Verminder stress: verzin je eigen functie
Er is heel wat gebakken lucht te vinden op menig visitekaartje. Blijkbaar denken veel bedrijven dat hun medewerkers gelukkig worden van opgeblazen functienamen.
Terwijl er toch redelijk eenvoudig doorheen te prikken is. De Outbound Sales Manager is immers niets meer dan een telefonische verkoper. En de Systems Availability Manager is de handige jongen die je belt als internet het niet doet. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. In sommige gevallen komen we ook namen op visitekaartjes tegen waar we eigenlijk niet door durven vragen. 'Kennismaker' bijvoorbeeld. Of 'mobiliteitsmakelaar'. Het is er in de loop der jaren allemaal niet duidelijker op geworden.
Er is echter een nieuwe trend in zwang: de nieuwe functienamen worden daarbij niet meer door HR-afdelingen bedacht maar worden overgelaten aan de creativiteit van de medewerkers zelf. En dat heeft grote voordelen, zo menen onderzoekers van Wharton. Want als u zelf mag verzinnen wat er op uw kaartje komt te staan, dan kan dat leiden tot een reductie van - jawel - uw emotional exhaustion, wat we toch niet anders kunnen vertalen dan vermindering van emotionele uitputting.
Dat klinkt toch erg aantrekkelijk en is heel eenvoudig te bereiken. Het idee,volgens dit artikel op Fast Company is dat medewerkers zelf kunnen reflecteren op wat hen uniek maakt en dat vervolgens ook kunnen vertalen naar een passend kaartje. "When leaders encourage employees to reflect on--and then reflect out--their unique value through personalized titles, employees are able to express their identities in ways that contribute to a sense of affirmation and psychological safety, reducing emotional exhaustion."
Het moet gezegd: het onderzoek ging maar om een beperkte set waarnemingen, dus misschien moet u wat terughoudend zijn voordat u zichzelf 'makelaar in ideeën' besluit te noemen - een titel die we ooit echt een keer tegen kwamen.
Niettemin blijken functiebenamingen wel degelijk wat te doen met mensen. Waarom zou Fastfoodketen Taco Bell anders al haar medewerkers champions noemen? En Disney spreken van cast members of imagineers? Apple over geniuses?
Volgens dit paper is het een gevalletje positieve psychologie: als je maar vaak genoeg (overdreven) positief bent over iemand, dan gaat iemand daar op een gegeven moment zelf in geloven.