van de big four. Wist Deloitte in 2013 nog fee-verlies te voorkomen, in 2014 is daar geen sprake van. EY en PwC wisten zich te handhaven. BDO won drie klanten van Deloitte, drie keer twee klanten van EY, KPMG en PwC, en één klant van Verstegen. Verstegen won eveneens drie keer twee klanten van Deloitte, EY en KPMG, en één klant van een niet big four-kantoor.
'De big four vormen samen met BDO en Verstegen in feite een 'big six'.'
Accountantskantoren in cure
Met 83 ziekenhuizen (algemene ziekenhuizen, STZ-ziekenhuizen en UMC’s) werd in totaal een omzet van ruim 22 miljard euro en een aantal werknemers (fte) van 189 duizend verantwoord. De totale gedeclareerde accountantsomzet was ruim 21 miljoen euro. Dat kwam neer op een stijging met 29 procent, vooral veroorzaakt door de overige controlekosten, die met maar liefst 67 procent toenamen. De extra werkzaamheden, gericht op correcte omzetbepaling ten behoeve van de definitieve jaarrekening, reflecteren dit. De verdeling van de fee was 57 procent voor controle, 21 procent voor overige controle, 9 procent voor fiscaal advies en 13 procent voor andere kosten.
Tabel 4, FEE en klanten per kantoor, cure 2013
Fee 2013 | Klanten | Per klant | Fee | Klanten | Fee 2010 | |
Deloitte | € 2.326.221 | 7 | € 332.317 | 11,0% | 8,4% | 9,8% |
EY | € 9.907.440 | 40 | € 247.686 | 46,6% | 48,2% | 39,1% |
KPMG | € 3.727.303 | 13 | € 286.716 | 17,5% | 15,7% | 16,9% |
PwC | € 4.986.215 | 21 | € 237.439 | 23,5% | 25,3% | 33,6% |
Big four | € 20.947.179 | 81 | € 258.607 | 98,6% | 97,6% | 99,3% |
BDO | € 293.043 | 2 | € 146.522 | 1,4% | 2,4% | 0,7% |
Totaal | € 21.240.222 | 83 | € 255.906 | 100,0% | 100,0% | 100,0% |
Opmerkelijk is de dominante positie van EY in de cure-sector, met 40 ziekenhuizen (waarvan 16 STZ-ziekenhuizen en 3 UMC’s) als klant. Bij Deloitte viel op dat het aandeel controlekosten het laagst was en het aandeel overige kosten het hoogst van alle kantoren.
Van de 83 cure-instellingen gingen er in 2013 vier (5 procent) over naar een ander kantoor. KPMG leed daarbij per saldo het grootste verlies.
Tabel 5, Verschuiving in fees en klanten, cure 2013
Fee win | Fee min | Netto | Klanten win | Min | Netto | |
Deloitte | € 159.030 | -€ 159.030 | 1 | -1 | ||
EY | € 533.998 | € 533.998 | 2 | 2 | ||
KPMG | € 0 | € 511.107 | -€ 511.107 | 2 | -2 | |
PwC | € 335.176 | € 199.037 | € 136.139 | 2 | 1 | 1 |
Big four | € 869.174 | € 869.174 | € 0 | 4 | 4 | 0 |
Voor 2014 konden vijf mutaties (6 procent) worden achterhaald. Het plaatje ziet er als volgt uit:
Tabel 6, Verschuiving in fees en klanten, cure 2014
Fee win | Fee min | Netto | Klanten win | Min | Netto | |
Deloitte | € 0 | € 0 | € 0 | 0 | 0 | 0 |
EY | € 177.054 | € 878,181 | -€ 701.127 | 1 | 4 | -3 |
KPMG | €130.316 | € 177.054 | -€ 46.738 | 1 | 1 | 0 |
PwC | € 747.865 | € 0 | € 747.865 | 3 | 0 | 3 |
Big four | € 1.055.235 | € 1.055.235 | € 0 | 5 | 5 | 0 |
Unique Selling Points
Met welke inhoudelijke argumenten beconcurreren de accountantskantoren elkaar? De genoemde zes kantoren geven op hun websites blijk van aandacht voor soortgelijke zorgthema’s zoals bedrijfsmatig werken, bekostiging, benchmarken, duurzaamheid, financiën, fusies en overnames, informatietechnologie, kwaliteit, marktwerking en concurrentie, planning en control, prestatie- en procesverbetering, risicobeheersing, vastgoed, veiligheid en wet- en regelgeving.
