Vanaf 2035 mogen nieuwe auto's in EU geen uitstoot meer hebben
Alle nieuwe auto's die vanaf 2035 in de Europese Unie worden verkocht, mogen geen CO2-uitstoot meer hebben. Daarover hebben de Europese Commissie, het Europees Parlement en de lidstaten overeenstemming bereikt.
Een en ander betekent dat er geen nieuwe auto's die op fossiele brandstoffen rijden meer in de EU mogen worden verkocht. Auto's en bestelwagens moeten bijvoorbeeld elektrisch zijn of op waterstof rijden.
Volgens recent onderzoek van PwC zijn elektrische trucks in 2030 al ongeveer 30 procent gunstiger om aan te schaffen dan dieselvrachtwagens. In dat jaar zou één op de drie nieuwe vrachtwagens elektrisch zijn. Elektrisch aangedreven vrachtwagens zullen in 2035 in Europa, Noord-Amerika en China bij de nieuwe verkoop een marktaandeel van meer dan 70 procent hebben, menen de onderzoekers.
Snel actie nodig
Volgens VVD-Europarlementariër Jan Huitema, die betrokken was bij de Europese deal, wordt de autobranche nu gedwongen om schone voertuigen sneller op de markt te brengen. "Aangezien auto’s en busjes gemiddeld vijftien jaar op de weg blijven, moet er snel actie worden ondernomen. De auto is de enige vorm van vervoer waar snel overgestapt kan worden op elektrisch of waterstof en de markt is daar al klaar voor."
Ook voor automobilisten is de deal goed nieuws, geeft hij aan. "Veel mensen willen wel schoner rijden, maar kunnen een elektrische auto niet betalen. Met deze deal worden nieuwe emissieloze auto’s goedkoper en komt er sneller een tweedehandsmarkt."
Vicevoorzitter Frans Timmermans van de Europese Commissie denkt dat de branche de overstap kan maken. "Europese autoproducenten laten al zien dat ze stappen kunnen maken door steeds meer en steeds betaalbaardere elektrische auto's op de markt te brengen. Het tempo waarmee dat is gebeurd de afgelopen jaren is opmerkelijk."
Bron: ANP
Gerelateerd

Impact autoheffingen VS op Nederland circa 230 miljoen euro
De directe impact van Amerikaanse importheffingen op auto's is relatief beperkt. Het zou gaan om een hap van ongeveer 230 miljoen euro uit de economie, oftewel 0,02...

Meer elektrische auto's verkocht in de EU, maar minder Tesla's
De verkoop van elektrische auto's liet in februari in Europa, net als een maand eerder, een flinke plus zien van 24 procent. Fabrikant Tesla zie de verkoop in de...

Elektrische rijders haken af door afbouw belastingvoordelen
Een derde van de elektrische rijders overweegt volgend jaar over te stappen naar een brandstofauto zodra belastingvoordelen worden afgebouwd. In 2030, als de fiscale...

Verkoop occasions stijgt flink door groeiend autobezit
De verkoop van tweedehands auto's in Nederland neemt de komende jaren steeds meer toe. Dit komt onder meer door het groeiende autobezit in ons land en de bevolkingsgroei....

Particulier wil voorlopig nog geen elektrische auto
In 2024 bestond 35 procent van alle nieuwverkopen uit elektrische auto's (EV's); vier procent meer dan in 2023. Ook de tweedehandsmarkt groeide: 85.000 gebruikte...