Shell benoemt duurzaamheidsdirecteur, maar maakt misleidende reclame over energietransitie
Energieconcern Shell heeft de Brit Ed Daniels benoemd als directeur 'strategie, duurzaamheid en bedrijfsrelaties'; een nieuwe functie binnen de raad van bestuur van het concern. Ondertussen is opnieuw een klacht tegen de ‘groene’ reclamecampagne van Shell gegrond verklaard.
Ed Daniels werkt sinds 1988 voor Shell in verschillende functies en was de laatste jaren nauw betrokken bij de plannen van het energieconcern om in 2050 geen CO2 meer uit te stoten. "Op weg naar ons doel om een net zero emissions concern te worden, leggen we extra nadruk op de relatie met alle stakeholders bij de vele complexe problemen en kansen die verband houden met de energietransitie", aldus ceo Ben van Beurden.
Op de plannen van Shell valt het nodige af te dingen, zo bleek ook in het voorjaar van 2021. Controlerend accountant EY zette vraagtekens bij Shell’s belofte om te opereren in lijn met de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs.
Reclame te rooskleurig
Ondertussen noemt de Reclame Code Commissie (RCC) een reclamecampagne van Shell, waarin het concern zichzelf neerzet als "één van de grootste aanjagers van de energietransitie in Nederland", misleidend en "te rooskleurig". Shell geeft een "onjuist beeld" van de bijdrage die het concern daadwerkelijk levert aan de energietransitie.
Het bedrijf heeft wel aannemelijk gemaakt "dat zij investeert in diverse projecten die bijdragen aan de energietransitie", maar tegelijkertijd houdt Shell grootschalige investeringen in fossiele brandstoffen in stand. Een woordvoerder van het concern wijst erop dat het de afgelopen twee jaar voor vier miljard euro aan investeringen in de Nederlandse energietransitie heeft aangekondigd. "En er staat nog heel wat op stapel."
In mei vorig jaar verloor Shell een spraakmakende rechtszaak van Milieudefensie over de klimaatplannen van het concern. Die gingen volgens de rechter niet ver genoeg.
Gerelateerd

Grote bedrijven en MVO Nederland pleiten voor opschalen circulaire economie
Bedrijven als Ikea, Bol, Zeeman, Strukton, Auping en Renewi willen dat het kabinet-Schoof direct actie onderneemt om de circulaire economie in Nederland te versnellen....

Steeds meer bedrijven koppelen duurzaamheidsthema's aan bestuurdersbeloning
Een groeiend aantal bedrijven koppelt duurzaamheidsdoelstellingen aan de beloning van leidinggevenden. Daarbij wordt ook steeds meer gekeken naar de lange termijn,...

Cijfers over energie: een kwestie van (heel) goed lezen
Het loont bij de jongste rapportage van het Internationaal Energie Agentschap om de cijfers zorgvuldig te lezen. Welk deel van de wereldwijde energievoorziening...

Bijna helft elektriciteit in EU opgewekt uit hernieuwbare bronnen
Ruim 47 procent van de opgewekte elektriciteit in de Europese Unie was vorig jaar afkomstig uit hernieuwbare energiebronnen. Dat is 2,6 procentpunt meer dan in 2023....