Een verzoek om nadere informatie over de wijze waarop men zich onderscheidt, leverde het volgende op.
Van Deloitte werd geen informatie ontvangen.
EY claimt een marktleiderpositie in de zorg. Ook wijst EY op deze positie bij zorgverzekeraars en bij life science-bedrijven. In een multidisciplinaire sectorbenadering wordt de dienstverlening aan zorg- en zorggerelateerde organisaties gecombineerd. Verder veel aandacht voor benchmarks (stresstest, financiële, proces-, fraude- en IT benchmarks). Men ziet alleen PwC als een geduchte concurrent. NB: EY's marktleiderspositie in de zorg wordt in cure aangetoond in tabel 4.
KPMG meldt dat USP’s per klant verschillen, dat de keuze vaak gebaseerd is op de 'klik' van mensen en dat men over een grote adviespoot beschikt. NB: het hoge aandeel niet-controlekosten vormt hiervan een illustratie, zie tabel 1.
PwC noemt hoge kwaliteitsstandaarden, 'zeggen wat we zien' en diepgaande sectorkennis. Ook dat omzet en marktaandeel per saldo verder zijn gestegen in 2014. NB: het onderzoek duidt hierop in de tabellen 3 en 6.
BDO benadrukt dat de zorg bedrijfsmatiger dient te werken en dat klanten een maatwerkgerichte, praktische, no nonsens-houding en iets scherpere prijsstelling dan de big four als onderscheidend zien. En vooral in de afgelopen jaren veel nieuwe klanten, bijna geheel ten koste van de big four. NB: dit wordt wat betreft care in het onderzoek bevestigd.
Verstegen ziet een hogere klantentevredenheid en een score op offerterondes van meer dan 50 procent als USP’s. Ook wijst men op de sterke specialisatie in de not-for-profit sector, met ruim honderd zorgorganisaties, waaronder vooral gewezen big four-klanten. Als middelgroot, sterk groeiend kantoor is Verstegen de grootste qua fee en aantal klanten in care, na de big four. NB: het onderzoek in care toont dit aan.
Knabbelen binnen oligopolie
De 'marktwerking' van accountantskantoren in de zorg resulteert al vele jaren in een sterke, maar teruglopende aanwezigheid van de big four als geheel. De markt is oligopolisch van aard: de big four vormen samen met BDO en Verstegen in feite een 'big six'.
In de cure-sector ging het opnieuw om 'stuivertje wisselen ' tussen de big four, met daarnaast alleen BDO bij een tweetal ziekenhuizen.
De care-markt is met meer aanbieders veel dynamischer, waarbij BDO en Verstegen nadrukkelijk verder knabbelden aan de klantenkring van de big four. Opmerkelijk is ook dat verder onderzoek leerde dat BDO en Verstegen bij het winnen van nieuwe klanten nauwelijks in elkaars vaarwater verkeerden.
Gerelateerd
BNR: financieel ploeterende ziekenhuizen zien kansen in beleggen
Ziekenhuizen stoppen steeds meer geld in aandelen en obligaties. Sinds 2019 is de totale waarde van hun beleggingen met ruim vijftig procent toegenomen.
BDO: Ziekenhuizen presteren financieel slechter, sector op kantelpunt
De financiële prestaties van algemene ziekenhuizen zijn in het afgelopen jaar verder verslechterd. Bij een toenemend aantal ziekenhuizen is sprake van financiële...
Eerste Kamer akkoord met gedeeltelijk openbare jaarverantwoording voor micro-zorgaanbieders
Op 24 september is de Verzamelwet VWS 2023 aangenomen door de Eerste Kamer. Eén van de onderwerpen daarin is de openbare jaarverantwoording. Met het aannemen van...
EY: storm in zorgsector nog niet voorbij
Het rendement van Nederlandse zorgaanbieders laat over 2023 een ogenschijnlijk bemoedigende stijging zien. Die stijging is echter geflatteerd, omdat deze grotendeels...
FTM: OM kan zorgfraude niet voldoende bestrijden
Het Openbaar Ministerie is niet in staat de toenemende zorgfraude voldoende te bestrijden. Betere controle vooraf is nodig, zeggen ‘zorgfraudejagers’ van het OM...