Zoom: de vrijmibo
Balans - Privépraatjes - Borrelcommissie - Ondersteunen.
Dit artikel is verschenen in Accountant Q3, 2016
Bekijk alle artikelen uit dit nummer
Balans
"We brengen er tientallen jaren van ons leven door. Dan is het toch wel fijn je werk als plezierig te ervaren en je daar comfortabel te voelen. Volgens ons levert de vrijdagmiddagborrel daaraan een bijdrage. Met z'n allen lunchen, dat hoort daar bijvoorbeeld ook bij. En dit jaar organiseren we voor de tweede keer op een zaterdag een barbecue, inclusief een springkussen voor de kinderen."
Flow Accountants in Amersfoort, gespecialiseerd in de bloemenbranche, is een jonge organisatie. 'Ik ben met mijn 45 jaar de oudste", lacht vennoot Francesco de Haan. Bij het jeugdige karakter van Flow hoort een bepaalde informaliteit, zegt hij, en die wordt gestimuleerd door op allerlei mogelijke manieren een prettige, ontspannen werkomgeving te creëren.
"Het gaat om de balans tussen werk en privé. Als iemand de lunch overslaat om een halfuur eerder naar huis te kunnen of op vrijdagmiddag niet weet hoe snel-ie het pand moet verlaten, dan zou er iets niet in orde zijn." Op de borrel wordt daar ook op gelet. Verder praten over klanten of over wat deze of gene nog allemaal moet doen, dat is niet de bedoeling. "Het gebeurt natuurlijk wel eens, maar eigenlijk is dat een no go", zegt De Haan. "Het idee is toch dat we ontspannen. Dan vind ik die vrijdagmiddagborrel een mooie gelegenheid om eens te horen of mijn collega's nog iets leuks gaan doen in het weekend."
Privépraatjes
"Als ik aan het werk ben focus ik mij op de dingen die ik moet doen en dan sta ik niet zo open voor privépraatjes. Zo is dat tenminste bij mij. Vervolgens is het gewoon prettig om dan op vrijdagmiddag om vier uur te kunnen zeggen: goed, het werk zit erop, laten we het eens over wat anders hebben." Kees Koopmanschap, algemeen directeur en compagnon van De Coop en Haegen Adviseurs en Accountants in Bussum, heeft de vrijdagmiddagborrel altijd gepromoot. "In een andere sfeer een babbeltje over wat je in het weekend gaat doen of zo, lekker een biertje erbij of iets anders. Het is ook een stukje binding."
Niet alle zeventien medewerkers van De Coop en Haegen zijn altijd present. "Iedereen is daar vrij in, we willen hier geen regels voor. Dus als iemand een andere afspraak heeft, gaat hij of zij om vijf uur gewoon naar huis." Laat wordt het zelden. "Heel incidenteel kwamen we wel eens terecht in een andere gelegenheid." Een uitzondering was de laatste netwerkborrel voor klanten, die het accountantskantoor op een donderdagmiddag organiseerde. Van vier tot zes, was het idee. "Dat werd uiteindelijk elf uur. Gelukkig had de cateraar voldoende meegenomen." Overigens worden dergelijke activiteiten zeer op prijs gesteld. De Coop en Haegen werd onlangs genomineerd voor de Exact Cloud Award voor het meest innovatieve en klantgerichte accountantskantoor.
Borrelcommissie
Toen medewerkers van verschillende Deloittevestigingen in 2014 het splinternieuwe The Edge aan de Zuidas betrokken, lag de keuze voor een vrijdagmiddagborrel als 'bindmiddel' voor de hand. Om dat in goede banen te leiden werd een Borrelcommissie opgericht, met uit iedere functiegroep een afgevaardigde. "Het idee is dat je ook eens collega's uit andere functiegroepen tegenkomt en spreekt", zegt Arjan Wieringa, lid van die commissie. "Dat past ook helemaal in onze gedachte dat juist samenwerking over verschillende disciplines heen essentieel is."
De borrel wordt eens in de twee weken gehouden, als het mooi weer is in de tuin op de eerste etage van The Edge. De duur is gesteld op anderhalf uur. De voornaamste taak van de Borrelcommissie is het contact met de cateraar, maar af en toe worden er ook andere activiteiten rondom de borrel geregeld. Wieringa: "Zo organiseert Consulting jaarlijks een skivakantie en van de bekendmaking van de bestemming wordt dan een evenementje gemaakt op de borrel."
Dat de vrijdagmiddagborrel ook echt werkt als bindmiddel leidt Wieringa af uit het aantal deelnemers. "Dat is van het begin af aan gemiddeld tussen de 150 en 200 en is altijd zo hoog gebleven."
Ondersteunen
"Dit is een goede gewoonte die we hebben meegenomen uit onze horecatijd." Sjoerd Heijmans en Geert Leijen leerden elkaar kennen op de Hoge Hotelschool in Maastricht. Ze werkten samen bij Deloitte en besloten in 2011 voor zichzelf te beginnen. Vijf jaar later telt accountantskantoor IBEO (Ik Ben Een Ondernemer) 25 medewerkers. Die krijgen elke vrijdagmiddag de gelegenheid even bij elkaar te zitten voor een drankje, een hapje en een praatje.
Heijmans en Leijen richten zelf de bar in en lopen een rondje met het dienblad. "Voor ons is management bovenal het ondersteunen van degenen die het operationele werk doen", zegt Heijmans. "Daar hoort dit ook bij." Praten over het werk is niet taboe op de borrel, integendeel zelfs. "Zoals je in de horeca na een intensieve dienst ook even met elkaar kunt bespreken wat er goed ging en wat niet, zo is dit ook toch een gelegenheid voor een soort werkoverleg. Ook al is het maar even." Binnenkort krijgt de borrel overigens wel een ander karakter. "Medewerkers die dat willen krijgen dan de mogelijkheid deze borrel op te hangen aan een thema. Benieuwd hoe dat gaat lopen."