Leaseauto blijft populair, ondanks coronapandemie
Het aantal leaseauto's in Nederland groeide in 2021 met ruim vijf procent naar meer dan 1,2 miljoen voertuigen; ruim zestigduizend meer dan in 2020. Alle segmenten - zakelijke personenauto's, bestelwagens en private lease - droegen bij aan de groei. Lease is verantwoordelijk voor ruim de helft van de elektrische auto's in Nederland.
Dat meldt de vereniging van Nederlandse autoleasemaatschappijen VNA. In 2021 groeide het zakelijke segment met 3,7 procent naar 751.700 personenauto's. Ondanks beperkingen werd er in 2021 minder thuisgewerkt en weer meer gereisd dan in 2020. Ook was sprake van economisch herstel en een krappe arbeidsmarkt. Daarin blijft de auto van de zaak een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde.
Leaseauto's zijn inmiddels goed voor ruim de helft (54 procent) van alle volledig elektrische personenauto's. Verhoging van de bijtelling resulteerde het afgelopen jaar wel in stagnatie, als het gaat om de instroom van volledig elektrische auto’s. Uit data van RDC blijkt dat het aandeel nieuwe vol-elektrische personenauto's daalde van 20,5 procent in 2020 naar 19,8 procent in 2021. Het fiscaal aantrekkelijk houden van elektrisch rijden blijft nodig om het volledige wagenpark elektrisch te krijgen, evenals investeringen in laadinfrastructuur, aldus de VNA.
Eind vorig jaar bleek uit een rondgang van Accountant.nl al dat ook het accountantsberoep snel omschakelt naar elektrisch rijden.
Fietsen en bestelauto's
Het mobiliteitsaanbod van de leasebranche wordt steeds breder; de sector biedt inmiddels ook (elektrische) fietsen, e-scooters en light electric vehicles aan. In 2021 steeg het fietsleasepark met bijna tachtig procent naar bijna 23.000 fietsen (e-bikes en speed-pedelecs).
Het economische herstel in 2021 was terug te zien in een groeiende vraag naar bestelwagens. In totaal groeide het lease bestelwagenpark met ruim acht procent tot 222.600 voertuigen. Daarmee heeft lease nu een aandeel van 22 procent in het totale Nederlandse bestelwagenpark.
Private lease
Ondanks uitdagingen in de beschikbaarheid van nieuwe auto's, wegens chiptekorten en productieachterstanden, groeide het private lease-park in 2021 met 7,8 procent naar 231.000 auto's.
Waar private lease enige jaren terug nog vooral om kleine stadsauto's draaide, gaat het nu meer en meer om compacte gezinswagens. Ook die zijn in toenemende mate (een op de dertien auto's) voorzien van een stekker. De gemiddelde aanschafprijs van nieuwe auto's ligt op ruim 40.000 euro. Private lease maakt het ook voor particulieren mogelijk om te kiezen voor nieuwe en schonere auto's, zo stelt de VNA.
Gerelateerd

Impact autoheffingen VS op Nederland circa 230 miljoen euro
De directe impact van Amerikaanse importheffingen op auto's is relatief beperkt. Het zou gaan om een hap van ongeveer 230 miljoen euro uit de economie, oftewel 0,02...

Meer elektrische auto's verkocht in de EU, maar minder Tesla's
De verkoop van elektrische auto's liet in februari in Europa, net als een maand eerder, een flinke plus zien van 24 procent. Fabrikant Tesla zie de verkoop in de...

Elektrische rijders haken af door afbouw belastingvoordelen
Een derde van de elektrische rijders overweegt volgend jaar over te stappen naar een brandstofauto zodra belastingvoordelen worden afgebouwd. In 2030, als de fiscale...

Verkoop occasions stijgt flink door groeiend autobezit
De verkoop van tweedehands auto's in Nederland neemt de komende jaren steeds meer toe. Dit komt onder meer door het groeiende autobezit in ons land en de bevolkingsgroei....

Particulier wil voorlopig nog geen elektrische auto
In 2024 bestond 35 procent van alle nieuwverkopen uit elektrische auto's (EV's); vier procent meer dan in 2023. Ook de tweedehandsmarkt groeide: 85.000 gebruikte...