Oorzakenanalyse benoemt zeven thema's voor controlekwaliteit
Goede accountantscontrole vraagt om voldoende tijd voor planning, uitvoering en reflectie door het controleteam. Ook een divers samengesteld team, goed procesmanagement en de kwaliteit van de gecontroleerde organisatie maken verschil.
Dat blijkt uit een nieuwe analyse naar de dieperliggende oorzaken van controlekwaliteit, uitgebracht door de Stuurgroep Publiek Belang (SGPB). In 2017 publiceerde de stuurgroep een eerste sectoranalyse van drivers van controlekwaliteit. De tien drivers die daarin werden benoemd kwamen voort uit oorzakenanalyses van de big four. Sindsdien hebben ook de ‘next five’-kantoren gewerkt aan eigen oorzakenanalyses.
De nieuwe oorzakenanalyse is dus gebaseerd op input van de negen accountantsorganisaties en breder van opzet. Er is ook gekeken naar verschillende methoden die kantoren gebruiken om hun analyses uit te voeren. Vervolgens is in een aantal sessies met vertegenwoordigers van de kantoren gewerkt aan verdere verdieping, met ondersteuning vanuit de Foundation for Auditing Research (FAR).
Thema’s
De oorzakenanalyse benoemt zeven thema’s die een rol spelen bij controlekwaliteit:
- Voldoende tijd voor planning, uitvoering, review, coaching en reflectie door het controleteam en voor onvoorziene omstandigheden
- Een evenwichtig en divers samengesteld controleteam (inclusief deskundigen), met aandacht voor coaching en review
- Adequaat procesmanagement
- Kwaliteit van de gecontroleerde organisatie, in combinatie met het risico van een servicegerichte instelling van de accountant
- Het zijn van een lerende organisatie met een ‘open’ cultuur, waarin fouten maken bespreekbaar is
- Duidelijkheid over vaktechnische eisen en de praktische toepassing daarvan
- Een professionele identiteit en een professioneel-kritische instelling.
Deze zeven thema’s sluiten grotendeels aan bij de eerder gepresenteerde tien drivers van controlekwaliteit.
Met het rapport willen de oob-accountantsorganisaties hun kennis over het uitvoeren van oorzakenanalyses delen met de sector. Het document biedt ook niet-oob-accountantskantoren handvatten om het proces van oorzakenanalyse te implementeren of verbeteren, aldus de stuurgroep.
Gerelateerd

Controlekwaliteit lijdt niet onder inzet shared service centers
Het gebruik van offshore shared service centers door accountantskantoren lijkt niet schadelijk te zijn voor de controlekwaliteit. Ze zorgen wel voor lagere controlekosten.

PCAOB ziet verbetering controlekwaliteit grote kantoren
De Public Company Accounting Oversight Board, de Amerikaanse toezichthouder op de oob-accountantsorganisaties, is positief over de jongste resultaten van haar inspecties...

IFIAR: kwaliteit audits wordt er niet beter op
Wereldwijd zien toezichthouders op het accountantsberoep het aantal bevindingen bij getoetste audits toenemen. Eerdere initiatieven om de controlekwaliteit te verbeteren...

VEB-voorman Everts bezorgd over toezicht op accountants in VS
VEB-directeur Gerben Everts heeft zorg over de kwaliteit van het toezicht op het accountantsberoep in de VS, nu de regering-Trump stevig snijdt in toezichthoudende...

Advocaat Garvelink: 'Veel vertrouwen in accountants'
Advocaat Jan Garvelink, die regelmatig accountants bijstaat voor de tuchtrechter, stapt over van advocatenkantoor Blaisse naar het grotere Zuidas-kantoor Florent....